hønni Skrevet 12. juni 2003 #1 Skrevet 12. juni 2003 Jeg har hår til rett over skuldrene, og lurer på om jeg skal sette det opp, eller ha det løst. Skal ha brudekrone. Noen som giftet seg i bunad med krone som kan fortelle meg hva de gjorde med håret sitt?
stardust Skrevet 12. juni 2003 #2 Skrevet 12. juni 2003 Vet ikke helt hva det heter, men hva med å ta opp en del av håret og flette det i en flette bak? Hvis du skjønner hva jeg mener...? Synes det er pent til bunad, jeg :D
Gjest rahel Skrevet 12. juni 2003 #3 Skrevet 12. juni 2003 hei, jeg skal også gifte meg i bunad og skal ha på meg lad. jeg skal ha håret løst fordi det passer best til laden. til min brudebunad er det også vanlig å ha løst hår fordi det er siste gangen en har mulighet til det. som kone setter en opp håret under skauten. jeg lånte noen bøker på biblioteket, en som bl.a. handler om kroner og lader i hele Norge. kanskje det kan hjelpe deg litt? hilsen rahel
hønni Skrevet 12. juni 2003 Forfatter #4 Skrevet 12. juni 2003 så man skal altså egentlig ha håret løst? Da løser jo det problemet :D Muligjeg må sette det opplitt for å feste kronen. Hva er lad? *litt uvitende* :oops:
Gjest rahel Skrevet 13. juni 2003 #5 Skrevet 13. juni 2003 hei igjen, et lad er en flat krone, du kan se på det her: http://www.husfliden.no/. ladet hører til brudebunaden fra Voss. jeg tror det kan variere litt fra bunad til bunad om en skal ha løst hår eller ikke. hvilken bunad har du? rahel
hønni Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2003 Hei Rahel! Jeg har valdres bunad, og har fått leid en liten, nett sølvkrone på Husfliden.
hønni Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2003 Den laden var vakker! Du blir nok en fantastisk brud Rahel!
Gjest rahel Skrevet 13. juni 2003 #8 Skrevet 13. juni 2003 tusen takk. du kan jo også spørre på husfliden hvordan du skal ha håret ditt. rahel
Vimsevips Skrevet 13. juni 2003 #10 Skrevet 13. juni 2003 Hønni Til Valdresbunaden med krone har jeg sett mest av løst hår. Ei jeg kjenner hadde bringeklutstakken med krone. Ho hadde satt opp håret i litt løs svinekam. Begge deler har vært nydelig synes jeg. Tror jeg ville haforhørt meg på museet istedet for Husfliden, der bør de jo vite det vel så godt som på Husfliden (der holder jo bunadsrådet til). Har du den nye eller gamle Valdresbunaden ? Litt nysgjerrig skjønner du.. :oops:
hønni Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #11 Skrevet 13. juni 2003 Jeg heller vel nå til å ha det løst. Vi hadde lurt på en omvendt kinaflette, men løst høres ok ut. Dvs litt på sidene må opp, slik at krona sitter... Jeg har den gamle valdres bunaden
Felix Skrevet 13. juni 2003 #12 Skrevet 13. juni 2003 Sette opp!! Med matchende bunadsbånd e.l. Det er så vakkert!
Vimsevips Skrevet 13. juni 2003 #13 Skrevet 13. juni 2003 Den er fin ! Tror du kommer til å bli nydelig med håret ned. Lykke til !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå