Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en del bildefiler jeg har sletta som jeg gjerne skulle være helt sikker på at var sletta. Hvordan gjør jeg det?

1.Har selvfølgelig fjernet de fra søppeldunken på pcen da men de er vel ikke helt vekk likevel?

2. Vil diskdeframgentering og diskopprydding fjerne spor etter msn og innlegg som dette?

Sletter jo selvfølgelig også cookies og midlertidige internett filer....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
har en del bildefiler jeg har sletta som jeg gjerne skulle være helt sikker på at var sletta. Hvordan gjør jeg det?

1.Har selvfølgelig fjernet de fra søppeldunken på pcen da men de er vel ikke helt vekk likevel?

Høres ut som bildefiler jeg veldig gjerne ville hatt :)

De ligger fortsatt fysisk på disken, derfra forsvinner de ikke før de overskrives med annen informasjon. Normalt kan det være en god idé å defragmentere før sletting, slik at man får fjernet alle "bobler" av ledig plass. Så sletter man det man skal ha bort, da oppstår det gjerne en eller flere nye bobler. Defragmenter igjen, og data som tidligere lå lengre ute på disken blir flyttet inn og overskriver det du vil ha fjernet. Blir det ingen bobler betyr det at dataene du slettet lå ytterst, da kan du f.eks. laste ned en stor fil fra nettet for å være sikker på å overskrive.

For de aller fleste stopper mulighetene til å gjenopprette når diskområdet er overskrevet. Eksperter som IBAS kan måle seg frem til hva som lå der før overskriving, men da snakker vi om et budsjett og en tidsbruk som er skyhøyt over hva det er realistisk at privatpersoner vil bruke.

Skrevet

1. Nei, de er ikke borte. Filsystemet på en PC fungerer som en tabell som inneholder informasjon om hver enkelt fil, hva den heter, hvor på disken den befinner seg osv. Når du 'sletter' en fil, er egentlig tabelloppføringen for den filen alt som fjernes. Selve filen ligger helt intakt på disken fremdeles og kan enkelt gjenopprettes med passende software. Selv etter en reformatering av disken vil fortsatt så og si alle filer være intakte.

2. Det vil hjelpe. En enkel måte å slette filer helt på er å fylle harddisken med nytt materiale etter at du har vært på sletterunde. For eksempel kan du lage en drøss kopier av en diger fil. Da blir gamle filer overskrevet, og det blir vanskelig for andre enn eksperter å gjenopprette dem.

Er du veldig paranoid kan du finne programmer som Eraser som overskriver filer mange ganger etter spesielle mønstre laget spesielt for å fjerne evt. magnetiske spor som kan brukes til gjenoppretting. IBAS (velrennommert firma som driver med datagjenoppretting) har selv et program for sikker sletting (http://ibas.no/ontrack-eraser), og påstår iallfall at det er så sikkert at selv ikke de kan gjenopprette filer etterpå.

Skrevet

er ikke så ille som det høres ut som :cool:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...