Gå til innhold

Alternative bordsettinger?

Anbefalte innlegg

Gjest Micky
Skrevet

Jeg vet at det finnes en fast "oppskrift" på hvor folk skal sitte i et bryllup (nærmeste familie). Vi skal ha et litt mindre tradisjonelt opplegg i bryllupet vårt, og satser på å gjøre middagen mindre "stiv" enn det jeg har opplevd i de bryllupene jeg har vært i.

Vi skal ha bordet i en E med 50 gjester, det blir ganske intimt for lokalet er ikke så stort. Alle vil bli sittende ganske nærme oss uansett.

Jeg vil gjerne plassere våre foreldre på andre steder enn det som er tradisjonelt. De skal sitte rett ved oss, men vi føler oss ikke vel med at foreldrene skal sitte ved siden av oss under middagen.

Er det noen her som har gått litt utenom det vanlige i bordplanen? Hva har dere gjort?

Vi kunne tenke oss kanskje å ha forlovere med partnere ved siden av oss + våre to barn, og så foreldrene på E-armen som kommer rett foran oss, eller noe sånt...

Skrevet

Når det gjelder bordplassering, så synes jeg at man kan gjøre litt som man vil jeg da. Men jeg tror jeg ville snakket med foreldrene først for å høre hva de mener om dette. Kanskje ikke noe hyggelig om de føler seg "degradert" eller tilsidesatt fordi de ikke får sitte ved siden av dere?

Om man har mindre uformelt bryllup, synes jeg ikke bordplasseringen er så viktig heller, men som gjest ville jeg vel kanskje lurt litt på hva som var grunnen til at foreldrene ikke satt ved siden av brudeparet...

Skrevet

Brudepare bestemmer. Gjør det som passer dere. Det gjelder med alt.

Lykke til :)

Skrevet

Tja føler dere dere ikke komfortable med å ha foreldrene deres rett ved siden av, så plasser dem et annet sted. For eksempel på "forloverplassene" slik du har foreslått. Resten av gjestene plasserer du litt om hverandre, men slik at alle, forhåpentligvis, har en eller flere de kan konversere med.

Som det allerede er blitt påpekt kan det være lurt å informere foreldrene om dette før selve dagen. Slik at eventuelle misbehag med bordplassering er godt lufta ut, og dette ikke forsurer en ellers DEILIG dag.

Gjest Anonymous
Skrevet
Når det gjelder bordplassering, så synes jeg at man kan gjøre litt som man vil jeg da. Men jeg tror jeg ville snakket med foreldrene først for å høre hva de mener om dette. Kanskje ikke noe hyggelig om de føler seg "degradert" eller tilsidesatt fordi de ikke får sitte ved siden av dere?

Om man har mindre uformelt bryllup, synes jeg ikke bordplasseringen er så viktig heller, men som gjest ville jeg vel kanskje lurt litt på hva som var grunnen til at foreldrene ikke satt ved siden av brudeparet...

Foreldrene våre synes det er helt greit, og de vet hva slags bryllup vi ønsker så det er ikke noe problem. Jeg og samboeren min har vært sammen i ti år og har to barn sammen, og på festen er det lagt vekt på at det blir mer uformelt enn mange andre har det, og det er mange unge mennesker der (ingen veldig gamle heller). P.g.a. alt dette føler vi egentlig at det er mer naturlig å sitte sammen med forloverne våre som er våre beste venner enn sammen med mor og far. Dessuten tror jeg de ville synes det var hyggelig å både kunne se oss bedre (man ser jo ikke de som sitter på samme rekke så godt), og at de vil synes det er hyggelig å snakke med familie/våre venner som de kjenner som de ikke ser så ofte (mange tilreisende av familie).

Takk for tilbakemeldinger.

Skrevet

Synes det høres greit ut, jeg.

Sett ut fra et mamma-synspunkt kan man jo beundre barna sine tvers over bordet hele middagen fra den plassen, og det må jo være flott?

Gjest Anonymous
Skrevet
Synes det høres greit ut, jeg.

Sett ut fra et mamma-synspunkt kan man jo beundre barna sine tvers over bordet hele middagen fra den plassen, og det må jo være flott?

Ikkesant? :D Det var litt av tanken bak dette, og de som sitter ved siden av oss er jo egentlig de som har de "dårligste" plassene når det gjelder å kunne se brudeparet. Og når foreldrene våre skal tale, så er det enklere for oss å få øyekontakt og se på dem og. De får selvsagt sitte rett i nærheten av oss alle sammen (mine foreldre, min kjæres pappa og hans nye kone - mor er død).

Skrevet

Vil gjerne ha både mamma og pappa i umiddelbar nærhet, jeg....

Er litt opptatt av tradisjonell rang-plassering,

tror nok foreldrene mine er mer liberale enn meg der.....

Men undertegnende er sjef så da blir det som jeg vil..... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...