flub Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Vi har nettopp bestemt at vi skal gifte oss neste sommer. Forloveden min klarte ikke velge mellom sine to beste kamerater, og har derfor spurt begge. De er klar over det begge to. Det jeg lurer på er, er det uvanlig å ha 2 forlovere? Hvis det blir sånn vi har det så har jeg 1 forlover og han 2.
ashera Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 Formelt sett kan man bare ha en forlover, bare en pr. ektefelle kan skrive under forlovererklæring. Men om du vil ha to med deg fram i kirka, er det sikkert mulig.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 min kjære var forlover til en kamerat, de var 2 forlovere. vi skal gifte oss til våren og han skal også ha 2 forlovere. ikke noe problem det nei
Spatula Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Det er ikke noe problem, men det er bare en som kan skrive under forlovererklæringen. Vi skal ha tre hver, det vil si en forlover hver og to vitner hver, Dette skal gå helt uproblematisk sa de på kirkekontoret til oss
Pastor Knut Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Vi har nettopp bestemt at vi skal gifte oss neste sommer. Forloveden min klarte ikke velge mellom sine to beste kamerater, og har derfor spurt begge. De er klar over det begge to. Det jeg lurer på er, er det uvanlig å ha 2 forlovere? Hvis det blir sånn vi har det så har jeg 1 forlover og han 2. Det er stadig forvirring omkring begrepene "forlover" og "vitner". Forlover er den personen som underskriver erklæringen fra forlover, som skal brukes for prøving av ekteskapsvilkårene. Her kan det bare være én person for brud og én person for brudgom. De personene som er med under vielsen kalles nå og da for forlover, men er egentlig vitner som kreves av ekteskapsloven. Ofte er forlovere og vitner samme personer, men det behøver ikke være slik. Det er ikke noe i veien for at det er to eller flere personer som kan være vitne. Ekteskapsloven setter strengt tatt ingen øvre grense, men bare en nedre. At du har ett vitne og din tilkomne to vitner, er derfor helt greit. Som regel er det plasshensyn som begrenser antallet vitner Og til ditt spørsmål om det er uvanlig å ha to vitner (som du kaller forlovere), da er svaret enkelt og greit: nei, det er ikke uvanlig. Endret 27. oktober 2008 av Pastor Knut
mia83 Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Vi hadde to hver. De som skrev under på papirene ble med oss opp og satt sammen med oss under vielsen. De to andre leste tekst i kirka og tente lys for oss.
flub Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. oktober 2008 Takk for oppklarende svar. Nå ble jeg glad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå