Gå til innhold

Pesto, hva kan jeg bruke det til?

Fun Light

Anbefalte innlegg

Har et glass med pesto stående.. Det eneste jeg har brukt det til før er på laksefileter i ovnen.

Hva annet kan jeg bruke pesto til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, pesto kan brukes til nesten alt! NAM

Originalen: Pasta med pesto

Veldig enkelt: Kyllingfilet i biter, frosne wokgrønnsaker og pasta blandes med pesto

På skiva:

- Pesto istedenfor smør + hamburgerrygg e.l. Da går det til og med an å spise brød som ikke er dagsferskt ;)

- Blande litt pesto i en naturell smøreost = pestoost

- Pesto eller pestoost med røkelaks på brød eller i lefse/lompe

På pizza!

Har sikkert brukt det til veldig mange andre ting også, men dette er det jeg kommer på i farten.

Sulten nå... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker pesto kjempegodt på brødskiva! Med for eksempel kokt skinke og tomat, eller med brie, salat og paprila. Mmmm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pesto og fløte som basis for pastasaus. Synes det blir best med rød pesto, men grønn funker også fint. Bare blander sammen i en kjele til jeg synes det smaker passe, så tilsetter jeg grønnsaker, kjøtt og krydder etter hva jeg har lyst på eller har i skapet. Paprika og strimlet kylling eller svinekjøtt er veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ALT! Grønn pesto ihvertfall.

En ting som ikke er nevnt hittil, er å blande inn pesto i lettrømme, og bruke som dressing/kald saus. Fungerer bra til mange typer mat, eks stekt fisk, skinkebiff, biff av storfe, svinestrimler, kyllingfilét.

er i perioder helt hekta på pesto og hamburgerrygg på brødskiva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så mange gode tips!

*noterer*

Innser at jeg har en lang vei å gå når det kommer til fantasi og kunnskap på kjøkkenet..

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalen: Pasta med pesto

Veldig enkelt: Kyllingfilet i biter, frosne wokgrønnsaker og pasta blandes med pesto

Eller gjør som i originalversjonen: Bland kokte nypoteter, kokte aspargesbønner og kokt pasta, og ha pesto på. Eksempel på oppskrift. :)

Nå ble jeg veldig forvirret her. Hva er egentlig originalversjonen? :klø:

Uansett er jeg veldig enig i at pesto er utrolig godt. Jeg synes at det ikke er verdt å kjøpe det på glass, idet hjemmelaget (særlig om man får tak i bunter med spisse basilikumblader) bare er helt fantastisk mye bedre enn det man får kjøpt på glass. Derfor er pesto for meg veldig mye en vår- og sommergreie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser at jeg har en lang vei å gå når det kommer til fantasi og kunnskap på kjøkkenet..

Hvis det får deg til å føle deg bedre kan jeg si at jeg spiser pesto i snitt annenhver dag, men har aldri funnet på å ha det på laks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Nå ble jeg veldig forvirret her. Hva er egentlig originalversjonen? :klø:

Blir du forvirret? Jeg uttaler meg jo bare skråsikkert om ting jeg ikke har greie på. :fnise:

Jeg synes bare å huske at jeg har hørt at en blanding av pasta, kokte poteter og kokte grønne bønner er det klassiske pestotilbehøret? Eller i hvertfall en klassisk/opprinnelig måte å bruke pestoen på.

Et lite sitat som eksempel: "If there is a single color to describe Liguria it is green, the verdant hills and flowery perfumes in the breeze are as much a part of the local flavor as any single dish or ingredient. Pesto Genovese is the famous basil, garlic, pinenut and cheese pesto we recognize here in the US and is tossed with trenette (a thinner version of linguine), green beans, and bits of potato in the traditional dish".

Tatt herfra: http://www.mariobatali.com/exploreItalyDtl.cfm?rid=10

Og denne var jo søt:

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...