Gå til innhold

Forskjell på barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er den økonomiske forskjellen på å ordne barnebidrag privat (beløp utregnet fra NAVs bidragskalkulator) og det å la det offentlige kreve inn/betale ut barnebidraget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva er den økonomiske forskjellen på å ordne barnebidrag privat (beløp utregnet fra NAVs bidragskalkulator) og det å la det offentlige kreve inn/betale ut barnebidraget?

Det skal ikke være noe forskjell. Men bidragskalkulatoren tar i utgangspunktet ikke hensyn "kompliserte" bidragsordninger som "dine, mine og våre barn".

Hvis dere velger å benytte bidragsveilederen kan dere begge kreve beregning gjennom NAV når som helst senere.

Skrevet

Hva kan jeg gjøre når far ikke har betalt bidrag for sine små helt siden han flyttet ut for 10 mnd. siden?

Skrevet

Takk for svar, far til 2.

Hva kan jeg gjøre når far ikke har betalt bidrag for sine små helt siden han flyttet ut for 10 mnd. siden?

Da kan du kanskje snakke med NAV, så får du penger derfra. Mens far blir avkrevd pengene sine fra myndighetene.

Skrevet

Da kan du kanskje snakke med NAV, så får du penger derfra. Mens far blir avkrevd pengene sine fra myndighetene.

Hva om barnefar ikke bor i norge, har man rett på bidraget da?

Eller om det er ukjent barnefar?

Og hva vil dette komme på i så fall?

Skrevet

Jeg vet ikke hva dette kommer av, men for noen år siden fikk jeg bidraget gjennom nav, mninstebidraget som da var på 1020. Pappaen betalte bidrag punktlig, men betalte alltid mye mer enn dette, nesten 3000 i mnd. Vi gjorde opp oss i mellom, noe som førte til at han betalte meg ca 2000 kr. Så vi tjente på det begge to. Men det forutsetter at pappaen er til å stole på da.

Skrevet
Jeg vet ikke hva dette kommer av, men for noen år siden fikk jeg bidraget gjennom nav, mninstebidraget som da var på 1020. Pappaen betalte bidrag punktlig, men betalte alltid mye mer enn dette, nesten 3000 i mnd. Vi gjorde opp oss i mellom, noe som førte til at han betalte meg ca 2000 kr. Så vi tjente på det begge to. Men det forutsetter at pappaen er til å stole på da.

Betyr det at de 4200 jeg får fra barnefaren pr. måned er mindre enn han betaler inn til NAV??

Så vidt jeg vet, måtte vi begge betale en sum på rundt 7-800 kroner for at NAV skulle fastsette bidrag og innkreve det. Vi betaler vel ikke noe for det pr. måned??

Skrevet

Vi betalte ingenting for at nav skulle fastsette bidrag, ikke noe da jeg forlangte at de skulle regulere det i ettertid heller.

Skrevet

Jeg har hørt at de som betaler via NAV betaler mer enn om man ordner det privat. Fordi innbetalingene på NAV på en måte skal dekke opp for alle de unnasluntrerne som ikke betaler det de skal. Vet ikke om dette er tull, men det er nå det jeg har hørt.

Skrevet

Det er det jeg også har hørt. På oss stemte det, han betalte ca 2000 kr i mnd som jeg aldri såg noe til..

Skrevet
Jeg har hørt at de som betaler via NAV betaler mer enn om man ordner det privat. Fordi innbetalingene på NAV på en måte skal dekke opp for alle de unnasluntrerne som ikke betaler det de skal. Vet ikke om dette er tull, men det er nå det jeg har hørt.

Det er feil.

Det som betales inn til NAV går videre i sin helhet.

Misforståelsen kan kanskje skyldes de gamle reglene, som var slik at hvis mottager fikk overgangsstønad, så beslagla den gang trygdekontoret store deler av bidraget som dekning av stønaden. Da var det heller ikke lov til å gjøre privat avtale hvis man fikk overgangsstønad for å unngå denne regelen.

I forbindelse med endringen av bidragssystemet for noen år siden ble denne regelen fjernet. NAV tar nå ikke noe av bidraget. Hvis fastsatt bidrag er lavere enn det bidragsforskuddet man har rett til ut fra inntekt, får man forskuddet utbetalt fra NAV, bidragsyter opparbeider seg ikke noen gjeld i forhold til dette, bare i forhold til fastsatt bidrag.

Skrevet

Ja, det stemmer nok, jeg hadde overgangsstønad den gangen.

Skrevet
Vi betalte ingenting for at nav skulle fastsette bidrag, ikke noe da jeg forlangte at de skulle regulere det i ettertid heller.

Da har du og barnefar isåfall svært lav inntekt, tror dere må ha under 200.000 for å slippe å betale rettsgebyret på 860 kroner.

Skrevet

Får jeg tilbakebetalt for de mnd. som er gått da?

Skrevet

Jeg hadde ikke inntekt den gangen, var student. Pappaen tjente rundt 500 000 og det er mulig han betalte noe, det vet jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...