Gå til innhold

Kun orgel i kirken

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Vi har nå avgjort at vi kun skal ha orgel i kirken.

I tidligere diskusjoner her inne har det kommet frem mange fine sanger til kirken (inn/utmarsj og til salmer/sanger under vielsen), men ikke alle egner seg til kun orgel.

Er det forresten vanlig at organisten spiller til salmene man synger eller foregår de stort sett uten?

Jeg lurer derfor på om noen har forslag til sanger som egner seg til kun orgel. Annet er ikke relevant..

Det er jo mange sanger som er fine og vanlige, men føler ikke alle passer seg uten trompet/fiolin el.l.

Feks liker jeg Canon in D, men har bare hørt den med fiolin, og denne sangen passer kanskje ikke til orgel..

Noen som kan hjelpe?

Endret av Lille Rosa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale å ta en prat med organisten i kirken der dere skal gifte dere. Mange stykker er skrevet til andre instrumenter enn orgel, men kan likevel godt "legges om" til orgel om organisten er flink.

Jeg ønsket meg ved en anledning å få spilt Adagio av Albinoni, det klarte organisten med glans, selv om den er skrevet for fiolin, piano og fløyte.

Skrevet

De fleste organister har gode ideer, så snakk med organisten. Vi skal sannsynligvis ha en brudemars som er skrevet for orgel, men som høres ut som det er orgel og trompet. De fleste kirkeorgel har fantastiske muligheter i seg :)

Ja, det er vanlig at det spilles orgel til salmene også. Det er ganske vanskelig å fylle et kirkerom med bare sangstemmer. Dessuten er det mye lettere å følge melodi å tempo når det spilles med instrument også.

Skrevet

Jeg har vært organist en stund, og i alle bryllupene jeg har spilt, har det vært desidert mest vanlig med bare orgel. Det vil si, til salmer, inngang og utgang.

Der det har vært innslag med solosang etc av gjestene, har de gjerne blitt akkompagnert av andre instrumenter.

Det er bare et fåtall ganger at jeg har måttet øve inn et inn- eller utgangsstykke med en innleid/bekjent av brudeparet solist på et annet instrument.

I disse tilfellene måtte brudeparet selv skaffe notene, hvis vi ikke har akkurat det liggende.

Gjest Lille Rosa på jobb*
Skrevet
Jeg har vært organist en stund, og i alle bryllupene jeg har spilt, har det vært desidert mest vanlig med bare orgel. Det vil si, til salmer, inngang og utgang.

Der det har vært innslag med solosang etc av gjestene, har de gjerne blitt akkompagnert av andre instrumenter.

Det er bare et fåtall ganger at jeg har måttet øve inn et inn- eller utgangsstykke med en innleid/bekjent av brudeparet solist på et annet instrument.

I disse tilfellene måtte brudeparet selv skaffe notene, hvis vi ikke har akkurat det liggende.

Så bra! Har du lyst til å dele noen inn/utmarsjer og sanger/salmer med meg?

Skrevet
Så bra! Har du lyst til å dele noen inn/utmarsjer og sanger/salmer med meg?

Smaken er jo individuell, men jeg synes de norske brudemarsjene kan være veldig fine. Spesielt en som kommer fra det området man gifter seg i, eller kommer fra selv.

Samtidig skal man ikke kimse av Mendelssohn, som mange velger, som er veldig flott og dramatisk, selv om noen kanskje synes den begynner å bli klisjé. Jeg er ikke organist lenger nå, men da jeg var det for noen år siden, spilte jeg ofte den, og det er jo noe spesielt med de første tonene der, samtidig som bruden tar sine første skritt nedover midtgangen. Ellers var det vanlig med Wagners (brude)marsj, Bryllup på Trollhaugen av Grieg (den er jo veldig fin), Puropse av Nordraak (veldig høytidelig).

Det vi skal gjøre, da, når vi gifter oss om 2 mnd, er å snakke med organisten vår, og høre hva han liker å spille. Jeg har to ønsker: Jeg vil ha en norsk bruremarsj på vei inn (kanskje den fra Øre, man må jo ikke på liv og død være så original, det må være lov til å velge noe man liker ;) ). Og på vei ut vil jeg ha en klassisk marsj/stykke med litt schwung i. Dersom vår organist kan noe fint og feiende av Bach, vil det være bra. Jeg tror det blir bedre å la ham velge noe han kan, enn å komme med et sært ønske selv, som han ikke får skikkelig tid til å øve inn. Så vil jeg ha høy lydstyrke på orgelet, vil ha det litt dramatisk! :)

Når det gjelder salmer, ville jeg tenkt litt på hva folk kan. Det er jo litt koselig hvis det faktisk blir sunget i kirken. Det er mange fine vi har vurdert og forkastet, pga at de er så ukjente. Kjærlighet fra Gud, er veldig vanlig. Tror knapt jeg har spilt i bryllup der denne ikke har vært med. Hva med å spørre foreldrene dine, eller andre nære, hva de har hatt? Kanskje dere kan ta opp igjen en av deres salmer, og det kan være en fin og koselig greie?

Årstidene kan også spille inn på salmevalget. Jeg ville f.eks. så gjeeeeeerne hatt "Deg være ære" i bryllupet. Min favoritt, og en melodi av Händel. Men det er jo en påskesalme. Vi kan jo ikke sitte på nyttårsaften og synge om at graven er tom og Jesus har stått opp, eller hvordan det nå er! Jeg tror vi kommer til å velge noe julete, jeg er veldig glad i Kimer i Klokker (eller Kim alle klokker som den heter nå). Men vi har heller ikke bestemt oss ennå. (Når, når, når blir vi innkalt til samtale med presten tro??? Litt utålmodig ja...)

Skrevet (endret)

Takk for hjelp!! :)

En annen ting: Er det vanlig at man spiller en sang på CD i kirken?

Trodde ikke dette var vanlig, men har har nå hørt om 2 stykker som har spilt en sang de liker i løpet av vielsen.

Tenker at dette kanskje blir litt rart, eller?

Vi kommer ikke til å være mange i kirken siden vi skal gifte oss i utlandet og jeg er redd det ikke kommer til å synges for fulle lunger til salmene (hadde tenkt 2 stykker) :fnise: (I tillegg skal en venninne synge en sang).

Det hadde jo kanskje da vært en mulighet å sette på en fin sang sånn sett, men det blir litt rart i mitt hode.. Jeg har forsåvidt ikke vært i så mange brylluper selv, så vet ikke om dette kanskje kan være en fin ting altså!

Endret av Lille Rosa
Gjest nextlife
Skrevet

I kirken vi giftet oss fikk vi ikke lov å spille av musikk. De hadde et standpunkt om at all musikk i kirken skulle være live. For vårt vedkommende var dette en strek i regningen, men ved hjelp av gode musikervenner og bekjente fikk vi da til slutt både "vår" sang, samt inn,-og utmarsjene vi virkelig ønsket.

Amazing Grace er en nydelig låt, som er litt storslagen, og som utmerket spilles kun av orgel, og brukes til inn,- eller utgang.

Skrevet
Jeg vil anbefale å ta en prat med organisten i kirken der dere skal gifte dere. Mange stykker er skrevet til andre instrumenter enn orgel, men kan likevel godt "legges om" til orgel om organisten er flink.

Jeg ønsket meg ved en anledning å få spilt Adagio av Albinoni, det klarte organisten med glans, selv om den er skrevet for fiolin, piano og fløyte.

Adagio er jo enkelt å finne arrangert for orgel også da;)

Spiller piano selv, og den har jeg spilt med 4 forkjellige instrumenter...

Så og si alt er arra, en musiker klarer det enkelt også.

Skrevet
Adagio er jo enkelt å finne arrangert for orgel også da;)

Spiller piano selv, og den har jeg spilt med 4 forkjellige instrumenter...

Så og si alt er arra, en musiker klarer det enkelt også.

Vi har bestemt oss for Canon in D til innmarsj, for den er bare nydelig :).

Men utmarsj er HÅPLØST,-finner ingen jeg liker :(

Også må vi jo finne en som spilles når gjestene kommer inn i kirken, men det blir nok ikke såå vanskelig.

Er det ingen andre som har forslag til en lystig sang vi kan ha til utmarsjen?

Liker ikke den de 2 vanligste som man gjerne ser på filmer (..), jeg husker ikke hva de heter for jeg går helt i surr av disse sangene nå!

Trenger ikke være "bryllupssang", men må passe i forbindelse med utmarsj og må kunne spilles på orgel.

At dette skulle bli såå vanskelig hadde jeg IKKE trodd gitt..

Gjest Morodia
Skrevet

Èn ting er at "alle" har Canon in D til inngangsmarsj/utgansmarsj, men det er ALLTID den sangen som blir brukt i brylluper i filmer, hvor alt til slutt ender tragisk :fnise:

Skrevet

denne tenkte jeg på..men er usikker på orgel da, Poem av zdenko fibich

Så har man den som HC andersen skrev med meoldi fra E. greig, mine tankers tanke. Veldig fin også , men usikekr til orgel:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...