Gå til innhold

Spørsmål om Ryanair.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå fly med Ryanair for første gang, og har noen spørsmål:

Er det setereservasjon, eller setter man seg der det passer?

Lønner det seg å sitte langt foran hvis man vil fort av etter landing?

Også lurer jeg litt på innsjekkingen:

Til den første reisen har vi bestilt innsjekking via skranke, og har betalt ekstra for det. Regner med at det skjer som vanlig, at vi henvender oss i skranken og får boardingkort der.

Men så skal vi ganske snart på ny tur med Ruanair, og da har vi bestilt onlinebooking (var billigere), men hvordan funker det? Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har bare flydd en gang, til london, med ryanair og da var det setereservasjon. men vi to som reiste sammen fikk sitte sammen.

spørs kanskje hvor du skal, noen steder kan man gå av både foran og bak. hvorfor hastverk med å komme seg raskt av? med mindre du bare har håndbagasje, har du med innskjekket koffert får du den ikke raskere enn den som kommer sist av flyet,

du betalte ekstra for å skjekke inn i skranken? :s aldri hørt om. bruk innskjekkingsautomatene, bare taste inn reservasjonsnummeret og lever kofferten i bag drop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

hvorfor hastverk med å komme seg raskt av?

Fordi vi hadde spart litt tid hvis vi hadde rykket en spesifikk togavgang.

med mindre du bare har håndbagasje, har du med innskjekket koffert får du den ikke raskere enn den som kommer sist av flyet,

Har bare håndbagasje.

du betalte ekstra for å skjekke inn i skranken? :s aldri hørt om. bruk innskjekkingsautomatene, bare taste inn reservasjonsnummeret og lever kofferten i bag drop.

Ja, siden vi ikke har resit med Ryanair før, så følte vi det tryggest å bestille innsjekk i skranken.

På turen uka etter, har vi bestilt online-booking, og nå i mellomtiden har jeg funnet ut hvordan det funker. Dvs. hvordan jeg får tak i selve boardingkortet.

...

Står de innsjekkingsautomatene godt synlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsjekkingsautomatene er tydelige.. Men har bare sett dem i Norge, og her er det alltid folk som hjelper deg. Ved forskjellige destiansjoner jeg har flydd til i UK har det alltid vært skranke. Har flydd Ryanair fire ganger i år og har vært frie seter alle gangene.

Og om dere skulle ombestemme dere med bagasjen er det greit å vite at grensen er 10 kilo - og koster ca. 150 kr hver vei :)

Endret av Snorkefrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Innsjekkingsautomatene er tydelige.. Men har bare sett dem i Norge, og her er det alltid folk som hjelper deg. Ved forskjellige destiansjoner jeg har flydd til i UK har det alltid vært skranke. Har flydd Ryanair fire ganger i år og har vært frie seter alle gangene.

Ok, da skal jeg se etter innsjekkingsautomaten når vi lander på den turen hvor vi har bestilt online-check-in.

Har flydd Ryanair fire ganger i år og har vært frie seter alle gangene.

Er det førstemann til innsjekk som får gå først om bord på flyet da eller?

Stresser dette med å komme av fort litt nå, for flyavgangen er allerede varslet fem timer senere enn da jeg bestilte.

Og om dere skulle ombestemme dere med bagasjen er det greit å vite at grensen er 10 kilo - og koster ca. 150 kr hver vei :)

Er det ikke håndbagasjen som kan veie 10 kg da, og innsjekket bagasje som kan veie 15 kg?

Vi har med oss klær å bruke på reisen som vi ikke skal ha med oss hjem igjen, så det blir nesten bare shoppingvarer i bagene på vei hjem. Og nesten 20 kg shoppa varer er jo ganske mye det da.

..

Vi lander forresten på Prestwick, skal til Glasgow. Har du vært der? Jeg lurer på om det går fort gjennom sikkerhetskontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke førstemann til innsjekk, men de som har betalt for prioritert boarding. Ellers er det de som står først i kø ved gaten.

De har forandret policyen sin og er nå kun 10 kilo på vanlig bagasje.

Jeg var på Prestwick forrige uke faktisk :) Det tok egentlig ikke lang tid i det hele tatt selv om den gåruta fra flyet og ut i selve flyplassen er litt kronglete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har forandret policyen sin og er nå kun 10 kilo på vanlig bagasje.
Men du, er du sikker på det? Her står det 15 kilo altså.

http://www.ryanair.com/site/NO/conditions.php?pos=MYFLIGHT

Men det er visstnok noe med at det er enkelte avganger hvir de bare gidtar håndbagasje.

Jeg var på Prestwick forrige uke faktisk :)

Oi, var det like mye høst der som her? Eller ligger de litt etter oss? Vi skal opp i høylandet, ogm jeg har så lyst til at det skal være grønt og fint.

Det tok egentlig ikke lang tid i det hele tatt selv om den gåruta fra flyet og ut i selve flyplassen er litt kronglete.

Ok. Tok det mer enn 10 minutter å komme ut av flyet og forbi sikekrhetskontrollen?

Hva da kronglete? Kan vi gå feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte hvertfall for overvekt når jeg sjekket inn min koffert på 12 kilo. Sto 10-kilos skilt overalt både i Norge og i Skottland.

Kan ikke si jeg fikk med meg så mye grønnfarge ettersom vi kun var i Glasgow.

Men det var veldig, veldig, veldig kaldt!!

Det tok nok litt mer enn ti minutter ja, men vi stresset ikke akkurat heller.

Med kronglete mener jeg at det er mange svinger og trapper.. Går helt greit å finne frem men føltes veldig som et norskt samfunnshus fra 70-tallet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sol_*

Vi stod kun 10 minutter max tilsammen i sikkerhetskontrollen. Vi var ei gruppe på 20, så da blir det litt venting.

Eneste driten med Ryanair er at man ikke kan ta stolryggen bakover :fnise:

Jeg ble helt "hva? Går det ikke?" og stresset lenge før jeg roet meg med at det ikke gikk. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucky08
Jeg betalte hvertfall for overvekt når jeg sjekket inn min koffert på 12 kilo. Sto 10-kilos skilt overalt både i Norge og i Skottland.

Kan ikke si jeg fikk med meg så mye grønnfarge ettersom vi kun var i Glasgow.

Men det var veldig, veldig, veldig kaldt!!

Det tok nok litt mer enn ti minutter ja, men vi stresset ikke akkurat heller.

Med kronglete mener jeg at det er mange svinger og trapper.. Går helt greit å finne frem men føltes veldig som et norskt samfunnshus fra 70-tallet :fnise:

jeg kom hjem fra engalnd nå- reiste med ryanair, det er >KUN håndvagasjen som ike kan overstige 10kg. jeg hadde overvekt på baggasjen , men trengte ikke å betale noe, heldige meg:)

men kanskje egne regler til skottland.

Endret av lucky08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi tilbake, og kommer helt sikkert til å reise med Ryanair igjen.

Setene var smalere enn hva man er vant med selv på charterfly, men hvis man ikke er overvektig, så går det helt greit. Det var god nok beinplass, fikk strekt ut beina skikkelig, og slapp å sitte med dem som et åttetall som man må på enkelte charterfly.

Det var mye flylyd i cabinen, men det må man regne med når man reiser så billig.

Mat og drikke ombord var ganske dyrt - ca kr. 45,- for ei microvarma pølse i brød.

Neste gang dropper vi kostnaden ved å sjekke inn i skranken.

Det gikk veldig raskt gjennom passkontrollen, og vi rakk toget. Vi fikk plasser helt foran i flyet (dvs. bak crewet da ;) ).

De sjekket ikke vekten på håndbagasjen vår noen av veiene.

Hvis man selv vil velge hvor man vil sitte i flyet, så kan man betale for prioritert ombordstigning - det koster 4 pund ekstra.

Vil man billig og greit fra A til B, så er Ryanair helt fint.

Vil man ha comfort, så bør man kanskje velge et annet selskap.

For oss er prisen av stor betydning, derfor flyr vi Ryanair også neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste driten med Ryanair er at man ikke kan ta stolryggen bakover

Dette må jo være det aller beste ved hele Ryanair!

Tror det er mange med meg som er lei av å sitte med seteryggen foran oppi fanget.

Hurra for Ryanair som har seterygger som ikke kan legges bakover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ts...

"Det var mye flylyd i cabinen, men det må man regne med når man reiser så billig".

Hva i all verden mente du med dette?

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts...

"Det var mye flylyd i cabinen, men det må man regne med når man reiser så billig".

Hva i all verden mente du med dette?

Eh..jo jeg mener at det var mye flylyd i kabinen. (Går det an å ikke forstå det da? :klø: )

Altså: at man hører mer av de lydene flyet lager. Flaps opp/ned. Hjul opp/ned osv...

Også mener jeg altså at man må regne med at comforten ikke er på topp (også lydmessig når man reiser billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh..jo jeg mener at det var mye flylyd i kabinen. (Går det an å ikke forstå det da? :klø: )

Altså: at man hører mer av de lydene flyet lager. Flaps opp/ned. Hjul opp/ned osv...

Også mener jeg altså at man må regne med at comforten ikke er på topp (også lydmessig når man reiser billig.

Tror du har hørt litt for godt på denne turen.

Er ingen forskjell på "flylydene" på maskiner av samme type og årgang.

Tvert i mot, så har Ryanair, stort sett fly av en nyere type, som støyer mindre ann andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvert i mot, så har Ryanair, stort sett fly av en nyere type, som støyer mindre ann andre.

Fint du var fornøyd da, og fint for meg at jeg har så veldig god hørsel.

Ikke vet jeg hvilke fly du har flydd med tidligere, men jeg har reist svært mye og da med en masse forskjellige flyselskaper, og opplevde altså dette som et fly med mer hørbar lyd fra flyet enn hva jeg har opplevd tidligere.

Men det er vel kanskje greit for utviklingen av tråden at vi slutter meningsutvekslingen om dette nå? Spydigheter bidrar ikke til en positiv utvikling i en tråd.

..

Så vil jeg bare presisere at jeg ikke på noe som helst område mener at Ryanair går på akkord med sikkerheten. Det har jeg heller ikke skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo være det aller beste ved hele Ryanair!

Tror det er mange med meg som er lei av å sitte med seteryggen foran oppi fanget.

Hurra for Ryanair som har seterygger som ikke kan legges bakover. :)

Hvertfall jeg er kjempe lei av seteryggen i fanget. Folk tar virkelig ikke hensyn, og skal legge ned seteryggen med en gang de for lov. Jeg er høy, med lange bein, og for meg er det ille nok å sitte i chaterfly som det er, mange dundrer ned med seteryggen på et sekund, noe som har ført til blåmerker på knærne til meg på seteraden bak :tristbla: Det å legge ned seteryggen er det kun behov for på langdistanse flyvninger (over 6 timer) hvor man faktisk har behov for å sove litt. Og det bør da skje når det er "sove tid". Om man absolutt vil ha ned seteryggen kan man kjøre business eller første klasse hvor det faktisk er plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel stort sett dette jeg mente i mitt innlegg også.

En billigbillett, har ikke noe å si på flylyd.

Ryanair er kanskje sikkerhetsmessig ikke dårligere enn mange andre.

Skjønt...

De er faktisk kritisert på grunn av råkjør på ansatte....

Et lønnsystem som ikke ligner grisen.

Kabinansatte med latterlig lav månedslønn og resten bundet opp i provisjon på salg.

Flygere som heller flyr i febertåke enn å miste lønnsbonus, på grunn av sykemelding. Samt at de da mister dager av friperioden.

Bonus for å lande med tørrest mulig fueltanker. (Dyrt å fylle for mye på grunn av vekt)

osv....

Dette var mye omtalt i media for en tid tilbake. Også i resten av Europa.

Men noe av det samme har vi jo sett, ved bruk av lærlinger i Norwegian, f eks.

I år har jeg fløyet Ryanair ca 20 - 25 ganger. Og andre selskaper mer enn 50. (i jobb)

Kan ikke si jeg føler meg mindre trygg der, enn andre såkalte lavkostselskaper, eller andre, for den saks skyld.....

Stort sett samme (dårlige) komfort.

Og lydnivå også faktisk.

((-:

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lydnivå også faktisk.

((-:

Og jeg opplever det altså annerledes. ;) (Ikea selger forresten Whirlpool oppvaskmaskiner, men de er av en annen kvalitet enn de Whirlpool maskinene som selges i elektroforretninger).

Med Ryanair merker man at man kjører billig, for å si det i et enkelt språk. Jeg sier ikke at det er verre enn andre billigselskaper, for jeg har ikke flydd med andre av den typen.

Anyway: Jeg har ikke det minste problem med å fly Ryanair igjen. Jeg tror likevel jeg ville valgt en litt bedre comfort på turer over tre timer. Dette skyldes kun de smale setene - ikke noe annet.

Når det gjelder kritikken mot Ryanair, trodde jeg det meste av den var tilbakevist tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...