Malama Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Ja, babyer skal ikke sove ute i mindre enn ti minus, den er grei, men jeg bor i Bergen, og det er oktober, så det er jo heller ikke problemstilligen heller. Jeg setter babycallen inn i vogna, oppe med hodet. Den måler også temperatur, og da begynner jeg å lure på hvor kaldt det skal være oppi der... Soverommet skal jo ha 18 grader, men det er vel greit om det er kaldere i vogna vil jeg tro. Han har jo mer tøy på seg også, og nedi voksiposen sin, så han har det vel greit på kroppen. Men ansiktet stikker jo opp i "friluft" da. Hvor kaldt er det greit at det blir nedi der? I dag er der 14, hvilket er ti grader varmere enn gradestokken generelt viser ute, så helt kaldt er det jo ikke da. Men vinteren kommer snikende, og jeg begynner å lure... Mini er en kjølig type, lett kald på beina, men de er godt beskyttet nedi posen da. Og gode votter på fingrene. Men... kan jo ikke pakke inn ansiktet da...
Gjest imli Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 Tror ikke det er noe problem ennå! Når de kan sove ute i 10 minus, greier de nok 14 grader helt fint
Gjest *Mim* Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 Slik jeg ser det er det ingen fasit her. Jeg går ikke etter noen minus ti-grense, det er jo flere forhold som spiller inn - luftfuktighet, vind, plassering av vogna, om barnet er friskt, kald/ varm type, alder, påkledning etc. Bruk fornuften! Nei, ansiktet kan du ikke pakke inn. Synes du barnet er kaldt i ansiktet?
Gjest imli Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Vi bruker alltid et helseteppe foran åpningen, inbiller meg det blir lunere der inne da.
Malama Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. oktober 2008 13-14 er nok ikke noe problem nei, jeg tenker litt fremover... Det er for meg litt lite tenkelig med helseteppe forran, da skal det være KALDT, for jeg liker ikke slike tepper forran, lunt ja, men frisk luft da? Vi har myggnetting på, det er pga katter da, men luner jo ikke sånn da, og slipper inn frisk luft, så det blir jo kaldt, men det er poenget da. Bare lurer litt på hvor kaldt på termometeret det er på tide å begynne å tenke på det. Kjølig på kinnet er han nok, har ikke kjent på ham i dag da, skal gjøre det når vi gjør oss klar til å gå tur om litt, tenker jeg.
Gjest Lilleulv Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Vi bruker alltid et helseteppe foran åpningen, inbiller meg det blir lunere der inne da. hm, det har jeg ¨lært at man ikke skal gjøre pga det blir så lite oksygen inni der... Har jeg lært feil?
Gjest Lilleulv Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 husker min venninnes baby sov ute midt på vinteren i 10 minus jeg, uten noe foran ansiktet eller åpningen til vogna. Så trodde det var helt ok... Min sover ikke ute i vogn. Han våkner når vogna står stille og da vil han ikke være der. I tillegg tør jeg ikke la han sove ute i vinter pga han er prematur....
Lilith Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 hm, det har jeg ¨lært at man ikke skal gjøre pga det blir så lite oksygen inni der... Har jeg lært feil? Vi fikk også høre det på helsestasjonen
Gjest Pysepus Skrevet 27. oktober 2008 #9 Skrevet 27. oktober 2008 hm, det har jeg ¨lært at man ikke skal gjøre pga det blir så lite oksygen inni der... Har jeg lært feil? Når det er et teppe av bomull kan dette stemme ja, men om man heller har et strikketeppe i ren ull så skal det gå! Ull transporterer oksygen mens bomull ikke gjør det. Derfor kan barn ha ull foran nesen, men ikke bomull (ikke det at jeg hadde lagt noe foran nesen)
Malama Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 27. oktober 2008 Det er pga det med luft jeg ikke vil ha helseteppe der ja. Jeg er så heldig at han sovner når jeg legger ham i vogna for å gå tur, og jeg har fastslått at det er dumt å bruke sovetida på å gå tur, det kan jeg gjøre når han er våken, så derved kler jeg på ham for tur, legger ham i vogna, tar vogna ut, og lar den stå der mens jeg går inn og gjør litt husarbeide. Når han våkner (noen ganger etter kort tid, i dag har han sovet lenge!) kler jeg på meg og rusler tur med ham. Fungerer fint. Og med dagens 13 grader i vogna tror jeg ikke dette er noe problem, bortsett fra at han antakelig er kjølig i ansiktet da, men ikke iskald (pleier ikke være det i alle fall). Men, det går mot vinter, og blir kaldere for hver dag som kommer, i morgen er det meldt at det i løpet av dagen vil krype under null ute. Jeg kler da naturlig nok bedre på ham, men kroppen nede i posen er jeg ikke videre bekymra for, det er ansiktet og den lufta han puster inn jeg tenker på. Men han er ikke prematur da, og blir jo også eldre og eldre for hver dag som går, så det går vel fint, tenker jeg. Om vi får en VELDIG kald vinter, eller det krabber under null inni vogna, så skal jeg tenke på det igjen. Og selvsagt kjenner jeg på ham om han føles kaldere i ansiktet enn jeg føler er bra, og at resten av kroppen er fint temperert når vi kommer inn igjen.
Gjest Lilleulv Skrevet 27. oktober 2008 #11 Skrevet 27. oktober 2008 Jøss fascinerende at det er så forskjellig:D Min lille gutt hater å få på ytterklær, spesielt lua. Så han er ganske sinna når jeg legger han i vogna, men sovner når vi begynner å gå. Når jeg kommer hjem igjen, sover han, og da har jeg prøvd å gå fra han i vogna. Da er han hysterisk få minutter seinere :/ Han våkner så utrolig fort hvis vi står stille med vogna, og han er generelt lite glad i å ligge i vogna når han er våken. Heldigvis har han begynt å ta smokken, så da får jeg roa han med den dersom han våkner når vi er ute på turen. Før var det jo krise hvis han våknet når vi var ute og trilla, da var det nesten umulig å roe han uten å bære han. Og han er jo ikke akkurat kledd for å være oppe av vogna når han ligger i vognpose. Takk gud for smokken, igjen
Malama Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 27. oktober 2008 Min liker heller ikke bestandig ytterklær og lue, men roer seg når han kommer i vogna, og jeg oppdaga tilfeldigvis at han faktisk somregel sovner FØR turen begynner, derfor innførte jeg at jeg heller bare setter ut vogna, så sovner han der, så går vi tur senere. I dag gikk vi tur i over halvannen time (inkl stopp på posten, og bleieskift og amming på stellerommet da), og han var våken det aller meste av tiden, men fornøyd der han lå. Men det er ikke så lenge siden han altså måtte trilles for å sovne, og våknet når vi kom hjem, min heller, så det forandrer seg etterhvert Og ja, smokken er goooood å ha!
Eowyn Skrevet 27. oktober 2008 #13 Skrevet 27. oktober 2008 Tror de har godt av å sove ute og få frisk luft! Min sover ute stort sett hver dag og sover mye bedre der enn inne. Heldigvis er han slik at han ikke trenger å trilles hele tida for å sove.. Triller til han sovner, og så sover han alt fra 2 til 4 timer ute! I all slags vær. Og han er like god og varm når jeg tar han inn, har voksipose til han. Tror ikke de har vondt av at det er litt kjølig ute, min første tok ihvertfall ikke skade av det.
Gjest rangi- ikke innlogget:) Skrevet 28. oktober 2008 #14 Skrevet 28. oktober 2008 Min baby sov ute hver dag i hele fjor vinter, uansett temperatur. Han var aldri kald når vi tok han opp,selv om det kunne være under minus 10 noen ganger. Det viktigste når babyer skal sove ute er ikke temperaturen alene, men vind og trekk som evt kommer inn i vogna. Vi har en veranda vi satte vogna på, og der er det alltid lunt og vindstille. Jeg henger aldri noe annet enn myggnetting foran åpningen av vogna, da tror jeg for tdet blir veldig tett inni der.
Mamma1 Skrevet 28. oktober 2008 #15 Skrevet 28. oktober 2008 Mine barn sov ute til det var minus 10. Hadde aldri noe teppe foran, bare myggnett. Man må huske på å ha god lue på, for det er gjennom hodet de har største varmetapet. Sjekk om babyen er for kald eller varm ved å kjenne på brystet og bak i nakken, ikke hodet og hendene.
Gjest imli Skrevet 28. oktober 2008 #16 Skrevet 28. oktober 2008 Det er jo hull i helsetepper da, så det kommer jo luft inn.
Mamma1 Skrevet 28. oktober 2008 #17 Skrevet 28. oktober 2008 Hadde ikke turt å henge et helseteppe foran vogna uansett.. Frisk luft er jo ikke usunt.
Gjest imli Skrevet 28. oktober 2008 #18 Skrevet 28. oktober 2008 Nei, men hvis babyen blir kald er det vel et greit alternativ?
Mamma1 Skrevet 28. oktober 2008 #19 Skrevet 28. oktober 2008 Hvordan skal babyen bli kald dersom den har på nok klær? Dersom det er så kaldt at babyen får frostroser i kinnene hadde jeg heller tatt den inn. Men dette må jo være opp til hver enkelt.
Malama Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #20 Skrevet 28. oktober 2008 Det er hull i dem ja, men ikke så mye at det kommer inn mye luft, det er ikke anbefalt å hente helsetepper forran vogna, så det vil jeg ikke gjøre, da skal det være iskaldt, og da tror jeg at vi heller holder oss inne... I dag er det 9 grader inne i vogna, der oppe med hodet. Og gutten sover godt. I går var han litt kjølig i ansiktet, men ikke KALD, så det gikk jo fint. Det er kaldere ute i dag, årets første snø, men han er bedre påkledd nedi posen da. Så dette får nok også helt fint, og temoperasturen inne i vogna er jo bare et par grader under det den var i går. Slik vinteren pleier å være her, er dette faktisk å regne som ordinær "vintertemp" her i byen, så jeg regner ikke med at det skal bli for kaldt i vogna i vinter nei Det er ikke utetempen jeg lurte på, men altså temperaturen inne i vogna, men noe sier meg at det ikke er så mange som har for vane å vite den? Er bare det at babycallen vår altså viser temp der babyenheten står, på begge enheter, slik at jeg er vant til å følge med på den. Det var greit i sommer, når jeg ville være obs på at det ikke ble for varmt inni der, og det er jo også greit i vinter, synes jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå