Gå til innhold

audi a3- bra biler?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

okey, da starter jeg en ny tråd her.. etter at bmw x5 drømmen gikk i tusen knas her.. prøver da å satse på en rimeligere bil.

har sett meg ut en audi a3 2004-2005 modell.. sett på to jeg liker veldig godt: en som heter sport, og en annen som heter ambiton sport.. hva er forskjellen på de to? noen med audi peiling her?

men blir helt surri huet når jeg ser ulike betegnelser bak... og hakke anelse om hva de står for.. business, fsi ambition, sportback, attraction. :sjenert:

og er det bra biler? holder det med 1,6?

og er de dyre å forsikre?

setter UTROLIG stor pris på den hjelpa jeg kan få! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

men blir helt surri huet når jeg ser ulike betegnelser bak... og hakke anelse om hva de står for.. business, fsi ambition, sportback, attraction. :sjenert:

Attraction, ambition og ambiente er forskjellige utstyrspakker. Attraction er den billigste. Ambition skal være sportslig, med annerledes seter, sportsunderstell, større hjul og diverse småtteri mest til pynt. Ambiente skal være luksuriøs, med tredekor, skinnratt og diverse ekstra elektrisk. I tillegg kan man spesifisere diverse ekstrautstyr uavhengig av hvilket nivå man velger, så det er sikkert ikke umulig å få en Attraction med masse utstyr hvis første eier gikk berserk på ekstrautstyrsbestilling.

Business antar jeg er en utstyrspakke beregnet på folk som kjøper på firmabilbudsjett, hvor da bilen ender med å koste 249,999 eller 299,999, siden ny skatteklasse begynner på henholdsvis 250,000 og 300,000 kroner. Jeg vet ikke hvilket utstyr som har inngått i businesspakkene på A3, men jeg vil anta at alle A3 av én årgang med businesspakke og samme motor har nøyaktig likt utstyr.

FSI: Motorteknologi for bensinmotorer som gir litt høyere ytelse og lavere forbruk, men sies å lage "hardere" lyd på tomgang. Teknisk forklaring tror jeg du egentlig ikke har lyst på :gjeiper:

Sportback: At det er 5-dørs utgave. Litt lengre enn vanlig A3, og med langt enklere tilgang til baksetene, men kanskje ikke like heldig med utseendet. Regner med det er dette som menes når folk skriver Sport i annonsen, jeg vet ikke hva Sport ellers skulle bety.

1.6 er nok til fornuftig bruk, spesielt hvis du stort sett kjører i byen og ikke laster tungt. Regner med at du har tenkt å prøvekjøre bilen før du kjøper, da vil du jo finne ut om 1.6 går fort nok for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier selv en Audi a3 sportsback, og det er en helt genial bil! for en person med moderat bil-bruk, få passasjerer og ikke så altfor lange strekninger, så er dette absolutt en bil jeg vil anbefale! funker også på lange strekninger og med opptil 5 personer, men man merker jo da at man gjerne skulle hatt en større motor;) jeg har selv en 2005 modell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66

Jeg har en 5-dørs Audi A3 1,8T - 180 hk, så den er nesten litt for rask. Jeg hadde helt sikkert klart meg med en 1,6, men må innrømme at det ofte er veldig deilig med en som akselerer så kjapt som den gjør.

Liten og grei bil, men veldig trangt for de i baksetet så hvis du stadig har passasjerer der ville jeg ikke valgt en A3. Mht. bensinforbuk bruker min ganske mye, men en mindre motor vil selvsagt bruke mindre. Ellers så må du nok regne med at både deler og reparasjoner på disse bilene ikke er blant de rimeligste hvis noe skulle skje.

Jeg har en forferdelig dyr forsikring på den til tross for 75% bonus. Skyldes at jeg har sjåfører under 24 år i tillegg til at det er en trimmet turbomotor. Kombinasjonen av dette gjør at det ringer en bjelle om høy risiko hos alle forsikringsselskap. Jeg betaler rett under 10 000,- kr. året i forsikring. En vanlig 1,6 er langt rimeligere.

Anbefaler deg å opprette en profil i dette forumet - her finner du mye bilstoff og mange Audifreaker som kan fortelle deg "alt" om bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en 5-dørs Audi A3 1,8T - 180 hk, så den er nesten litt for rask. Jeg hadde helt sikkert klart meg med en 1,6, men må innrømme at det ofte er veldig deilig med en som akselerer så kjapt som den gjør.

Liten og grei bil, men veldig trangt for de i baksetet så hvis du stadig har passasjerer der ville jeg ikke valgt en A3. Mht. bensinforbuk bruker min ganske mye, men en mindre motor vil selvsagt bruke mindre. Ellers så må du nok regne med at både deler og reparasjoner på disse bilene ikke er blant de rimeligste hvis noe skulle skje.

Jeg har en forferdelig dyr forsikring på den til tross for 75% bonus. Skyldes at jeg har sjåfører under 24 år i tillegg til at det er en trimmet turbomotor. Kombinasjonen av dette gjør at det ringer en bjelle om høy risiko hos alle forsikringsselskap. Jeg betaler rett under 10 000,- kr. året i forsikring. En vanlig 1,6 er langt rimeligere.

Anbefaler deg å opprette en profil i dette forumet - her finner du mye bilstoff og mange Audifreaker som kan fortelle deg "alt" om bilen!

tusen takk for et informativt svar :)

hvilken modell har du?

selvfølgelig er det alltid mye mer morro med en bil med stor motor, men så koster det å væra "kar" å da ;) hihi

når du sier at det er trangt om plassen bak, er dette 2 dører, 5 dører eller og stasjonsvognene generelt å?

vet ikke om vi skal satse på 2, 5 dørs eller stasjonsvogn.. har begynt å starte prøvingen med å få barn nå, og da bør det være god plass til barn og barnevogn i bak...

den bilen jeg har nå har jeg ingen plass.. en liten basskassa tok hele baggasjen.. hehe.. men så er dette en liten polo å da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66
tusen takk for et informativt svar :)

hvilken modell har du?

selvfølgelig er det alltid mye mer morro med en bil med stor motor, men så koster det å væra "kar" å da ;) hihi

når du sier at det er trangt om plassen bak, er dette 2 dører, 5 dører eller og stasjonsvognene generelt å?

vet ikke om vi skal satse på 2, 5 dørs eller stasjonsvogn.. har begynt å starte prøvingen med å få barn nå, og da bør det være god plass til barn og barnevogn i bak...

den bilen jeg har nå har jeg ingen plass.. en liten basskassa tok hele baggasjen.. hehe.. men så er dette en liten polo å da ;)

Min er 2002, 5-dørs. A3 finnes ikke i stasjonsvogn, da må du over på A4 eller større. Men god plass til barn og barnevogn.....?? Nope - overhodet ikke. Nå er det mange år siden jeg hadde med barnevogn så jeg husker nesten ikke hvor stor plass den tok, men jeg ville nok ikke vurdert noe annet enn statsjonsvogn om jeg skulle hatt med barnevogn igjen. En A3 er ikke noen familiebil så hvis du trenger plass til barnesete, barnevogn og ørten handleposer fra Rimi så ville jeg definitivt ikke gått for A3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey. takker for utrolig god hjelp her :)

jeg har tittet både på A3 og A4 og jeg syns de er like spreke! :) og du nevnte noe som er ganske viktig, må ha plass til handlerposer og barnesete også, ikke bare barnevogna.

men da tror jeg at jeg går for A4.

litt dyrere i pris men det lønner seg da man må ha litt større plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at A4 veier mer enn A3, 1.6 i den blir for lite. Jeg har kjørt generasjon A4 med 1.6, 1.8, 1.8T (både 150 og 180 hk) og 1.9TDI. 1.6 er for svak, 1.8 og 1.9TDI er greit nok mens 1.8T er rikelig. Det finnes veldig mange A4 1.6 i Norge, jeg skjønner ikke hvordan folk holder ut. Mistenker at en del av dem kjøpes av folk som skal være alene i bilen det meste av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som feuerstein sier, så er 1.6 på en Audi A4 for slapt dersom du skal ha med folk i bilen.

Jeg kjører selv en Audi A4 2000-modell med 1.6. Når jeg er alene i bilen (noe jeg er 98% av tida), så holder det. Den er ikke noe akselerasjonsmonster, men det holder.

Når jeg putter inn kjæresten min i bilen, så merker jeg stor forskjell. Bakker jeg kunne kjøre opp på 3. gir når jeg er alene, må jeg nå gire ned i for å komme opp. Og 3 voksne mannfolk i tillegg til meg selv gjør den så tung og slapp at jeg ikke orker å kjøre mer enn noen få kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
tusen takk for informasjon og erfaringer :)

nå ble jeg klokere og enda mer sikker på at valget blir en a3 :)

Ikke mer sikker enn at du valgte en A4?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kenneth
Audi er dyrt. Ta en titt på Ford Focus Diesel istedet. Sammelign f.eks. regreimskifte :P
Regreimskifte? Når ble registerreimskifteintervallet en vesentlig faktor ved valg av bil? Tror du, basert på hva TS har skrevet så langt, h*n vet hva registerreim er?

Spar veven for mer tullprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Jeg har kjørt generasjon A4 med 1.6, 1.8, 1.8T (både 150 og 180 hk) og 1.9TDI. 1.6 er for svak, 1.8 og 1.9TDI er greit nok mens 1.8T er rikelig.
Hva er FOR svak? Falt det deg inn at TS kanskje kunne ta din "ekspertise" for god fisk og droppe 1.6 til tross for at 1.6 hadde vært mer enn duganes?

Det finnes veldig mange A4 1.6 i Norge, jeg skjønner ikke hvordan folk holder ut.
Kan det faktum at det finnes mange av den typen tyde på at den kanskje ikke er så ille?

Jeg synes folk som uttaler seg bør ta litt mer høyde for det subjektive aspektet.

Jeg synes folk som spør bør ta mer høyde for at folk som svarer ikke nødvendigvis er verdt å høre på.

Sunt folkevett kalles det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke greie på AUdi, men min bror hadde en ny A4. Har ikke vært annet enn tull fra dag en, og de er utrolig dyre å reparere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg og samboer tenkte å prøvekjøre en 1,6 for å se om det er bra nok for oss.. siden det er kun vi to i bilen og senere med en baby...

men som siste sier her, mamma1, at broren hennes hadde tull med den fra dag 1. nå ble jeg ganske skeptisk.. for jeg har hatt en bror og en kammerat med audi, og de hadde masse tull med sine audier de også. men dette var gamle audier som var eid av gutter, tubo og sådan.. så jeg tenkte vel med på bruken enn på selveste bilen den gang.

og når du sier, ny audi og tull fra dag 1... så blir jeg veldig skeptisk på valget..

for da er de kanskje kjent for å være "kranglete" biler.. :(

jeg gikk forbi en audi a3 i går, og så at den var alt for liten (enn jeg trodde i mitt hodet ;)

aff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk som spør bør ta mer høyde for at folk som svarer ikke nødvendigvis er verdt å høre på.

Sunt folkevett kalles det.

jeg tar høyde for ulike svar, men jeg syntes alle er verdt å høre på! godt å se ulike synspunkt og ting man kanskje ikke har tenkt på- som er verdt å ta høyde for.

jeg er verken ukritisk eller tar alt for god fisk, om så noen syntes at 1,6 er for lite er det ikke nødvendigvis jeg syntes det. derfor var planen om å prøvekjøre en 1,6 for å se om det var bra nok for oss.. siden dette er individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frank_*

Jeg kjører Audi både på jobben og privat, dvs jeg har byttet privatbilen til et annet merke nylig.

Jobbbilen er en Allroad 2.7 tdi automat 2007 mod. Fra den var ny har det vært problemer med det elektriske, bla. vinduer og takluke som åpner og lukker seg etter eget befinnende selv når bilen er parkert og låst.

Hyppige motorstopp og gearkasse som i perioder sjalter helt borti natta.

Første reperasjon på forstilling skjedde etter 4 mnd. da opphengskule og støtdempere måtte byttes.

Bilen er nå på verksted for en større motoroverhaling da kamakslene er helt nedslitte, (45-50k-reperasjon). Hverken forhandler eller importør er villige til å dekke dette selv om det tydeligvis er en velkjent feil.

Privatbilen min (A4) solgte jeg fordi hele bilen ga intrykk av dårlig kvalitet og reperasjoner, selv vanlig vedlikehold på disse bilene er svært kostbart sammenlignet med andre konkurerende merker.

Vil ikke fraråde noen å kjøpe Audi, men vær obs på at det er betydelig dyrere å eie disse enn andre merker det er naturlig å sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...