Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 min samboer står som medlånertaker på et hus med sin bror som de kjøpte i fjor. for en stund siden flyttet han inn hos meg, og broren hans bor allene i dette huset nå. så min kjære har ingenting med dette huset å gjøre nå. han bare står som medlåner taker.. MEN pågrunn av at min samboer står som medeier på dette huset så får vi ikke lån til å kjøpe oss noe eget... vi har vært å snakket med de i banken og de sier at vi ikke får lån før han får noen til å overta medeierskapet eller eventuelt leieinntekter. han kan ikke bare trekke seg ut. broren har snakket om å pusse opp kjelleretagen og leie ut der. men først må han pusse opp, sette inn kjøkken, ordne do, utgang osv. men dette har han snakket om lenge.. vet ikke om han virkelig får ut fingern og gjør det.. vi har spurt om han har fått kommet i gang hver gang vi har sett han.. men det har han ikke... broren hans er uten kjæreste, og foreldra dems står som kausjonister.. så vi vet ikke om noen som kan ta over dette medeierskapet.. og inntill videre vil ikke vi få lån... og nå har jeg leid i 7 år, vil så gjerne ha oss noe eget.. blir så deppa jeg.. noen som vet om løsninger?
Rosalie Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 Eneste løsningen er faktisk at broren hans kjøper han ut, eller at huset selges.
Glynis Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 min samboer står som medlånertaker på et hus med sin bror som de kjøpte i fjor. for en stund siden flyttet han inn hos meg, og broren hans bor allene i dette huset nå. så min kjære har ingenting med dette huset å gjøre nå. han bare står som medlåner taker.. 'Har ingenting med huset å gjøre'? Her har du løsningen din. Man eier ikke et halvt hus uten å ha noe med det å gjøre. Det vil si, da gjør man noe med det.
Gjest Miley Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 'Har ingenting med huset å gjøre'? Her har du løsningen din. Man eier ikke et halvt hus uten å ha noe med det å gjøre. Det vil si, da gjør man noe med det. Helt enig. Jeg ville tatt i bruk min medeierrett på alle mulige måter. Mulig broren synes det er litt for behagelig slik det er nå, jeg ville endret på dette.
Gjest Faerie Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 min samboer står som medlånertaker på et hus med sin bror som de kjøpte i fjor. for en stund siden flyttet han inn hos meg, og broren hans bor allene i dette huset nå. så min kjære har ingenting med dette huset å gjøre nå. han bare står som medlåner taker.. MEN pågrunn av at min samboer står som medeier på dette huset så får vi ikke lån til å kjøpe oss noe eget... vi har vært å snakket med de i banken og de sier at vi ikke får lån før han får noen til å overta medeierskapet eller eventuelt leieinntekter. han kan ikke bare trekke seg ut. broren har snakket om å pusse opp kjelleretagen og leie ut der. men først må han pusse opp, sette inn kjøkken, ordne do, utgang osv. men dette har han snakket om lenge.. vet ikke om han virkelig får ut fingern og gjør det.. vi har spurt om han har fått kommet i gang hver gang vi har sett han.. men det har han ikke... broren hans er uten kjæreste, og foreldra dems står som kausjonister.. så vi vet ikke om noen som kan ta over dette medeierskapet.. og inntill videre vil ikke vi få lån... og nå har jeg leid i 7 år, vil så gjerne ha oss noe eget.. blir så deppa jeg.. noen som vet om løsninger? Hva om du kjøper ut brorens del i huset og så flytter dere inn der mens broren leier et annet sted?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Helt enig. Jeg ville tatt i bruk min medeierrett på alle mulige måter. Mulig broren synes det er litt for behagelig slik det er nå, jeg ville endret på dette. men hvilken rett har man som medeier? hva kan man slå i bordet med? nå er han veldig svak for broren sin, og sier aldri i mot han, siden broren hans er eldre og viser mer autoritet. jeg derimot går og er irritert fordi han har et overtak på min kjære. bryr seg mindre om vi får lån eller ei virker det som.. og tar ting i sitt tempo, omså det overhodet er et tempo der skal være usikkert.. vil ikke lage kvalme... siden dette er broren og han er veldig konfliksky, mens jeg hopper opp å driter i om han hadde blitt husløs.. for nå syns jeg han er forbanna likegyldig i oss og vår situasjon.
Gjest Miley Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 men hvilken rett har man som medeier? hva kan man slå i bordet med? Jeg regner med han eier halve huset siden han har halve lånet? Man kan gjøre mye morro med et halvt hus
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Hva om du kjøper ut brorens del i huset og så flytter dere inn der mens broren leier et annet sted? da tror jeg han hadde klikka og gått i sinne- hvis jeg hadde foreslått noe slikt.. tror han har planlagt å bo der resten av livet..
Gjest ts Skrevet 27. oktober 2008 #9 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg regner med han eier halve huset siden han har halve lånet? Man kan gjøre mye morro med et halvt hus ja stemmer det! han eier vel halve når han står som medeier regner jeg med.. forslag??
Rosenrød Skrevet 27. oktober 2008 #10 Skrevet 27. oktober 2008 Hvis broren har tenkt å bo der resten av livet, må han vel kunne betale ut mannen din??? Hvorfor skal din mann betale for brorens bosted?
Kakee Skrevet 27. oktober 2008 #11 Skrevet 27. oktober 2008 Han betaler vel ikke på lånet også vel? Ser ikke problemet med at broren kan kjøpe ut samboeren din hvis han faktisk har økonomi nok til å håndtere hele lånet selv (noe jeg regner med han gjør nå).
Gjest ts Skrevet 27. oktober 2008 #12 Skrevet 27. oktober 2008 Hvis broren har tenkt å bo der resten av livet, må han vel kunne betale ut mannen din??? Hvorfor skal din mann betale for brorens bosted? men hvordan betaler han ut min samboer? han betalte bare sin andel de første månedene han bodde der. når han flytta inn til meg så har han ikke betalt noe mer. så min samboer står vel bare på pappirene at han er medeier...
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #13 Skrevet 27. oktober 2008 Han betaler vel ikke på lånet også vel? Ser ikke problemet med at broren kan kjøpe ut samboeren din hvis han faktisk har økonomi nok til å håndtere hele lånet selv (noe jeg regner med han gjør nå). nei da hadde jeg virkelig satt ned foten- hvis han hadde fortsatt å betale på et hus han ikke bodde i. men fordi han står som medeier av dette huset så får ikke vi to lån sammen broren betaler hele lånet selv hver måned- men banken vil ikke gå med på at min samboer skriver seg vekk fra dette lånet så lenge broren ikke har høy nok inntekt.. han må få noen andre til å stå som medlånertaker eller få leieboer..
Rosenrød Skrevet 27. oktober 2008 #14 Skrevet 27. oktober 2008 Han kjøper ut samboeren din, slik at han sitter med huset og lånet alene. Her må det selvfølgelig tas hensyn til hva samboeren din har betalt/ikke betalt av lånet.
Gjest Ingeniøren Skrevet 27. oktober 2008 #15 Skrevet 27. oktober 2008 Det som i praksis skjer er altså at broren leier samboers halvdel. Denne leia (som jo blir 50% av lånekostnadene) er vel gjerne for lav i forhold til hva markedet ville betalt. Hvordan har prisutviklingen vært på huset? Det er kjedelig å selge med tap. Og vil eventuelle leieinntekter fra den planlagte hybelen være høye nok til at banken godtar at broren overtar hele lånet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå