Gå til innhold

Forbrukertips - styr unna Form & Farge

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Her er min historie.

Jeg jobber i et lite firma, og ble ringt opp av noen som kaller seg Form og Farge. De spør om jeg har brukt for kontormateriell, hvorav jeg svarer at nei, det har vi ikke. Da spør de om vi vil ha tilsendt 6 post-it blokker gratis, vareprøve. Jeg sier ja takk. Da spør de om hvor mange vi er på kontoret. Jeg svarer at vi er sju stk, og hun sier da "Ja, men da sender jeg med til de andre også da". Jeg sier at det kan hun sikkert, i den tro at det fremdeles er snakk om gratisprøver.

1 uke etterpå kommer det 10 kg post-it blokker i posten og en faktura på 2200kr! 6 av blokkene er gratis, resten må vi betale for.

Når vi ringer dem, påstår de hardnakket at vi har bestilt alt dette, og nekter å la oss sende i retur uten at vi selv betaler porto. Så nå sitter vi her da, 7 ansatte og 10 kg post-it lapper og 2200kr i faktura på noe vi aldri har bestilt. De nekter å bøye seg, og truer med direkte inkasso dersom vi ikke vil betale.

Hva skal vi gjøre? Dette er et nyoppstartet firma som prøver å rekruttere nye kunder, men jeg kan bare si en ting: Styr unna!

Edit: nettadressen deres er ffn.no

Endret av Gir
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tipset, og kontakt forbrukerrådet.

Denne bedriften vil ikke kunne bevise at dere har bestilt 10 kg (!) Post-It-lapper, så jeg foreslår at dere beholder dem til de kommer og henter dem, og bestrider kravet skriftlig. Da kan ikke bedriften gå videre med saken (purregebyr, inkasso).

Skrevet
Takk for tipset, og kontakt forbrukerrådet.

Denne bedriften vil ikke kunne bevise at dere har bestilt 10 kg (!) Post-It-lapper, så jeg foreslår at dere beholder dem til de kommer og henter dem, og bestrider kravet skriftlig. Da kan ikke bedriften gå videre med saken (purregebyr, inkasso).

Kan vi kontakte forbrukerrådet da? Vi er jo en bedrift...

Skrevet

Åja, en ting til. En annen grunn de hadde til at 10 kg post-its kanskje var litt vel mye å bestille for en så liten bedrift, er at "de har jo 3 års lagringsgaranti"! Yeah right...

Skrevet

Bedrifter er vel også forbrukere? :klø:

Så sleipt gjort! Med privartpersoner er det vel slik at bedriften må bevise at bestillingen/ kjøpet er gjort (bl.a. lydopptak) , vet ikke hvordan det er med bedrifter.

Skrevet

De selger forresten også varer til privatpersoner, så styr unna om du er privatperson eller bedrift sier nå jeg...

Gjest Gjest_Anneliane_*
Skrevet

I tidligere tider tider var jeg telefonselger og det eneste jeg da fryktet var kunder som sa at de ville se at de hadde skrevet under på en bestilling. (Jeg solgte også til firma)

Bare si at så lenge de ikke har deres underskrift så kan de ta den bestillingen å putte den der sola aldri skinner. Anmeld dem (Selgerens navn) for forsøk på svindel, da blir det nok stille fra den kanten. og de frafaller kravet.

Makan til useriøs virksomhet skal man lete lenge etter (Og det sier jeg som tidligere telefonselger)

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Jeg hadde en slik sak engang og ble forbanna som fy. Firmaet sendte masse møkk og var vanskelige å kontakte. Heldigvis gikk saken til inkasso. Jeg sier heldigvis fordi jeg da fikk en seriøs aktør å forholde meg til, nemlig Lindorf. De ringte meg opp, jeg sa klart ifra at jeg ALDRI hadde sagt ja til noe som helst og var ganske irritert på klienten dems. Lindorf beklaget bryderiet og saken var dermed løst på 3 minutt.

Mitt råd er derfor enkelt og greit at du BER firmaet om å sende saken til inkasso så du kan få noen fornuftige å snakke med. Du kan selvsagt også påpeke at du ikke har takket ja og at det er ulovlig å sende falske fakturaer. Bare sørg for ikke å betal.

Skrevet (endret)
Jeg hadde en slik sak engang og ble forbanna som fy. Firmaet sendte masse møkk og var vanskelige å kontakte. Heldigvis gikk saken til inkasso. Jeg sier heldigvis fordi jeg da fikk en seriøs aktør å forholde meg til, nemlig Lindorf. De ringte meg opp, jeg sa klart ifra at jeg ALDRI hadde sagt ja til noe som helst og var ganske irritert på klienten dems. Lindorf beklaget bryderiet og saken var dermed løst på 3 minutt.

Mitt råd er derfor enkelt og greit at du BER firmaet om å sende saken til inkasso så du kan få noen fornuftige å snakke med. Du kan selvsagt også påpeke at du ikke har takket ja og at det er ulovlig å sende falske fakturaer. Bare sørg for ikke å betal.

De kommer ikke til å tørre å sende den til inkasso, de har ikke tapet samtalen og har ingen underskrift på noe som helst. De sendte oss heller ingen "ordrebekreftelse" fordi det ikke forelå noen ordre. Kun en telefonsamtale og så 10 kg post-its. Det verste er at det ikke er skikkelige post-its engang, bare noen etterligninger. OG at de koster 3 kr mer pr pakke enn skikkelige post-its, kjøpt på bokhandelen...

Edit: skriveleif

Endret av Gir
Skrevet

da er det firmate notert bak øret ;)

skal legge på umiddelbart hvis de ringer..

takk for advarselen! håper det er fler der ute som advarer mot slike useriøse bedrifter. suger alt av slikt til meg!

Skrevet

Be om kontrakt og beviser på at du har bestilt dette. Når de ikke kan bevise dette må de trekke kravet.

Skrevet

Og fortell her hvordan det går!

Skrevet

Will do!

Vi vurderer å sende dem pakken i retur og så fakturere dem for porto og eksp. kostnader. Da har vi returnert varen = hevet "kjøpet", og da er det vi som kan true dem med inkasso.

Skrevet

Det trenger du ikke. Bare send dem en epost om at pakken ligger klar til avhenting. Skriv samtidig (igjen) at dette har dere ikke bestilt, og at dersom de ikke gir seg med dette tullet nå så vil dere begynne å fakturere for din arbeidstid som du bruker til å rydde opp i saken. Avslutt med å si at dere gjerne møter dem i forliksrådet.

Etterpå skriver du ned alt du husker fra telefonsamtalen(e), skriv ut, samle all korrespondanse i en mappe.

Så lar du dem bare være. Dersom de sender saken til inkasso så bestrider dere bare kravet.

Skrevet

De kommer ingen vei med dette ...

Jeg fikk varer fra et annet firma som privatperson - jeg hadde ikke bestilt varene og nektet å betale. Jeg lot det gå til Lindorf og da fikk jeg en seriøs aktør på banen. Lindorf hjalp meg på 2 minutter og siden hørte jeg ikke et pip!

Fader så mange useriøst firma det er der ute!

Lykke til!

Skrevet

Ja, det var også et godt tips. Vi har prøvd å ringe de opp igjen i dag, men de var like lite medgjørlige. Vi spurte dem hvordan de kan hevde at vi har avtalt dette uten noen form for bekreftelse, og da svarte de at vi har bekreftet muntlig og at dette er en bindende avtale.

Grunnen til at de ringte var forøvrig at de er i startfasen med ny nettbutikk... lykke til med den! :kjefte:

Skrevet
Ja, det var også et godt tips. Vi har prøvd å ringe de opp igjen i dag, men de var like lite medgjørlige. Vi spurte dem hvordan de kan hevde at vi har avtalt dette uten noen form for bekreftelse, og da svarte de at vi har bekreftet muntlig og at dette er en bindende avtale.

Grunnen til at de ringte var forøvrig at de er i startfasen med ny nettbutikk... lykke til med den! :kjefte:

Hvorfor surrer dere det mer til med å ringe dem i dag?

Frey har gitt dere eg godt råd som bør følges: send en mail, gi beskjed om at dere ikke har bestilt og si at pakken kan avhentes hos dere etter nærmere avtale - og at dere ikke akter å betale noe som helst for dette.

Skrevet
Hvorfor surrer dere det mer til med å ringe dem i dag?

Frey har gitt dere eg godt råd som bør følges: send en mail, gi beskjed om at dere ikke har bestilt og si at pakken kan avhentes hos dere etter nærmere avtale - og at dere ikke akter å betale noe som helst for dette.

Fordi vi ville løse opp i det før de starter å surre med purringer etc etc. Men nå skal vi følge rådet og forholde oss rolige og vente og se om de tør å gjøre noe. Vi har gitt dem tilbudet om å hente pakken hos oss eller ingenting.

Gjest Gjest_Barbarella_*
Skrevet

Takk for at du la inn dette innlegget om "Form og Farge". De ringte meg i går, men kom ikke så langt som til å tilby meg noe før jeg sa "nei takk!". :kjefte:

Skrevet
Takk for at du la inn dette innlegget om "Form og Farge". De ringte meg i går, men kom ikke så langt som til å tilby meg noe før jeg sa "nei takk!". :kjefte:

Jeg håper ikke de klarer å lure flere småbedrifter med triksene sine, så fint at du leste tråden før de ringte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...