Gå til innhold

Irritert på "danseskole" for barnegruppe!

Anbefalte innlegg

Gjest Irritert mor!
Skrevet

Jeg har en jente på 2 år som elsker å "danse og synge.

Jeg meldte henne på en dansegruppe for barn mellom 2 og 4 år.

(koster Nok 1000,- for 10 ganger)

Når vi kom dit var det første vi skulle gjøre å stå i ring og løpe mot og fra hverandre.

Datteren min ble litt "redd" da hun ikke kjente noen her fra før, så det ble litt skummelt.

Hun ville ikke holde hender å være med i ringen og det virket på hun som har kurset at datteren min "ødela" for de andre når hun ikke ville.

Jeg brøy meg ikke for jeg tvinger henne ikke til det om hun ikke vil.

Ellers går dansetimene ut på (har vært der 5 ganger nå) å holde hverandre i hendene å ta de samme dansetrinnene som "kurslederen" + klappe i hender, pålår, armer opp og ned osv.

Hun er bare 2 år og elsker å danse på sin egen måte, men ikke stå og ta et skritt frem og tilbake til musikk.

Gå polonese er også noe vi gjør.

Går og går og går og går:(

Datteren min begynner gjerne å "danse" litt selv, men når det ikke er til de trinnene kurslederen mener vi skal gjøre ser hun litt småsurt på oss.

(Skal ikke dette være gøy?)

Sist vi var der satt datteren min seg under et bord og ville ikke være med.

Kurslederen spurte om hun ikke ville komme frem og da sa jeg at det blir for mye trinn for henne som ikke er mer enn 2 år.

Responsen var at hun at hun hadde hatt en annen også på hennes alder som ikke ville være med å danse noen av gangene, men når de kom til "avsluttningsballet" kunne hun alle dansene.

Ja, jøss!

Hun tok ikke hintet engang:(

Hva skal jeg gjøre?

Synes at dersom de ikke har bedre erfaring med dansegrupper for så små barn, så bør de øke aldersgrensen.

Hva mener dere, er det jeg som overreagerer?

Det skal også sies at på første samling var det vel 15 barn der og gang nr to var det 5, så det sier vel litt om inntrykket folk fikk.

Jeg ville prøve å fortsette jeg da.

Håpet på at det skulle bli bedre og mer på barnas bekostning, men angrer nå på at jeg ikke sluttet etter første gangen.

Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du helt klart overreagerer.

Det er et dansekurs. De skal lære å danse spesielle danser. Om datteren din nekter å holde hender, så går det selvsagt ut over de andre. Om hun ikke gjør som hun får beskjed om, men danser sin helt egen dans, så går det også ut over de andre. Om alle bare skal virre rundt og danse det de vil, helt uten å gjøre som de får beskjed om, så blir det bare kaos.

Hva var vitsen med å melde seg på kurset da, når du mener hun bare skal kunne virre omkring og gjøre som hun selv vil?

Om datteren din ikke kan følge reglene, og gjøre som hun får beskjed om, så får du heller vurdere om hun skal slutte. Om hun ikke har det gøy der, og saboterer slik at det går ut over det andre (noe det gjør når danselæreren må bruke energi på å få unger ut fra under bord, og få unger til å slutte å bare løpe omkring i stedet for å gjøre som de får beskjd om), så ser jeg ikke poenget med å gå der.

Skal man delta på organiserte aktiviteter, så får man også godta at de er nettopp det: organiserte. Klart at toåringer kan ha problemer med å gjøre som de får beskjed om. Men da er det du som mor som skal lære barnet ditt å gjøre som hun får beskjed om. Ikke "la være å tvinge om hun ikke vil". Om hun ikke vil, så kan hun jo heller ikke være med. Da bør du heller ta henne til side og snakke med henne, så hun ikke går i veien og ødelegger opplegget for de andre barna. Om hun ikke vil holde hender, så få henne ihvertfall bort fra sirkelen, så det ikke ødelegger for de andre.

Gjest Colleen
Skrevet

Om jeg skulle hatt en dansegruppe for 2-4 -åringer ville jeg lagt det opp veldig annerledes. Jeg er ingen dansepedagog, men det opplegget dere har vært gjennom hørtes litt for stramt ut for så små barn. Jeg er ikke i tvil om at også så små barn kan lære seg dansetrinn og spesielle danser, men da sikter man vel litt høyere enn å bare la barna ha det gøy.

Jeg ville nok heller lagt opp til mer "fridans", men noen mindre føringer. F.eks. kunne man spilt Dovregubbens Hall, og fått barna med på å danse "forsiktig som små mus" når musikken er lav og rolig, for så å bli "store, trampende troll" når musikken ble heftig. Sånne små leksjoner ser jeg for meg er passende med 2-4-åringer.

Jeg ville nok snakket med læreren på kurset litt sånn skikkelig, ikke bare i forbifarten. Spør om de har mange gode erfaringer med et så rigid opplegg for så små barn. Om danselæreren er lite villig til å snakke ville jeg gått til ledelsen. Ikke for å kjefte og klage, men for å fremlegge mitt syn på saken. De trenger jo tilbakemeldinger, og særlig når så mange slutter. Da har de jo ikke truffet målgruppen.

Skrevet
Jeg ville nok heller lagt opp til mer "fridans", men noen mindre føringer. F.eks. kunne man spilt Dovregubbens Hall, og fått barna med på å danse "forsiktig som små mus" når musikken er lav og rolig, for så å bli "store, trampende troll" når musikken ble heftig. Sånne små leksjoner ser jeg for meg er passende med 2-4-åringer.

Det begynte jo med å løpe inn og ut i en ring, det er ikke akkurat så veldig trinnbasert. At jenta ikke turte dette gjorde at hun fikk mindre ut av danseopplevelsen, men jeg synes moren overreagerer noe veldig.

Ut i fra det hun skriver virker det i hvert fall som de andre barna hadde det gøy.

Gjest Colleen
Skrevet
Det begynte jo med å løpe inn og ut i en ring, det er ikke akkurat så veldig trinnbasert. At jenta ikke turte dette gjorde at hun fikk mindre ut av danseopplevelsen, men jeg synes moren overreagerer noe veldig.

Ut i fra det hun skriver virker det i hvert fall som de andre barna hadde det gøy.

Jeg vet ikke helt... Første gang var det 15 barn, neste gang bare 5. Det kan jo selvsagt være mange årsaker til dette, men jeg tror - utfra det TS skriver - at opplegget var litt feil for småbarn på 2 år som bare hadde lyst å danse og utfolde seg sammen med andre barn. Det er jo forskjell på om man sikter mot stjernene på barnas vegne eller om man bare vil la barna ha det gøy. Kanskje danseskolen burde være mer klar på hva de har å tilby, og kanskje foreldrene burde undersøke nærmere om tilbudet passer for deres barn på forhånd. Mye kan sies, men likevel forstår jeg godt at mor er skuffet i dette tilfellet.

Gjest Gjest_kallamilla_*
Skrevet

skjønner ikke vitsen med danseskole for 2 år gamle barn, sorry....

Skrevet

Toåringer kan jo fint ha utbytte av musikk, rytme og bevegelse, men det må selvfølgelig tilpasses. Polonese høres litt ambisøst ut...

Skrevet

Jeg går for en skylddeling her.

På en måte var det nok hakket for ambisiøst opplegg fra danselærerens side. To-tre-fireåringer klarer ikke mye, det må være mest lek og frivillighet, musikk og latter. Ikke et strengt opplegg med faste dansetrinn. Det du skisserer burde hatt minst ett eller to år oppover i aldersgrense. Jeg har selv hatt barn på danseskole, og der var det mye lek og tull (altfor mye, i følge noen fryktelig ambisiøse mødre :roll: ) for barn fra fire år og oppover...

På den annen side, så synes jeg du er litt hard mot danselæreren, og jeg bare går ut fra at du er førstegangsmamma...? ;)

Det er nemlig ikke så mange andre enn førstegangsmammaer som melder toåringer på danseskole og forventer at de får noe ut av det. Eller tar dem med på kino og dukketeater og blir voldsomt forskrekket når barnet hyler, gråter og ikke synes det er morsomt i det hele tatt. Jeg håper ikke du synes jeg er for direkte, men toåringer er jo nesten babyer. De får vanvittig mye mer ut av alle sånne aktiviteter hvis man venter et par år.

Men sånn alt i alt, så har du jo ingen klagegrunn. Jeg synes likevel du kunne si klart ifra at du synes opplegget er for ambisiøst for en to-treåring, og bedt dem heve aldersgrensen så ikke andre havner i samme fella.

Skrevet

Min datter er 3,5 og går på jazzballett for barn fra 3-6. De lærer mange forskjellige trinn, og gjentar dette hver time med små variasjoner. De forbereder seg på å være med på en forestilling i det lokale kulturhuset. 3-åringen min klarer å henge med uten problemer, men en 2-åring tror jeg ville hatt problemer. Kanskje datteren din rett og slett er litt for liten enda?

Skrevet

Takker for alle tilbakemeldinger.

Min intensjon var ikke at hun skulle gå på "danseskole" for å lære polonese og dansetrinn, jeg er da ikke så dum at jeg ikke forstår at hun selvfølgelig er for liten til det.

Som jeg forstod skulle dette "kurset" være bevegelse til musikk.

Når man tilbyr et dansekurs fra 2-års alder så er mine tanker som flere av dere har nevnt at det bør legges opp på en annen måte.

Som det eksempelet med dovregubbens hall. (det var litt sånn jeg så det for meg)

Til et par andre kommentarer her

-Jeg meldte henne ikke på for at hun skulle "virre" rundt som hun ville.

Jeg gjorde det fordi hun er kjempeglad i å "danse" og jeg regnet med at de la det opp etter alder.

- sitat "Ut i fra det hun skriver virker det i hvert fall som de andre barna hadde det gøy" Grunnen til det er nok for at de som valgte å ikke slutte er nærmere 3,5-4 år. (fire stykker) + en til som er like gammel som min. (og som har samme problemet)

Når dette kurset er over melder jeg henne nok ikke på noe før nærmere 3,5-4 år.

Skuffende synes jeg det var uansett.

Gjest Gjest-fru Olsen
Skrevet

Jeg opplevde noe liknende deg.

Vi meldte også vår datter på et "dansekurs" for 2-4 åringer. Det ante meg at det kunne bli for avansert for vår 2-åring, så vi hadde avtale om å komme en gang for å se om det var noe for oss. Det tok meg 5 minutter å skjønne at dette ikke var aktuelt.

2 åringer kan være ganske forskjellige fra 4 åringer, og egner seg egentlig ikke sammen i slike grupper, spør du meg. For en 4-åring er jo en 2-åring nærmest en baby.

Barnesang med lek for 1-2 åringer passet mye bedre i vårt tilfelle.

Skrevet

Jeg har drevet med barneidrett for 4-6 åringer i flere år. Min erfaring er at tom en 4-6 åring kan i enkelte tilfeller ikke være moden nok til å følge programmet vi lager. Vi har som regel litt sang, hinderløype, stolleken, danse til musikk, ulven kommer, stiv heks etc. Enkelte så dramaqueener/flaue/umodne løper til foreldrene når de ikke vil være med på noe, og det får de lov til. De kommer tilbake når de vil være med. Men når de ikke vil være med; må de sitte å se på de andre og ikke ødelegge for hele gruppen. Som sagt innledningsvis; så er disse barna 4-6 år og litt mer moden enn 2-4 åringer er. Jeg velger å ikke være streng på at alle skal være med, men de må lytte til beskjeder. Tenk hvilket kaos om 15-20 barn skulle gjør som de ville. ;)

Det er noe som heter at førstemann får et spesielt gjennomtenkt navn, blir aktivisert, tatt med på sansegruppe, eventyrstund på biblioteket, dukketeater, konsert etc. Barn nummer to får annetvalget på navn som barn nummer to ikke fikk (forutsatt samme kjønn, om ikke blir Janne til Jan), er med sitt eldre søsken på dets aktiviteter - hvor det gjerne ikke har noe utbytte pga sin unge alder. Barn nummer tre; en slår vilkårlig opp i navneboken og finner et passende navn der fingen peker og barnet er heldig om det får være med på butikken. Attpåklatter er å regne som barn nummer 1. Hehe. :fnise:

Skrevet

Går man ikke på kurs for å lære?

Du melder dattra di på kurs, men mener hun skal få gjøre akkurat som hun vil?

Da kan huin vel like godt danse hjemme i stua da? Så kan de som vil lære å danse få gjøre det.

Skrevet

Jeg er kanskje litt trangsynt eller hva dere vil kalle det, men jeg kan her ærlig ikke forstå hva en 2 åring har på danseskole og gjøre, er det for hennes skyld, eller er det for TS sin skyld at 2-åringen går der? Jeg forstår jo at 2-åringen er glad i og danse, på sin egen måte, men hadde ikke ungen kost seg mer om hun fikk fortsette med det hun gjorde, istedenfor og bli påtvunget trinn hun ikke liker?

Mitt tips i alt dette her er igrunnen og ta henne ut, hun liker seg ikke der, og da er det jo ingen vits og la henne fortsette.

Skrevet

Hei:)

Vet ikke om de siste som har kommentert innlegget leste det siste jeg skrev.

Sitat:

Går man ikke på kurs for å lære?

Du melder dattra di på kurs, men mener hun skal få gjøre akkurat som hun vil?

Da kan huin vel like godt danse hjemme i stua da? Så kan de som vil lære å danse få gjøre det.

og

Jeg er kanskje litt trangsynt eller hva dere vil kalle det, men jeg kan her ærlig ikke forstå hva en 2 åring har på danseskole og gjøre, er det for hennes skyld, eller er det for TS sin skyld at 2-åringen går der? Jeg forstår jo at 2-åringen er glad i og danse, på sin egen måte, men hadde ikke ungen kost seg mer om hun fikk fortsette med det hun gjorde, istedenfor og bli påtvunget trinn hun ikke liker?

Mitt tips i alt dette her er igrunnen og ta henne ut, hun liker seg ikke der, og da er det jo ingen vits og la henne fortsette.

Som jeg bla skrev i mitt siste innlegg:

Når man tilbyr et dansekurs fra 2-års alder så er mine tanker som flere av dere har nevnt at det bør legges opp på en annen måte.

Som det eksempelet med dovregubbens hall. (det var litt sånn jeg så det for meg)

+

Jeg meldte henne ikke på for at hun skulle "virre" rundt som hun ville.

Jeg gjorde det fordi hun er kjempeglad i å "danse" og jeg regnet med at de hadde en viss innsikt i hvordan de skal holde et slikt "kurs" for så små barn når de først skal tilby det.

(kusinen til datteren min har "danset" fra hun var 2 år og de startet med type bevegelse til musikk som virkelig passet godt for denne aldersgruppen.

Var noe sånn jeg trodde jeg meldte henne på)

Skrevet

En dansegruppe for 2-4 åringer ville jeg tatt for gitt at var mer "lek til musikk" enn opplegg med polonese og trinn som skal læres.

Hvis det ikke var pressisert noe sted i invitasjonen til kurset at dette virkelig var et _kurs_ med dansetrinn osv synes jeg ut fra det jeg leser her det høres ut som de som driver dette opplegget har bommet ganske grovt. vist finnes det sikkert toåringer som lærer dansetrinn og kan opptre, men da bør det komme klart fram i invitasjonen at det er ett slikt type kurs.

Skrevet
En dansegruppe for 2-4 åringer ville jeg tatt for gitt at var mer "lek til musikk" enn opplegg med polonese og trinn som skal læres.

Hvis det ikke var pressisert noe sted i invitasjonen til kurset at dette virkelig var et _kurs_ med dansetrinn osv synes jeg ut fra det jeg leser her det høres ut som de som driver dette opplegget har bommet ganske grovt. vist finnes det sikkert toåringer som lærer dansetrinn og kan opptre, men da bør det komme klart fram i invitasjonen at det er ett slikt type kurs.

Ja, det var det jeg så for meg også.

Jeg har da ingen interesse av at datteren min skal lære seg trinn i en alder av 2 år.

Skrevet

Det kan jeg veldig godt forstå TS, beklager om jeg kom litt krass ut til deg i mitt første innlegg, hadde bare de amerikanske programmene i bakhodet, der de nærmest prøver og gjøre små barn om til "voksne".

Mitt tips er og ta henne ut av gruppen, om hun ikke trives, så er det ingen vits og la henne fortsette, det kan jo også ødelegge gleden med og danse senere i livet også. Du får heller se deg litt om etter en annen type dansegruppe, mer som den som er beskrevet noen innlegg over her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...