Gå til innhold

Ostekake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt glad i kaker, og har nå prøvd meg på ostekake. Tenkte jeg skulle bruke denne til dessert, og en av mine desserter er karamellpudding.

Prøvde meg på ostekake med karamellbunn (gjende), ost og kremm. Istedet for gele, prøvde jeg karamellpudding, men den ble ikke stiv. Brukte 0,5 istedet for 0,75 melk.

Går det å lage ostekake med karamellpudding, istedet for gele ?

Skrevet

Om man kan bruke karamellpudding framfor gelé vet jeg ikke, men jeg har en oppskrift på karamellostekake hvor man lager karamellen selv og blander med ostefyllet. Det tar ikke lang tid, og smaker sannsynligvis uendelig mye bedre enn med kjøpt karamellpudding.

Karamellen lager du ved å koke 30 g smør, 50 g brunt sukker, 2 ss fløte, 1 ss sirup og 2 ss vann til blandingen har fått karamellfarge (ca 5 minutter). Avkjøl litt og bland med 500 g kremost, et par ss fløte, 75 g sukker og 3 egg. Fordel i en form med ostekakebunn (knuste kjeks blandet med smeltet smør) og stek ved 150 grader i ca 1 time og 15 minutter. Slå av ovnen, men la ostekaken bli stående med ovnsdøren på gløtt til kaken er avkjølt. Sett kaldt før servering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...