Gå til innhold

Alternativ til fliser bak komfyr

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann!

Jeg begynner å bli ganske lei av flisene bak komfyren min (stygge og gamle), så da lurer jeg på om dere her inne har noen gode tips til hva jeg kan ha bak der i stedet for?

Jeg har tenkt litt på å ikke ha noe, bare "vanlig" vegg med maling. Men er det da lurt å bruke en maling med høy glansgrad? Jeg ser for meg at det kommer til å bli lettere å vaske enn en matt maling. Eller er jeg helt på jordet nå?

Takknemlig for alle tips :-)

Endret av Backflip
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan male, men det fungerer skjelden godt over tid, og du bør male med noe som ikke er vannløslig. Det har etterhvert blitt ganske vanlig alternativ å bruke glass bak komfyr og vask. Da kan du male eller tapesere bak - blir lekkert.

Gjest lillelinn
Skrevet

jeg vil gjerne ha en plate i børstet stål bak der... bakdelen er at det er vanskelig å holde rent+ den er dyr

Skrevet

Er det dyrt med glass? Og vil ikke det sprekke når det blir varmt bak komfyren?

Børstet stål høres stilig ut, men jeg tror ikke det passer inn hos meg. Jeg har hvite skap og hvit benkeplate.

Skrevet

Det var en smart og billig løsning. Men jeg har nå fliser på et område som er 2 x 0,5 meter og 1,3 x 0,5 meter, så da vil ikke sånne plater passe.

Skrevet

Dersom du bare vil ha malt vegg kan du lakke over med klar lakk etterpå. Da tåler veggen å bli vasket. Jeg har ikke prøvd det selv, men fikk rådet fra en megler da vi skulle leie ut en hybel.

Skrevet

Jeg tror våtromsmaling vil kunne fungere. Den er laget får å tåle sprut, og er vaskbar.

Skrevet

Vi har malt vegg bak komfyren, det var slik da vi flyttet inn, og vi har aldri gjort noe med det. Men det er virkelig noe dritt, veldig vanskelig å få ordentlig rent. Har planer om å få satt på en plate av noe slag, men det drøyer nok en stund til kjenner jeg oss rett...

Gjest nextlife
Skrevet
jeg vil gjerne ha en plate i børstet stål bak der... bakdelen er at det er vanskelig å holde rent+ den er dyr

Jeg har noe liknende, og er strålende fornøyd. Vi ville ha fliser av stål, men de var så små at jeg synes de ga et rotete inntrykk. Vi fikk derfor laget store fliser etter mål hos blikkenslager, og det var ikke dyrt i det hele tatt.

Renhold er ikke noe problem, jeg bruker en rengjørings,- og vedlikeholdskrem

fra Electrolux. Denne smøres på med jevne mellomrom, om man da får fettsprut på flisene/platen er det bare å tørke av med et papir eller en ren klut.

Skrevet

Tusen takk for mange kjempefine tips! Jeg skal teste ut maling bak først, så ser jeg om det funker. Hvis ikke, skal jeg få ordnet en plate av et eller annet slag.

Skrevet

Vi har kledd kjøkkenet med vanlig trepanel og malt det i samme farge som kjøkkenet, (hvit narciss) også bak komfyren. Malte med høy glansgrad(lady 40) og har ingen problemer med å vaske vekk sprut osv..

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Jeg anbefaler herdet glass. Glassmester lager slikt på mål og du kan få det akkurat i den fargen du ønsker. De sandblåser baksiden av glasset og påfører deretter maling .. resultatet er farget, herdet glass som man ikke kan se gjennom. Hos oss har de festet platene under listene på overskapene og nede og på sidene er det brukt blank silikon - det er skikkelig fint og holdbart ..

Skrevet

Jeg har nettopp fått vekk mine gamle stygge fliser på kjøkkenet nå..og det gjorde jeg ved å bruke helt vanlig gulv-laminat i skiferimitasjon, og limte det med tec7 rett på flisene. Samme laminat som på gulvet, så det fikk en stilig helhet. Så kan man bare liste, eller fuge med tec7 rundt. Kjempelett å holde rent, og en veldig rimelig løsning også.

Skrevet
Vi har denne glassplaten fra Ikea

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10114874

Den monteres enkelt litt ut fra veggen med fire skruer. Ikke noe liming og søl. Vi har hatt denne i snart tre år og ingen tegn til sprekker eller skader.

går det an å montere denne slik at den sitter helt inntil veggen også? er den montert helt ned mot benkeplaten, i såfall:har dere silikon utenfor eller på baksiden?

Skrevet

Ikea har også (hatt?) en glassplate med hvit bakside til å ha bak komfyr. Vi har en slik selv og festet den ved å sette den inntil veggen og så fuge med transparent silikon rundt.

Fungerer veldig fint. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...