Gå til innhold

Små svarte fluer...grrr...


Tusenfryd

Anbefalte innlegg

Vi er veldig plaget av små svarte fluer.. de er ikke så mange, men de er der hele tiden... grrr... såååå irriterende. frustrert.gif

Jeg blir gæern! Og de styrer ikke unna og når de klatrer i maten min og inni nesa mi - grrr...frustrert.gif

De kom inn i huset med (er ganske sikker for det var da det begynte) enten en gardenia eller en sånn sak med babypinseliljer, med løken oppi luften.

Så de ble pælmet ut rimelig kjapt. Men de er her fortsatt. Vet ikke hvor de "bor" hen, men de er i alle rom i huset, også de uten planter, og jeg vil ha et dundermiddel å fjerne f...skapen med. Fort! Ellers må jeg institusjonaliseres...murvegg.gif

_________________

Klem fra Tusenfryd hoppe.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-04-13 23:16 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Tusenfryd

Har hørt om noen som puttet hvitløksbåter ned i jorda i blomsterpottene...

Det kan jo kanskje lukte litt, da, men hvis du blir kvitt de hersens fluene, så er det kanskje verd et forsøk?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de kommer av at du vanner for mye.Ligger i alle planter når en vanner for mye.Tørk ut planten og vann mindre.

I mellomtiden er det noen flueklister en får kjøpt på hagesenter som "fanger"fluene.

Lykke til.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært plaget selv. Det er riktig at de formerer seg der det er for mye vann. Prøv å vanne planten fra undersiden ved å sette den i en bøtte vann. Da får den suge til seg det den trenger. Enkelte planter foretrekker å bli vannet slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, jeg har faktisk ikke vannet for mye. Lurte også på det først, men her i huset er det faktisk omvendt. MEN jeg har kjøpt jord fra Plantasjen... ikke for å drite ut dem, men jeg snakket med noen naboer, tre av dem spurte øyeblikkelig om plantene kom derfra. Det gjør de ikke, har funnet "redet" nå - det er i en plante jeg har hatt i snart 10 år. Nettopp plantet om til og med... med jord fra, ja, nettopp...

Puttet masse hvitløk nedi alle plantene. Fikk også tips om kaffegrut. Og har helt det over alle hvitløksbåtene i den spesiell planten. Og så vannet jeg med salmiakk etterpå.

Nå er Tusenfryd riktig så fornøyd med seg selv, håper at planten overlever salmiakken, og kjøper jord et annet sted en annen gang.

Så håper jeg bare at fluene forsvinner.

Takk for alle gode råd.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bor som oftest i potteplanter. Strø litt sand på toppen av jorden til plantene. Da kommer ikke de klekkede larvene/ eggene lengre. Og problemet stanser av seg selv.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Sjønner at du blir gal ja!! Du er ikke alene om probleme nemlig! Utrolig iriterende!!!!!

Men jeg vet at det finnes et "middel" som du kan helle i det vannet du vanner med. Det inneholder nematoder (knøttsmå mark-liknende vesener) som tar livet av eggene som fluene legger i blomsterpotta. Det inneholder altså ikke noe som er skadelig for mennesker eller andre levende organismer, og nematodene er så små at de er ikke synlige.

Har ikke navn eller pris, men spør på et gartneri som har stueplanter. De bør kunne hjelpe. Eller ta kontakt med http://www.hageselskapet.no

Lykke til!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fluene har kommet fordi det mest sannsynlig er brukt jord som er beregnet å bruke ute.

Pass på å bruke "innejord".

Imidlertid hjelper det å strø nellikspiker oppå jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi har nettopp kjøpt oss ny leilighet som vi driver og pusser opp, og der er det fullt av små svarte fluer..icon_frown.gif

Aner ikke hvor de kommer fra, men jeg har jeg jo ingen planter der ennå så det kan ikke være problemet..

Noen som har noen gode råd som ikke har med vanning osv. av planter å gjøre til hvordan man skal få fjernet små svarte fluer?

Finnes det noe man kan spraye med f.eks?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også plaget av det ei stund, kjempeirriterende!! Jeg kjøpte noe som heter noe som heter "vapona" Det er en slags boks med "ventiler" på som man kan justere. Inni beholderen er det et stoff som fluene dør av som spres i lufta. Ikke lukter det, og ikke er det farlig (iallefall ikke for oss) men fluene dør rimelig kjapt av det. Jeg hadde min stående på kjøkkenbenken og ble aldri mer plaget av de irriterende småfluene!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg er plaget av samme f...e fluer. Det hjelper ikke å bare gjøre noe med planterne for de lever i avløp og vask på badet/ kjøkkenet og! Jeg la litt Klorin i alle avløp samtidlig som jeg blandet gift i mulla (finns å kjøpe på hagesenter). Det var bra en lang, tid men så kjøpte jeg en potteplante fra et hagesenter og fluer igjen overallt! Varning, ta ikke in potten med mull til de grønnekrydderørter du kjøper i matbutikkken. De kryr av fluer og fluelarver. De har biologisk bekjempningsmiddler, nematoder, og det fungerer flott så lenge de er i drivhus/butikk. Men de som driver frem krydderne er så gjerrige så de ikke gir dem en dosis samme dag som de går ut i butikken. Det er derfor krydderierne som om det vore magi dør i det du kommer hjem. Det er fluens larver som spiser opp røtterne på planten. Det samme gjelder Julegleden som ikke klarer seg frem til jula. Hvis de ikke gir planten nok nematoder så får de ju selge en ny til nyttår! De er gjerrige og legger skylda på deg for du ikke har grønnefingre. Dessuten blir dine gamle planter smittet.

Du har liten sjangse å så frø da du har dissse fluer i huset. De gror fint først, men så stopper de og sagger sammen. Fluelarver har spist rota!

En eldre dame med fantastiske stueplnter fortalte meg at hun aldrig kjøper potteplanter mer. Hun bytter grener med veninnene og driver frem egne planter eller sår frøer selv. Før å slippe uhyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...