Gå til innhold

deling av overskudd med tidligere ektefelle

Anbefalte innlegg

Gjest Sinclare
Skrevet

Jeg lurer på om jeg er pliktig til å dele overskuddet jeg hadde på hus salget med min tidligere ektefelle?

Jeg fikk et bra overskudd og det var skattefritt siden jeg har bodd der i mer en 2 år. Vi ble formeldt skillt 06.06.06 (hehe passende dato for sånt) og nå lurer jeg på om han har krav på halve overskuddet? Huset ble solgt i mai -08.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville antatt at husets verdiøkning frem til 060606 ble tatt med i skilsmisseoppgjøret og at han dermed har fått sitt, men jeg er på tynn is.

Skrevet

Den dagen huset ble overskjøtet til deg og deg alene så fikk han sitt oppgjør vil jeg anta hvor den dagens verdi ble satt. Noe annet gjelder selvfølgelig dersom dere var enige om å vente og se fordi han ville du skulle sitte med det pga barna eller noe men da regner jeg med dere har det skriftlig.

Ble huset overskjøtet på deg sommeren 06 skal han vel ikke ha noen ting, du kan jo snu det på hodet, ville han dekket et tilsvarende tap med deg??

Skrevet

Så lenge du er eneeier av huset så er overskudd/underskudd ditt, med mindre dere hadde spesifikke avtaler om noe annet.

Gjest Sinclare
Skrevet
Så lenge du er eneeier av huset så er overskudd/underskudd ditt, med mindre dere hadde spesifikke avtaler om noe annet.

Han ble betalt ut ved seperasjon i -05,vi hadde ingen avtale om noe som helst ut over det. Oppgjøret var ferdis i -05.

det er blitt meg fortalt at han kan ha krav på halve overskuddet. Jeg synes det høres merkelig ut men vil gjerne være på den sikre side.

Skrevet
Han ble betalt ut ved seperasjon i -05,vi hadde ingen avtale om noe som helst ut over det. Oppgjøret var ferdis i -05.

det er blitt meg fortalt at han kan ha krav på halve overskuddet. Jeg synes det høres merkelig ut men vil gjerne være på den sikre side.

Som Glitnir sier; når du er eneeier og han er betalt ut, og ingen andre avtaler eksisterer, er dette dine penger. Hva om det hadde vært omvendt, at markedet hadde stupt siden 2005? Tror du han hadde kommet løpende og dekket halvparten av tapet ditt?

Skrevet

Hvis skifteoppgjøret var ferdig i 2005 og du kjøpte han ut da, så har han ikke krav på noe mer.

Kan du dokumentere at du kjøpte han ut? Regner med at dere har noe skriftlig og kopi av pengeoverføringer? Du fikk vel ordnet slik at huset står i ditt navn? Ta vare på alt dette.

Hvis det kommer et krav fra han er dokumentasjon viktig. Hvis huset står i hans navn, og du har kjøpt han ut med kontanter uten noe skriftlig dokumentasjon, står du svakt.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Ved skilsmissen i 2006 ble du ikke da bedt om å levere inn en skifteerklæring? Vi skiftet privat og hadde ingen slik, og jeg skrev da et brev til fylkesmannen om at vi hadde delt og alt var oppgjort med kopi til han. Det ble godtatt som skifteerklæring.

Din eks har ikke krav på noe overskudd nå da dere skiftet ved skilsmissen og du betalte han ut. Skulle han hatt noe slikt krav måtte han hatt noe slikt krav måtte det vært gjort en avtale om dette da dere skilte dere og skiftet.

Gjest Gjest_Sinclare_*
Skrevet
Ved skilsmissen i 2006 ble du ikke da bedt om å levere inn en skifteerklæring? Vi skiftet privat og hadde ingen slik, og jeg skrev da et brev til fylkesmannen om at vi hadde delt og alt var oppgjort med kopi til han. Det ble godtatt som skifteerklæring.

Din eks har ikke krav på noe overskudd nå da dere skiftet ved skilsmissen og du betalte han ut. Skulle han hatt noe slikt krav måtte han hatt noe slikt krav måtte det vært gjort en avtale om dette da dere skilte dere og skiftet.

Alt ble gjort ved hjelp av advokat. (Vi hadde vær vår advokat) så jeg går ut i fra at alt ble gjort som det skulle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...