Gå til innhold

stedattter med problemer hos moren

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_stemor_*
Skrevet

Jeg har en samboer med en datter på 5 år fra før. Vi har henne dessverre sjelden, da vi bor veldig langt unna. Men når vi har henne, har vi henne i lange perioder. Det som er er at moren til datteren er EKSTREMT katteinteressert. Svigermor fortalte at når stedatteren min var liten kom hun på besøk. Og der satt barnebarnet i kattekassen og lekte, mens moren ikke brydde seg.

Når jeg spør stedatteren min hva hun vil ha til middag svarer hun at hun gjerne tar makaroni med ost. Jeg har spurt henne om hun spiser dette ofte, og da svarer hun JA. En dag serverte jeg spaghetti med hjemmelaget kjøttsaus. Hun ble helt i ekstase og kalte det festmiddag. Da ble jeg bekymret.

I tillegg sender moren aldri med klær når vi skal ha lille gullet. Gjerne kun 2 truser (og det er alt) når vi skal ha henne i mange uker. Ergo; vi må kjøpe masse klær. Gjør meg ingenting å kjøpe klær til henne, da økonomien vår er bra, men jeg synes likevel dette er bemerkelsesverdig.

Hun har til og med innrømmet at hun venter på barnebidraget for å kunne være med på kommende katteutstilling.

Som sagt, jeg blir bekymret for det lille, spede barnet. I tillegg merker jeg at hun pleier å få det som hun vil, for om man prøver sette grenser, så kommer surleppa med en gang. Sikkert fordi moren hennes velger enkleste utvei for å kunne ta vare på kattene i stedet.

hva gjør man i en sånn situasjon? Vi har nå et barn på 1 år, men i tillegg vil vi jo at den herlige 5 åringen skal ha det best mulig. Men som sagt bor vi langt unna, og dette gjør det vanskeligere å kontrollere hvordan hun har det til daglig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Jeg er ikke så sikker på at stedatter har problemer hos moren. Men du ønsker å se problemer.

En fem-åring kan si mye rart.........- en festmiddag.......hun liker maten din - ta det heller den veien. Og kanskje er det festmiddag fordi hun sjelden får spagetti og kjøttsaus........og hva så? Ikke noe ufornuftig i det.

Ofte for en fem-åring kan være så mangt - men det er ikke noe grunnlag for bekymring av ett slikt svar.

Når det gjelder klær........du sier selv det ikke er noe problem. Så hvorfor skape ett?

Hva x-svigermor sier om sin tidligere svigerdatter - tja...........ikke bry deg om slik "gossip". Det skinner jo litt gjennom om denne svigermoren sitter og forteller deg ting hun synes er negativt om sin x-svigerdatter.

Barnebidraget er vel en del av økonomien til vedkommende.......det er vel ikke unormalt og vente penger inn og vite hva du skal bruke det på. Skal du ha problemstillinger så er dette ett ypperlig utgangspunkt og ta: Fokuser hvordan din mor til ditt stebarn disponerer sin økonomi.

Alle fem-åring gir uttrykk for hva de vil. Det forteller ikke hva de får til. Hvordan kan du konkludere med at hun er vandt til å få det som hun vil? Surleppe er noe alle fem-åring har.

Hvordan kan du konkludere med at hun tar enkleste vei fordi hun tar mer vare på kattene.

Nei, for din del og for barnets del - hold nesa i eget bo. Sørg for at barnet har det godt hos dere. Ett godt råd for å ha en samarbeidsforhold (og det er til barnets beste) hold fingrene i eget fat og sørg for deg selv.

Gjest mariamaria
Skrevet
Jeg er ikke så sikker på at stedatter har problemer hos moren. Men du ønsker å se problemer.

En fem-åring kan si mye rart.........- en festmiddag.......hun liker maten din - ta det heller den veien. Og kanskje er det festmiddag fordi hun sjelden får spagetti og kjøttsaus........og hva så? Ikke noe ufornuftig i det.

Ofte for en fem-åring kan være så mangt - men det er ikke noe grunnlag for bekymring av ett slikt svar.

Når det gjelder klær........du sier selv det ikke er noe problem. Så hvorfor skape ett?

Hva x-svigermor sier om sin tidligere svigerdatter - tja...........ikke bry deg om slik "gossip". Det skinner jo litt gjennom om denne svigermoren sitter og forteller deg ting hun synes er negativt om sin x-svigerdatter.

Barnebidraget er vel en del av økonomien til vedkommende.......det er vel ikke unormalt og vente penger inn og vite hva du skal bruke det på. Skal du ha problemstillinger så er dette ett ypperlig utgangspunkt og ta: Fokuser hvordan din mor til ditt stebarn disponerer sin økonomi.

Alle fem-åring gir uttrykk for hva de vil. Det forteller ikke hva de får til. Hvordan kan du konkludere med at hun er vandt til å få det som hun vil? Surleppe er noe alle fem-åring har.

Hvordan kan du konkludere med at hun tar enkleste vei fordi hun tar mer vare på kattene.

Nei, for din del og for barnets del - hold nesa i eget bo. Sørg for at barnet har det godt hos dere. Ett godt råd for å ha en samarbeidsforhold (og det er til barnets beste) hold fingrene i eget fat og sørg for deg selv.

Jeg kan faktisk skjønne at hun er engstelig for omsorgen stedatteren får. Jeg tror ikke hun er ute etter å skape problemer, men man skal jo ta påstandene til ungen alvorlig!? Dette med surleppa er det ikke sikkert det er noe hold i, men det andre synes jeg er merkverdig. Og jeg hadde nok reagert selv. Kanskje trenger mor hjelp til å komme på rett spor? Det er jo mange foreldre som er på ville veier, enten med nettspill, dating, fyll eller andre ting. Og her er det kanskje kattene som tar vel stor plass?

Jeg tror jeg (som far) hadde snakket med barnehagen, og begynt der. Dersom det er snakk om underernæring ville jeg nok snakket med barnevernet for råd. Feilen mange gjør er nettopp å holde nesa i eget bo! Man SKAL blande seg, men man kan trå varsomt, sånn at man ikke lager store bølger i vannglasset helt unødvendig!

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Kanskje trenger mor og komme på rett spor?

Hvilket gale spor er mor på?

Ville veier ang dating, fyll og nettspill..............hvem er det som setter opp en akseptabel vei?

Er det omsorgssvikt som blir fremlagt her fordi moren driver med utstillingskatter? Hun bruker sikkert mer tid og energi på katter en TS - er det ett feil spor?

Nei - ikke noe her viser til omsorgssvikt...........det er masse "tror" i forhold til en middagsrett. Ikke noe som viser at det er aktuelt.

Ja, mine barn kan også svare vi har pølser ofte - hvis noen skulle spurt dem. Men hva er ofte og hvilke kriterier måles det for barn?

Nei - her burde man holde fingrene i eget fat og ikke skape problemstillinger og sørge for seg selv. Det skaper bare problemer med å tro at en vet så mye bedre enn andre. Og det er da virkelig ikke snakk om omsorgssvikt - selv med de synsingene til TS.

Gjest mariamaria
Skrevet
Kanskje trenger mor og komme på rett spor?

Hvilket gale spor er mor på?

Ville veier ang dating, fyll og nettspill..............hvem er det som setter opp en akseptabel vei?

Er det omsorgssvikt som blir fremlagt her fordi moren driver med utstillingskatter? Hun bruker sikkert mer tid og energi på katter en TS - er det ett feil spor?

Nei - ikke noe her viser til omsorgssvikt...........det er masse "tror" i forhold til en middagsrett. Ikke noe som viser at det er aktuelt.

Ja, mine barn kan også svare vi har pølser ofte - hvis noen skulle spurt dem. Men hva er ofte og hvilke kriterier måles det for barn?

Nei - her burde man holde fingrene i eget fat og ikke skape problemstillinger og sørge for seg selv. Det skaper bare problemer med å tro at en vet så mye bedre enn andre. Og det er da virkelig ikke snakk om omsorgssvikt - selv med de synsingene til TS.

Dersom man er bekymret, så er det bedre å sjekke opp i ting enn å la de ligge, for så å få sjokk DERSOM det skulle være noe? Og ja, jeg synes at dersom en interesse tar overhånd sånn at det går utover barna, om det er katter eller glansbilder - så SKAL man ta tak i det og sjekke iallfall. Det er min mening:)

Men for all del, man kan jo trå varsomt mens man gjør det....

Gjest Gjest_Nikoline_*
Skrevet (endret)

Så til din situasjon:

Jeg skjønner at du er bekymret. Det kan hende det er god grunn til det, og det kan hende du ser spøkelser på høylys dag. Men for barnets skyld (og også for din sjelfreds skyld) bør du undersøke ting litt nærmere, med hjelp av barnets far.

Prøv å finne ut hvorfor mor ikke sender med klær. Kanskje har det en logisk forklaring. Prøv å finne ut av kostholdet hos mor. En femåring kan avsløre mye om livet sitt, men det trenger ikke alltid være balansert. Prøv å få snakket med personer som ser mor og datter ofte i hverdagen. Snakk med barnehagen osv. Litt detektivarbeid må kanskje til. Det kan hende dere får bekreftet dine mistanker om at jenta ikke har det bra, og det kan hende det viser seg at jenta har det gullegodt hos mor. Uansett er du en ansvarlig stemor som tar tak i en bekymring istdet for å la ting seile sin egen sjø.

Er det noen mulighet for at barnet kan bo hos deg og far på heltid? Det hadde kanskje vært en god løsning uansett.

Endret av Helen
Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Da er jeg rimelig sikker på at TS her ser mange problemer. - hvis det skal være utgangspunktet. Hvis du ser på problemstillingen så er den ganske dømmende ut fra svært lite.

Det er allerede konkludert med at stebarn har problemer.

Nei - dette er en vei med bråk og innblanding på dårlig grunnlag - og hva blir resultatet?

TS er ikke nøytral i dette slik TS har skrevet innlegget og bør av hensyn til alle parter ligge lavt.

En interesse tar overhånd.............hvem vurderer det? Utstillingsmiljø for hva som helst krever mye - men selv om det er en "sær" interesse som tar tid så betyr ikke det at det går utover barnet. Men jeg kan skjønne at det virker fremmed........... men omsorgssvikt - nei - det betyr det ikke.

Gjest regine ii
Skrevet

overskriften skulle tilsi at her var det snakk om grov omsorgssvikt. Så viser det seg at det igjen er en stemor som er såååå bekymret for hvordan barnet har det hos mor - på et meget spinkelt grunnlag.

Ut fra det lille stemor her skriver så er dette synsing. Synsing om at barnet får "feil" mat, fordi at jenta sier hun spiser makaroni med ost "ofte". Synsing om at mor tar seg mer av kattene enn ungen, fordi hun en gang (!) har uttrykt at når bidraget kommer så skal det brukes til utstilling. Mor må da få lov å legge opp økonomien slik det passer henne - og det innebærer også at når bidraget kommer så betales den regningen og ikke den. Synsing basert på hva svigermor (!) har sagt - for de fleste skal det vel ikke mye fantasi til for å skjønne at svigermor kanskje ikke er den mest nøytrale observatør.

Klær: det er tydeligvis ikke noe problem for far og stemor å holde jenta med klær. Kanskje det også er hyggelig for henne å slippe å drasse med seg masse? Eller kanskje ikke. Men - hvis dette skal lages til en sak - så er det FAR som må snakke med mor om det.

Konklusjonen til siste innlegget om at det kanskje hadde vært best at jenta fratas sin mor er i mine øyne både håpløs og hårreisende. Hvorfor iallverden skal det være bedre for jenta? Ut fra det trådstarter skriver er det vel ingen grunn til dette. Dersom hun er så bekymra så burde vel FAR ta en samtale med mor om situasjonen, uten at stemor blander seg og uten å angripe mor med "alt" stemor mener mor gjør galt.

En del stemødre burde muligens stikke fingeren i jorda og innta enn litt mer laid-back holdning til sine menns barn. Det er ikke gitt at det er omsorgssvikt fordi mor gjør ting annerledes enn stemor ville gjort. Det kan også være lurt å overlate både den faktiske omsorgen for barnet til far - det er vel i bunn og grunn kontakten med faren som er det viktige ved samvær.

Gjest Gjest_Nikoline_*
Skrevet
overskriften skulle tilsi at her var det snakk om grov omsorgssvikt. Så viser det seg at det igjen er en stemor som er såååå bekymret for hvordan barnet har det hos mor - på et meget spinkelt grunnlag.

Ut fra det lille stemor her skriver så er dette synsing. Synsing om at barnet får "feil" mat, fordi at jenta sier hun spiser makaroni med ost "ofte". Synsing om at mor tar seg mer av kattene enn ungen, fordi hun en gang (!) har uttrykt at når bidraget kommer så skal det brukes til utstilling. Mor må da få lov å legge opp økonomien slik det passer henne - og det innebærer også at når bidraget kommer så betales den regningen og ikke den. Synsing basert på hva svigermor (!) har sagt - for de fleste skal det vel ikke mye fantasi til for å skjønne at svigermor kanskje ikke er den mest nøytrale observatør.

Klær: det er tydeligvis ikke noe problem for far og stemor å holde jenta med klær. Kanskje det også er hyggelig for henne å slippe å drasse med seg masse? Eller kanskje ikke. Men - hvis dette skal lages til en sak - så er det FAR som må snakke med mor om det.

Konklusjonen til siste innlegget om at det kanskje hadde vært best at jenta fratas sin mor er i mine øyne både håpløs og hårreisende. Hvorfor iallverden skal det være bedre for jenta? Ut fra det trådstarter skriver er det vel ingen grunn til dette. Dersom hun er så bekymra så burde vel FAR ta en samtale med mor om situasjonen, uten at stemor blander seg og uten å angripe mor med "alt" stemor mener mor gjør galt.

En del stemødre burde muligens stikke fingeren i jorda og innta enn litt mer laid-back holdning til sine menns barn. Det er ikke gitt at det er omsorgssvikt fordi mor gjør ting annerledes enn stemor ville gjort. Det kan også være lurt å overlate både den faktiske omsorgen for barnet til far - det er vel i bunn og grunn kontakten med faren som er det viktige ved samvær.

Noen burde kanskje ikke gå i strupen på folk straks det er en stemor som er bekymret.

Bryr man seg for lite om barnet så er det feil, da er man ei bitch av ei stemor. Bryr man seg for mye om barnet så er det feil det også, og man er fortsatt ei bitch. Det kan være vanskelig å finne den balansegangen som kan gjøre motstandere av stemødre fornøyd. For ikke å si umulig.

Hvis du leser innlegget mitt en gang til, denne gangen uten "hersen stemor"-briller på, så vil du se at jeg ber stemor undersøke litt rundt barnets livssituasjon, MED HJELP AV FAR. Hvis man er bekymret burde man så klart undersøke om det man er bekymret for har rot i virkeligheten eller ikke. Man kan verken si at barnet garantert har det dårlig, eller at barnet garantert har det bra. Både jomfrua og regine her avfeier at biomor kan gjøre noe som helst feil. Det er da fryktelig generaliserende! Hvorfor ikke oppfordre til å finne ut av sannheten istedet for å si at det ene eller det andre er sant, når man likevel ikke kjenner de involverte?

Når det gjelder utsagnet om at barnet kanskje kan bo hos far så skjønner jeg ikke hvorfor det er så hårreisende. Et barn kan bo hos mor eller hos far. Det KAN hende barnet har godt av å bo hos far, uansett om mor ikke svikter i omsorgen. At et barn kan ha det bedre hos far trenger jo ikke å baseres på at mor er dårlig. Jeg synes det er mer hårreisende å bare konkludere med at barnet har det best hos mor og dermed basta, uten å kjenne saken utover et lite innlegg på KG. Det vil jo alltid være mye som ikke kommer fram i et innlegg her. Ofte handler bekymringer om magefølelse, ikke bare på konkrete ting.

Jeg kan virkelig ikke skjønne hva som er galt med å råde noen om å finne ut av sannheten.

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet
Noen burde kanskje ikke gå i strupen på folk straks det er en stemor som er bekymret.

Bryr man seg for lite om barnet så er det feil, da er man ei bitch av ei stemor. Bryr man seg for mye om barnet så er det feil det også, og man er fortsatt ei bitch. Det kan være vanskelig å finne den balansegangen som kan gjøre motstandere av stemødre fornøyd. For ikke å si umulig.

Hvis du leser innlegget mitt en gang til, denne gangen uten "hersen stemor"-briller på, så vil du se at jeg ber stemor undersøke litt rundt barnets livssituasjon, MED HJELP AV FAR. Hvis man er bekymret burde man så klart undersøke om det man er bekymret for har rot i virkeligheten eller ikke. Man kan verken si at barnet garantert har det dårlig, eller at barnet garantert har det bra. Både jomfrua og regine her avfeier at biomor kan gjøre noe som helst feil. Det er da fryktelig generaliserende! Hvorfor ikke oppfordre til å finne ut av sannheten istedet for å si at det ene eller det andre er sant, når man likevel ikke kjenner de involverte?

Når det gjelder utsagnet om at barnet kanskje kan bo hos far så skjønner jeg ikke hvorfor det er så hårreisende. Et barn kan bo hos mor eller hos far. Det KAN hende barnet har godt av å bo hos far, uansett om mor ikke svikter i omsorgen. At et barn kan ha det bedre hos far trenger jo ikke å baseres på at mor er dårlig. Jeg synes det er mer hårreisende å bare konkludere med at barnet har det best hos mor og dermed basta, uten å kjenne saken utover et lite innlegg på KG. Det vil jo alltid være mye som ikke kommer fram i et innlegg her. Ofte handler bekymringer om magefølelse, ikke bare på konkrete ting.

Jeg kan virkelig ikke skjønne hva som er galt med å råde noen om å finne ut av sannheten.

Finne sannheten ved å sitte å sladre sammen med svigermor som tydeligvis er dødsfornærmet på x-svigerdatter som var så grusom å forlate hennes kjære sønn .. Dette høres ut som sladring på høyt nivå ... Hadde mistanken om omsorgssvikt vært reell så hadde man foretatt seg noe utover å sitte og baksnakke x-svigerdatters behandling av barnet sitt ..

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Ærlig talt - prøv heller du og lese innlegget uten "stemor" og se på mine innlegg. Mine innlegg hadde vært likelydende om du hadde vært søster, tante, svigermor....what ever.

Ikke gå i den "stakkarslige fella" og å ikke se problemet - selv om man tross alt er en steforeldre så må man vel tåle og høre annet enn bare støtte. Nå er du helt på jordet.

Skrevet

At Jomfrua og Regine er litt harde i ordvalgene sine om stemødre er ikke noe nytt. Men jeg synes ikke de er det i denne tråden. ;)

Jeg synes her lades det opp til storm i vannglass. Senk skuldrene, la mor få gjøre sine prioriteringer, spør etter klær om dere ønsker dette skal bli sendt (kanskje tror mor at dere ikke vil ha hennes klær fordi dere er finere på det enn henne?) Kanskje stedatteren din elsker makaroni og ost og moren lager det for å glede henne? Jenten er 5 år, da er hun stor nok til å IKKE leke i kattesanden. Jeg kjenner ingen 5 åringer som ikke har surelepper innimellom. La far ta seg av kommunikasjonen med mor, ellers reduserer du ham til å tøffel. Vær en god omsorgsperson for barnet, men ikke konkurrer om hvem som gjør de beste valgene av deg og biomor.

Gjest regine ii
Skrevet
Jeg synes her lades det opp til storm i vannglass. Senk skuldrene, la mor få gjøre sine prioriteringer, spør etter klær om dere ønsker dette skal bli sendt (kanskje tror mor at dere ikke vil ha hennes klær fordi dere er finere på det enn henne?) Kanskje stedatteren din elsker makaroni og ost og moren lager det for å glede henne? Jenten er 5 år, da er hun stor nok til å IKKE leke i kattesanden. Jeg kjenner ingen 5 åringer som ikke har surelepper innimellom. La far ta seg av kommunikasjonen med mor, ellers reduserer du ham til å tøffel. Vær en god omsorgsperson for barnet, men ikke konkurrer om hvem som gjør de beste valgene av deg og biomor.

Veldig bra sagt :-)

Gjest Gjest_GJESTEN_*
Skrevet

Dersom overskriften hadde vært at jeg tror min datter har problemer hos faren, så hadde kanskje svarene vært andreledes?

Om dette er storm i et vannglass eller ikke, så bør vel far ta tak i dette, og sjekke ut det som kan sjekkes. Om ikke annet, snakke med barnets mor for å sondere om det er noe som ikke stemmer.

problemene i vår verden er ikke at man skal slutte å bry seg om, men begynne å bry seg om!

Skrevet

Angaaende hva barn kan fortelle om kosthold: Min mann var hos legen i dag og fortalte at han overhoerte en 5-6 aarig jente fortelle sykepleieren at det eneste hun spiste var broed og Milkyway sjokolade :fnise:

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Dersom overskriften hadde vært at jeg tror min datter har problemer hos faren, så hadde kanskje svarene vært andreledes?

Om dette er storm i et vannglass eller ikke, så bør vel far ta tak i dette, og sjekke ut det som kan sjekkes. Om ikke annet, snakke med barnets mor for å sondere om det er noe som ikke stemmer.

problemene i vår verden er ikke at man skal slutte å bry seg om, men begynne å bry seg om!

Nei du - svaret hadde ikke vært annerledes. Når man deler omsorgen for barn så må man vise hverandre så mye respekt og holde fingrene i eget fat. Det er ikke noe av det som nevnes her som er omsorgssvikt. Så la folk få leve sitt liv - din måte og leve ditt liv er ikke andres ansvar.

Hva skal noen her sondere terrenget for?

Skrevet

Om moren gir henne bra nok mat eller ikke, kan jeg ikke uttale meg om. Da ville jeg heller spurt datteren hva de hadde til middag forrige uke.

Min sønn ville sikkert sagt tomatsuppe, hvis noen ba han om å si en festmiddag. Det er favorittretten hans :) Det betyr ikke at det er det mest avanserte han får.

Skrevet

At hun faar den retten ofte kan jo bety alt fra flere ganger i uka til en eller to ganger i maaneden.

Er du bekymret saa prat med moren om det (evnt at far gjoer det om mor ikke vil ha innblanding fra deg). Det er helt greit aa bry seg (det er viktig aa bry seg), og det er nok mange barn som oensker at noen ville ta tak i situasjonen deres. Men det er ikke dermed sagt at det er noe som helst galt paa ferde hos henne, barn i hennes alder kan fortelle saa mangt, at det er vanskelig aa vite hva man skal ta serioest.

At mor brukte pengene paa katteshow, det kan jo vaere hun allerede hadde brukt den andelen bidraget utgjoer paa ting til datteren, derfor maatte hun bruke bidragspengene til kattene? Det er helt riktig at bidraget skal brukes paa dattera, men bidraget gaar jo inn i morens totale oekenomi, og det spiller vel ingen rolle noyaktig hvilke kroner og oerer som brukes til hva, saa lenge det blir noenlunde 'riktig' totalt sett?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...