Kapers Skrevet 26. oktober 2008 #1 Skrevet 26. oktober 2008 Har gått til innkjøp av en pulsklokke Polar F11. Jeg har aldri brukt det før, og lurer litt på hvordan få maks ut av den. Bruker dere klokkene på sal treninger feks? Og bruker dere såfall da de treningsprogrammene den legger opp for deg? Jeg har tatt testen, og klokken har satt opp treningsprogram for meg. Men litt usikker allikevel, på hvilken måte som er best å bruke den. Bruker dere den på styrketrening? Jeg liker å gå raske turer, samt sal trening (stepstyrke og core puls for det meste), og har nå tenkt å begynne styrketrening innimellom. Tar takknemlig i mot noen brukertips! :-)
Kitsune Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg bruker min flere ganger i uken og har blitt helt avhengig! Jeg har -Lagt inn mine personlige innstillinger (høyde, vekt, alder) -Slått av det som heter HR-alarm. Det bare piper. -Bruker ikke treningsprogrammet... -...men tar fitnesstesten av og til for å se hvordan jeg ligger an. -Og viktigst: Har stilt inn pulsvisnigen på % i stedet for slag. På den måten ser jeg om jeg er innenfor riktige soner, sånn ca. Jeg bruker ikke klokken til vekttrening. Kun til fjellturer, løping, spinning, saltimer osv. Altså kardiotrening. I tillegg har jeg et personlig mål: Jeg skal brenne 500 cal. på hver slik trening. Jeg er klar over at kaloritellingen ikke er fullstendig vitenskapelig, men for meg funker det som en indikator i stedet for tid. Av og til er jeg tung i kroppen og da tar det lengre tid å nå 500 cal. Og av og til kan jeg kjøre intervaller for å fortere komme dit. I tillegg har jeg som mål å ligge på ca 2000 cal. i uka. Så er det opp til meg om jeg kjører det over tre eller fire dager. Dette er bare for at jeg skal ha et mål å strekke meg etter. Jeg følger det ikke slavisk, men det fungerer for meg som en fin indikator på hvor bra jeg har trent den uka. Ellers vil jeg si at pulsklokke er et fantastisk verktøy! Det gjør det mye morsommere å følge med og å se utviklingen over tid. Lykke til!
Kapers Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg bruker min flere ganger i uken og har blitt helt avhengig! Jeg har -Lagt inn mine personlige innstillinger (høyde, vekt, alder) -Slått av det som heter HR-alarm. Det bare piper. -Bruker ikke treningsprogrammet... -...men tar fitnesstesten av og til for å se hvordan jeg ligger an. -Og viktigst: Har stilt inn pulsvisnigen på % i stedet for slag. På den måten ser jeg om jeg er innenfor riktige soner, sånn ca. Jeg bruker ikke klokken til vekttrening. Kun til fjellturer, løping, spinning, saltimer osv. Altså kardiotrening. I tillegg har jeg et personlig mål: Jeg skal brenne 500 cal. på hver slik trening. Jeg er klar over at kaloritellingen ikke er fullstendig vitenskapelig, men for meg funker det som en indikator i stedet for tid. Av og til er jeg tung i kroppen og da tar det lengre tid å nå 500 cal. Og av og til kan jeg kjøre intervaller for å fortere komme dit. I tillegg har jeg som mål å ligge på ca 2000 cal. i uka. Så er det opp til meg om jeg kjører det over tre eller fire dager. Dette er bare for at jeg skal ha et mål å strekke meg etter. Jeg følger det ikke slavisk, men det fungerer for meg som en fin indikator på hvor bra jeg har trent den uka. Ellers vil jeg si at pulsklokke er et fantastisk verktøy! Det gjør det mye morsommere å følge med og å se utviklingen over tid. Lykke til! Tusen takk! Masse gode tips. Bare et spørsmål til deg om makspulsen, bruker du den som blir regnet ut i forhold til alder? Eller har du selv testet den på en annen måte?
Gjest andungen Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg har hatt min F11 nå i over halvannet år, og er helt avhengig. Skikkelig motiverende! Vet at alt ikke er vitenskapelig riktig, men det gir meg en indikasjon og en pekepinn på hva jeg driver med. Bruker den på følgende måte: - har lagt inn personlige data (alder, høyde, vekt, kjønn) - Slått av HR-alarm (som andre påpeker, det bare piper) - viser % av makspuls da dette sier meg MYE mer enn antall slag - Tar fitnesstesten ca 1 gang hver måned (rundt den 1. i hver mnd) - Klokka har laget et program til meg som utgangspunkt, men følger det ikke slavisk. Gir meg en pekepinn på hva som er minimum for uka... - bruker klokka både på kardio og styrketrening (blir mest kardio, mye spinning). Når jeg bruker den på styrketrening, forsøker jeg å være ekstra effektiv med styrketreningen. - forsøker innimellom å følge pulssonene som blir anbefalt, men må innrømme at jeg ofte "sprenger skalaen". Lykke til som pulsklokkebruker! Jeg er superfornøyd med min!
Kapers Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg har hatt min F11 nå i over halvannet år, og er helt avhengig. Skikkelig motiverende! Vet at alt ikke er vitenskapelig riktig, men det gir meg en indikasjon og en pekepinn på hva jeg driver med. Bruker den på følgende måte: - har lagt inn personlige data (alder, høyde, vekt, kjønn) - Slått av HR-alarm (som andre påpeker, det bare piper) - viser % av makspuls da dette sier meg MYE mer enn antall slag - Tar fitnesstesten ca 1 gang hver måned (rundt den 1. i hver mnd) - Klokka har laget et program til meg som utgangspunkt, men følger det ikke slavisk. Gir meg en pekepinn på hva som er minimum for uka... - bruker klokka både på kardio og styrketrening (blir mest kardio, mye spinning). Når jeg bruker den på styrketrening, forsøker jeg å være ekstra effektiv med styrketreningen. - forsøker innimellom å følge pulssonene som blir anbefalt, men må innrømme at jeg ofte "sprenger skalaen". Lykke til som pulsklokkebruker! Jeg er superfornøyd med min! Tusen takk for svar, Andungen! Jeg leste litt i dagboken din. Og du er litt av en inspirasjon! Wow! Håper jeg får din treningslyst når jeg nå setter i gang her selv. Og pulsklokken hjelper nok på. Da kan jeg jo spørre deg også; har du makspulsen satt på det som klokken regner ut? Eller har du testet den selv?
Kitsune Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg startet med den makspulsen som klokka regnet ut. Så så jeg etterhvert at pulsen lå på 107% under treninga. Da justerte jeg makspulsen på klokka. I tillegg meldte jeg meg på makspulstest på treningssentret, og justerte pulsen etter dette. Det er derfor det er så greit å bruke %-innstillinga i stedet for antall slag. Jeg ser at enda kan jeg nok justere makspulsen litt, for på siste spinningtime lå jeg på 99%. Og det skal vanskelig la seg gjøre. Kan legge til at i dag fortalte pulsklokka mi at jeg hadde oppnått 2333 cal. forbrendt i forrige uke. Veldig fornøyd!!!
Gjest andungen Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 Hei Kapers! Så hyggelig at du tok turen innom boka mi, og at du ble inspirert! Kjempemoro! Er i et skikkelig godt treningsdriv nå, og stortrives! Jeg har ikke fått testet makspulsen ennå, men har veldig lyst. Tror de skal ha makspulstest på treningssenteret neste uke, og håper jeg får anledning til å delta! (mulig jeg må på reise med jobb....). Ellers har jeg gjort samme erfaringen som Kitsune. I starten benyttet jeg makspulsen som pulsklokka foreslo (sikkert 220-alder), men oppdaget etterhvert at jeg kom over 100% på treningen. Har da justert litt, og tror ikke det er så allverdens galt nå. Har vært oppe i 98% av makspuls på spinningtime, men da har det virkelig vært hardt også. Mulig jeg kan justere litt til, vi får se. Ene instruktøren på treningssenteret fortalte at veldig mange har litt høyere makspuls enn det 220-alder indikerer, slik at justeringer ofte er nødvendig. Mitt beste råd er vel at du tester litt selv, blir kjent med pulsklokka og din egen treningsmetode Uansett vil det jo være en indikasjon, og du vil sikkert kunne gjøre enkelte justeringer underveis. Lykke til! Håper du stikker innom boka igjen
Kapers Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. oktober 2008 Takk for masse bra svar alle sammen! Da er alarmen skrudd av, for den var egentlig bare stressende. Og så får vi se hvordan makspulsen stemmer etterhvert! Jeg følger med i boken din Andungen! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå