Gjest fisk Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Hunden vår er nå et år. Vi har akkurat oppdaget at hun har en hjertefeil, det er noe med den ene klaffen, at den må jobbe for fort. Dyrelegen mente at hun kan leve helt fint med dette, men at når hun begynner å bli 5-6 år så kan det hende at hun blir fort sliten. Dette er jo kjempetrist for henne stakkars Det jeg også synes er leit er at dyrelegen frarådet oss å få valper på henne. Det er noe jeg har gledet meg masse til. Hvordan er dette i forhold til kennelen som vi kjøpte henne hos? Vi skal ikke ha tilbake noe av alle de pengene vi betalte?
Gjest fisk Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 Hei, Hvilken rase er det snakk om? Cocker Spaniel.
Gjest Marlo Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Du kan jo lese kontrakten mellom deg og din oppdretter. Ellers ville jeg uansett sagt i fra til oppdretteren. Er det en seriøs oppdretter, så vil hun ta tak i problemet og evnt ikke avle videre på de linjene.
Gjest Gjest hundeeier Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 Nesten ni av ti cockere har hjertefeil i en eller annen grad, og det er derfor svært viktig at disse hundene ikke avles på, slik at man kan avle seg vekk fra dette store problemet. Jeg tviler på om du har krav på pengene tilbake, men les kontrakten nøye, eller evt hør med forbrukerrådet.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 Jeg har akkurat mistet min cocker på 1 år , oppdaget for 1 1/2 mnd siden at han hadde hjertefeil. Han ble bedre med medisiner men bare dager etter kontrollen så døde han. Såååå utrolig trist. Jeg hadde min hund forsikret så jeg får tilbake pengene jeg betalte for han i tillegg til utgiftene iforbindelse med sykdommen. Du må se i kontrakten mellom deg og oppdretter, i min kontrakt sto det iallefall at pengene returnertes hvis det var noe feil med valpen. (synes egentlig det er litt ekkelt å tenke penger når han er død, får ordentlig dårlig samvittighet)
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 21. september 2009 #7 Skrevet 21. september 2009 Mange oppdrettere har forsikret alle valpene som kommer fra dem mot skjulte feil, dvs sånn som ikke med rimelige midler kan oppdages før valpen leveres etc. Da kan du få tilbake penger, fordi du har kjøpt en "vare" med en feil. Men alt dette kommer helt an på hva som står i kontrakten med oppdretter, så jeg ville startet med å lese den, og uansett tatt en prat med oppdretter. Det er veldig viktig at oppdretter får vite om dette slik at hun kan unngå denne konbinasjonen av foreldre i senere kull etc(nå vet ikke jeg hvordan dette arves osv, men det er viktig for oppdretter å høre om slike ting uansett), og det er også ditt ansvar å unngå at du eller noen bruker denne hunden i avl senere(som noen har nevnt...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå