Gå til innhold

Astrid Lindgren barnelitteratur, særemne!

Anbefalte innlegg

Gjest Silje Malene
Skrevet

Mitt særemne skal handle om Astrid Lindgrens barnelitteratur. Dette omfatter at jeg leser:

-Pippi Langstrømpe

-Emil fra Lønneberget

Og ser filmen Marikken!

Noen som kan hjelpe meg med problemstillingen osv? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vel helelr tatt for meg Mio min Mio, Brødrene Løvehjerte og Sunnaneng og sett på Lindgrens bruk av fantasiverdener for å håndtere vanskelige levekår/sjukdom osv og for eksempel hennes bruk av eventyrets virkelimidler opp mot sosialrealismen i skildringene av den virkelige verden.

Men det er nå meg ;)

Når det gjelder de bøkene du nevnte så kan du jo snakke om synsvinkel, skildring av tiden de levde i, språket hun brukte osv...

Skrevet

Hva har du lyst til å undersøke/ finne ut av? :)

Du kan f.eks. sammenligne hovedpersoner eller miljøer. Det går også an å sammeligne Pippi med en moderne barnebokheltinne.

Vær oppmerksom på at det kan være vanskelig å få god karakter på en Lindgren-oppgave (i alle fall etter min oppfatning). Lindgren har vært skrevet om maaaange ganger og er gjennomforsket. Det skal mye til å komme opp med noe nytt, det meste vil være kjent av læreren din.

Hvilket nivå er du på?

Skrevet

Hvis du går på vg skole trenger du jo ikke akkurat å finne på en ny og revolusjonerende problemstilling. Generelt er det nok lurt å velge problemstilling før du velger ut hvilke verk du vil bruke!

Jeg ville brukt Marikken, Emil og kanskje Rasmus på Loffen eller Kajsa Kavat for å se på hvordan Lindgren behandler sosial ulikhet og/eller nød. Eller PIppi, Marikken og evt Tjorven/Malin i Saltkråkan for å se på heltinnerollen. Mio, Løvehjerte og Sunnaneng er veldig bra hvis man feks vil se på behandlingen av temaet død og håp.

Jeg ser ingen umiddelbar problemstilling for Pippi, Marikken og Emil. Det er forskjellige tidsbilder, forskjellige sosiale lag og forskjellige typer historier. Kanskje ulikheten og variasjonsrikheten kunne være en innfallsvinkel?

Jeg elsket Lindgren da jeg var liten. Nå leser jeg dem igjen for datteren min og mister nesten pusten av hvor mange lag og hvor mye dybde det er i bøkene. Det er minst like givende lesing for voksne. Det er direkte tragisk at hun aldri fikk Nobelprisen i litteratur.

Lykke til, det blir nok en fornøyelig prosess!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...