Gå til innhold

Enkle regler for konsert- og teaterpublkum

Anbefalte innlegg

Skrevet

:regler:

1. Kom i tide. Det innebærer at du skal sitte på plassen din inne i salen til det tidspunktet som står på billetten.

2. Les på billetten før du går inn, så du finner riktig sal, riktig side og riktig rad på første forsøk.

3. Sørg for å kjøpe program/gå på do/henge fra deg osv før du du setter deg.

4. Er du mest interessert i å prate -gå på kafé i stedet. På konsert kan du til nød hviske til sidemannen under applausen mellom sangene, på teater holder man munn fram til pausen.

5. Respekter fotoforbudet. Både blitzer (som forøvrig er fullstendig bortkastet hvis du sitter lenger unna scenen enn to meter) og lysende kamera- og mobilskjermer er sjenerende for alle rundt, likeså all styring med å hente dem opp og ned av vesker og bager.

6. Mobiltelefonen skal skrus av, eller i det minste settes på lydløs og ikke-vibrering, og ligge i veske/lomme hele forestillingen, jmf forrige punkt om sjenerende skjermer.

7. Knitring med godtepapir er en uting.

8. Man blir til applausen er ferdig -å mase og trenge seg fram under applaus og teppefall er irriterende for alle andre og respektløst ovenfor artistene/skespillerne.

Det burde da ikke være så vanskelig... :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

9. Luftgitar og lufttrommer (og andre luftinstrumenter) er bare tøft på gutterommet.

Skrevet

10. Spar stående applaus til spektakulære opplevelser. (Gjelder i første rekke teater.)

Skrevet
Det burde da ikke være så vanskelig... :sukk:

Åjo, det er tydeligvis kjempevanskelig :gjeiper:

Det med at folk aldri, aldri er på plass til det tidspunktet det skal begynne, tror jeg man kunne klart å bøte på ved at man rett og slett låste døren presis. Så fikk de som ikke klarte komme seg inn i tide, komme tilbake en annen gang. Pratmakerne kunne blitt vist bort etter en advarsel. Jeg har aldri kunnet begripe meg på disse som skal prate og prate seg gjennom hver forestilling. Ikke skjønner de hvorfor folk snur seg og ser på dem gjentatte ganger med sinte blikk heller.

På utendørskonserter kommer et par punkter til: når man står som sild i tønne i en stor folkemengde så fyrer man ikke opp sigaretten. Og man kommer ikke med seks glass øl som man søler ut over første og beste person heller!

Skrevet

Så enig, så enig!

Utrolig vanskelig for mange, men det må da gå an å holde seg hjemme vis man ikke klarer følge så pass enkle regler?

Skrevet

Du har så rett. Nesten så jeg kunne skrevet det selv. :klappe:

Gjest -Maggie-
Skrevet

Kan jeg få komme med en kinoregel?

Ikke ta telefonen hvis den ringer! :sjokkert:

Og vennligst ikke begynn å sloss og rull nedover seteradene.

Skrevet

Jeg føler for å spesifisere 7. : Potetgull er totalt uegnet kino- og teatergodteri. Det er like idiotisk å ete potetgull som å ta med seg bikkja på kino, så kjøp noe annet i stedet.

Og:

Sitt stille mens forestillingen pågår. Selv om det er plass til å reise seg opp og gå bort til den borteste vennen/venninna di for å prate, skal du ikke gjøre det.

Jeg lurer på hvorfor folk har slutta å oppføre seg pent på kino, jeg, de eneste gangene det er ok å se film på kino nå, er på festivaler :sukk:

Skrevet
10. Spar stående applaus til spektakulære opplevelser. (Gjelder i første rekke teater.)

Selv om jeg er fullt klar over at det "dannede" er å gjøre som du sier her, kan jeg ikke annet enn å blåse i det. Jeg reiser meg på konserter, i Operaen og i teateret dersom jeg har sett noe som for meg er spektakulært, jeg venter ikke for å se om jeg har folkeopinionen med meg. Stående applaus er for meg en form for spontan henrykkelse, og jeg synes ærlig talt det er utrolig firkantet å vente at folk skal måtte legge bånd på seg og "vente og se" om det er greit å stå under applausen.

Skrevet

Gå på do før forestillingen... Ta ikke med barn du vet har problemer med å sitte stille/holde fred osv.

Skrevet

Veldig bra regler!

Kom på enda noe som jeg selv har opplevd; - ikke sitt og gjenfortell handlingen høylytt til sidemannen/kvinnen!

Hjelper ikke om de er døve,hørselshemmede eller hva som helst. Det er til å bli sprø av, mildest talt. (stygg jeg nå,jada)

Skrevet

Så enig, så enig! :jepp:

Skrevet

Teater regler ja, men konserter skal være livlig

Skrevet

Jeg synes at noen kommer med pekefingeren litt mye og regel ditten og datten. Nå snakker jeg om konserter, teater har jeg ikke vært i.

Men at man ikke skal få røyke og drikke hvor mye man vil på en utekonsert synes jeg er helt teit. Hvis noen i nærheten synes det er for ille så får de bare flytte på seg. Vi er omgitt av regler, ikke lag dine egne forskrifter som du forventer at alle andre skal følge...

Skrevet
Kom på enda noe som jeg selv har opplevd; - ikke sitt og gjenfortell handlingen høylytt til sidemannen/kvinnen!

Hjelper ikke om de er døve,hørselshemmede eller hva som helst. Det er til å bli sprø av, mildest talt. (stygg jeg nå,jada)

En litt i samme gate: om barnet ditt ikke forstår handlingen i filmen (eller språket), er ungen for liten til å gå på den.

Ikke klapp mellom satsene heller. Eller hopp voldsomt opp-og-ned-frem-og-tilbake-med-albuene-til-alle-kanter på stå-konserter.

(Og om du ikke liker det som skjer på scenen, er det lov til å gå - ikke klag høylytt)

Skrevet (endret)

Ikke klapp mellom satsene heller. Eller hopp voldsomt opp-og-ned-frem-og-tilbake-med-albuene-til-alle-kanter på stå-konserter.

(Og om du ikke liker det som skjer på scenen, er det lov til å gå - ikke klag høylytt)

Bare en kommentar til det med å hoppe... hvis du ikke liker folk som hopper fordi de liker musikken så synes jeg du skal flytte deg jeg.

Endret av maren
Skrevet

Bare en kommentar til det med å hoppe... hvis du ikke liker folk som hopper fordi de liker musikken så synes jeg du skal flytte deg jeg.

Hopping er greit. Hopping der man prøver å meie ned de som står ved siden av er ikke så greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...