Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg prøver å legge om kostholdet mitt litt. Dvs med med mindre sukker og karbohydrater og mer proteiner.

Hvordan er det med å spise et egg hver dag?

Spise ca 25 gram nøtter, f.eks cashewnøtter uten salt?

Andre ting jeg burde legge inn i kostholdet mitt som er sunt? Jeg spiser mye grønnsaker, grovt brød/knekkebrød, kyllingfileer etc.

Prøver ikke å gå ned i vekt, men holde vekta. Fokuset er vel mer på at jeg skal få et sunt kosthold som kan gi meg energi og metthet.

Hvor mye burde jeg spise om dagen, ca? Er 163 cm høy, 54 kg, 27 år gammel jente.

Takker for svar!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøtter er veldig bra for deg. De inneholder mye enumettet og flerumettet fett, og inneholder viktige vitaminer og mineraler. Nøtter beskytter hjertet, og reduserer risikoen for type 2 diabetes. I tillegg får du i deg 20 % av dagsbehovet for vitamin E ved å spise 30 gram nøtter.

Det er ikke bra å spise for mye egg, siden det inneholder mye mettet fett. Så ett egg om dagen kan bli litt mye.

Jeg synes forøvrig kostholdet ditt høres greit ut, uten at jeg er noen ekspert. Men hva med frukt og fisk? Og meieriprodukter? Spiser du det også?

Hvor mye du bør spise hver dag kan jeg ikke uttale meg om. Mitt beste råd er å spise når du er sulten, spise langsomt og stoppe når du er mett.

Og ja: unn deg noe godt innimellom.

Skrevet

TS her. Jeg som trodde egg var så sunt. Er jo ikke så mye fett i et egg, men mye kolesterol da.

Er flink med frukt, tror jeg (1-2) om dagen. Grønnsaker til nesten hvert måltid.

Fisk kan jeg nok bli flinkere med.

Melk nei, ikke flink der. Eneste er fløte i kaffe. Tar d-vitamin/kalsium tilskudd + omega + noen vitaminer.

Burde kanskje bli flinkere med meieriprodukter ja! Spiser mye brokkoli hver dag, det inneholder en del kalsium vet jeg.

Gjest Gjest_Kitsune_*
Skrevet

Det er 9 gram fett i plommen i ett egg. Men det er så og si ingenting i hviten. Mange spiser derfor ett helt egg, og ellers bare kokte eggehviter.

Egg er det eneste som inneholder alle essensiele aminosyrer, de som kroppen ikke kan danne selv. (vel, vet det finnes noe annet også, men det er vanskelig å få tak i i Norge.)

Det er likevel ingen grunn til å holde seg helt unna egg. Og ett om dagen er ikke farlig eller krise på noen måte.

Selv om nøtter er sunt anbefales det ikke å spise over 50 gram om dagen.

Gjest Gjest_abc_*
Skrevet
TS her. Jeg som trodde egg var så sunt. Er jo ikke så mye fett i et egg, men mye kolesterol da.

Egg er sunt. Det eneste vitaminet det ikke inneholder er c-vitamin. Og det er en myte at det påvirker kolesterolet.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Henger meg på det de andre sier om at egg er sunt. Jeg gikk faktisk til en ernæringsfysiolog som sa det var noe av det sunneste man kunne spise, som det allerede er påpekt inneholder det alle næringsstoffer untatt c vitamin.

Skrevet

Jeg har et veldig høyt forbruk av egg, og tror absolutt det er sunt. Eggehvite er den aller beste og reneste kilden til protein, og det er riktignok litt fett i plommen (11g per 100 gram egg, ca. 6 gram i et middels stort egg), men man kan fint spise i hvert fall to hele egg daglig, så lenge man ikke har mye mettet fett i kosten ellers. Og så pøser man på med mange eggehviter i tillegg. Ang. kolesterol, så mener jeg å ha hørt at det er gjort mange studier som viser at kolesterol i kosten IKKE påvirker kolesterolet i kroppen? (orker ikke lete opp nå :P)

Skrevet

Egg er noe av det sunneste du kan spise. Selv spiser eg 3-4 egg hver eneste dag. Så spis egg med god samvittighet du :jepp:

Skrevet
Egg er sunt. Det eneste vitaminet det ikke inneholder er c-vitamin. Og det er en myte at det påvirker kolesterolet.

Men inneholder ikke egg mye mettet fett da? Og det er jo det som er farlig for kolesterolet. Eller er jeg helt på viddene her? :klø:

Uansett ts: Jeg mente ikke at du ikke skal spise egg i det hele tatt, men heller prøve å ikke spise så mye av det. Jeg synes fremdeles ett egg per dag hørtes mye ut.

Skrevet
Men inneholder ikke egg mye mettet fett da? Og det er jo det som er farlig for kolesterolet. Eller er jeg helt på viddene her? :klø:

Uansett ts: Jeg mente ikke at du ikke skal spise egg i det hele tatt, men heller prøve å ikke spise så mye av det. Jeg synes fremdeles ett egg per dag hørtes mye ut.

100 gram egg inneholder 10,2 gram fett, av dette er 2,9 gram mettet fett. Men det er jo viktig å tenkte på at egg gir deg mye proteiner, samt at det inneholder mye vitaminer.

Skrevet

Du er nok helt på viddene, ja. :)

Til TS: Spis egg med god samvittighet, gjerne flere om dagen om du vil det. Ett egg inneholder ca 75 kcal.

Skrevet

Det er visst blitt påvist at egg ikke er farlig for de med normalt kolesterol, men dersom man har høyt kolesterol bør man ikke spise flere egg til dagen. Det er ikke en myte at egg påvirker kolesterolet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...