Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ha mat hele tiden! 24 timer i døgnet!! Og ikke bare vil jeg ha den, jeg spiser den også. Har gått opp mange kilo bare på kort tid, og ingen bukser passer lenger, magen er som en bolle...

hva kan man gjøre med dette? Jeg har prøvd meg på godterifri ei uke nå, og jeg har holdt meg unna godteriet. Men mat blir det likevel, mye mat! men det er på en måte ikke søtsug jeg har, det er et generelt matsug! På en annen side er det ofte jeg ikke vil ha mat, men kroppen kin sier på en måte at nå må jeg bare spise noe... blir gal!

Har prøvd så mye, erstatte maten med lightbrus, drikke mye te eller vann, gå en tur, finne på noe...alt! Men hver gang blir det til at jeg likevel spiser mye, hvertfall etter hvert...

Har holdt på slik i et år, slik at kroppen min er vant til maten, og jeg kan spise utrolig mye uten å merke det omtrent. Hjelp???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass på at du spiser lite av mat som inneholder mye karbohydrater, som pasta, poteter og ris. Ha små porsjoner med dette, og mer av grønnsaker og fisk/ kylling/ rent kjøtt. Spis grønnsaker og frukt mellom måltidene, og drikk i tillegg masse vann. Kaffe og te kan være appetittvekkende, så styr unna for mye av det.

Det kan jo være lurt med en legetur også, sjekke stoffskifte o.l. Skriv på forhånd ned det du spiser i løpet av en vanlig dag, og la legen se på det. Forklar situasjonen din.

Kanskje dette er en periode, men det virker jo som det har vart en stund. Du kan prøve å venne kroppen til å spise mindre porsjoner, slik at du etter hvert blir mett fortere uten å trenge å spise mye. Og husk vann. Lykke til!

Skrevet

Å spise riktig mat er viktig. Kan du gi eksempler på hva du spiser? Lightbrus kan ha betydning, mange får økt apetitt av det.

Skrevet (endret)

Når du mååå spise noe, så spis epler og gulrøtter og sånt. Hvis jeg for eksempel spiser to epler så har jeg ikke lyst på noe som helst etterpå, verken mer eple eller annen mat. Og de fleste har en begrensning på hvor mange gulrøtter de orker å spise.

Spiser du variert? Jeg har erfart at noen matvarer metter meg mye mer enn andre. Spiser jeg laks eller søtpotet er jeg mett i timesvis, mens andre matvarer som egentlig er mettende kan jeg bli sulten av etter en time. :) Altså selv om hodet mitt sier at jeg skal ha mer mat tre timer etter at jeg har spist laks, så klarer jeg det ikke fordi jeg er så laksemett. Så hvis du finner noen sånne matvarer så kommer du et stykke!

Jeg har heller ikke noe søtsug, men spiser generelt mye mat. Nå er jeg ikke overvektig i det hele tatt, men jeg prøver allikevel å kontrollere det fordi det er slitsomt å alltid måtte ha noe mat.

Endret av Glynis
Skrevet
Når du mååå spise noe, så spis epler og gulrøtter og sånt. Hvis jeg for eksempel spiser to epler så har jeg ikke lyst på noe som helst etterpå, verken mer eple eller annen mat. Og de fleste har en begrensning på hvor mange gulrøtter de orker å spise.

Verdt å merke seg, noen får faktisk ekstra sultfølelse av å spise gulrøtter og epler. Jeg får det av gulrøtter...

Skrevet
Verdt å merke seg, noen får faktisk ekstra sultfølelse av å spise gulrøtter og epler. Jeg får det av gulrøtter...

Jeg blir da ikke mett av gulrøtter, men hvis jeg spiser mye av en ting så blir jeg så lei at jeg ikke får lyst på noe annet. :)

Skrevet

Jeg synes faktisk at gulrøtter er veldig bra for å døyve sulten, jeg, bruker gulrøtter en del når jeg er på diett, og det fungerer bra.

Skrevet
Jeg blir da ikke mett av gulrøtter, men hvis jeg spiser mye av en ting så blir jeg så lei at jeg ikke får lyst på noe annet. :)

Mener ikke at en blir mett av gulrøtter, eller skal bli det, men at kan få en slags sultfølelse/sug, gjerne mer enn fra før. Og selvfølgelig spiser man jo da bare noe annet. Hvis maten har en slik effekt, er det greit å vite det, slik at en kan unngå det.

Skrevet
Mener ikke at en blir mett av gulrøtter, eller skal bli det, men at kan få en slags sultfølelse/sug, gjerne mer enn fra før. Og selvfølgelig spiser man jo da bare noe annet. Hvis maten har en slik effekt, er det greit å vite det, slik at en kan unngå det.

Tror du er inne på noe:

Jeg får i grunnen veldig mat-sug av frukt,-særlig syrlig frukt som epler.....Har i grunnen kuttet ut mye frukt av den årsak.....spiser heller en banan (som er veldig mettende.) til dagen og grønnsaker til middag.....

Ellers er kaffe en fin kos innimellom måltider....Tror mange mange sliter med stor appetitt og har en daglig kamp mer eller mindre.Bare ikke alle innrømmer det.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...