Gå til innhold

Økonomisk verdi

Gjest Gjest_Lillemor_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lillemor_*

Jeg synes det er ganske utbredt at man vurderer gavers økonomiske verdi. Sånn som at det blir sagt at en maskara fra H&M ikke er godt nok til en 15-åring (må ha skikkelig kvalitet såklart!) eller at man må holde seg unna "billigsettene" av såper, kremer osv.

Er billig så farlig da? Kanskje man ikke har råd til mer fancy gaver. Er det ikke tanken som teller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ikke møkkagaver.
Jeg synes det er ganske utbredt at man vurderer gavers økonomiske verdi. Sånn som at det blir sagt at en maskara fra H&M ikke er godt nok til en 15-åring (må ha skikkelig kvalitet såklart!) eller at man må holde seg unna "billigsettene" av såper, kremer osv.

Er billig så farlig da? Kanskje man ikke har råd til mer fancy gaver. Er det ikke tanken som teller?

Det med at det er tanken som teler er bare en dum og forsltt frase uten mening.

Hvorfor kjøper folk gaver til hverandre hvis det er tanken som teller? Da kan de jo heller bare sitte og tenke på hverandre.

Alternativt kan de sende et kort eller sms og si at de tenker på mottager.

Jeg bryr meg ikke om hva gaver koster, men jeg liker ikke å få ræl. Jeg vil mye heller ha en pose M&M til en verdi av kr 25,-, enn en shampoo av dårlig kvalitet til kr. 35,-.

Jeg skjønner ikke at folk driver og kjøper *dritt* til hverandre, når det er så mye annet som er mye mer ok til samme pris.

Hvis man ikke bruker billigmascara fra H&M, så skjønner jeg heller ikke hvorfor folk kjøper det i gave - kjøp heller en marsipangris!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er rart jeg. Men det er vel et resultat av et kjøpesterkt samfunn der alle kan kjøpe alt de vil selv. Litt trist egentlig, at så mye blir sett på som søppel og dårlige gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sminke til en 15-åring skrev ts at gaven skulle koste mellom 100 og 200. Man kan få mye bra sminke til under 200, og da mente flere av oss at hun heller burde kjøpe en skikkelig mascara e.l. enn tre billlige (og ofte ubrukelige kremer) fra Nille. Viss min tante hadde god råd og kjøpte meg en krem fra Nille, hadde jeg tolket dette som latskap, og ikke som at tanken var god. Billig er med andre ord ikke farlig, men er tanken virkelig god legger man også litt energi i å gi noe som gleder mottakeren.

Endret av Satsuma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke så mye om hva en gave koster, men jeg har ikke så lyst på noe jeg ikke kan bruke. Jeg vil heller få en pakke te i gave enn en billigmaskara, for eksempel. Hjemmelagede (rimelige) matgaver setter jeg alltid pris på også - særlig det at noen har giddet å bruke av tiden sin bare for min skyld. Å kjøpe etellerannet til en hundrings er jo en mye mer lettvint løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be

Det er vel ikke den økonomiske verdien i seg selv som blir vurdert, men kvaliteten på varen (som oftest er bedre jo høyere pris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke den økonomiske verdien i seg selv som blir vurdert, men kvaliteten på varen (som oftest er bedre jo høyere pris).

Dra meg baklengs inn i fuglekassa!! :overrasket:

Jeg er enig med Glambebis. :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at man ikke trenger å kjøpe ting med dårlig kvalitet. MEN bryr femtenåringer seg om hvilken mascara de bruker? Jeg er 23 og kjøper fortsatt mascara på hm.. Skjønner det er helt teit nå da.. :/ (men seriøst, alle mine venner har gladelig kjøpt stæsj på hm fra de var tenåringer til nå)

Parfyme fra nille er det vel derimot ikke noe folk bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Smilla_*
Helt enig i at man ikke trenger å kjøpe ting med dårlig kvalitet. MEN bryr femtenåringer seg om hvilken mascara de bruker? Jeg er 23 og kjøper fortsatt mascara på hm.. Skjønner det er helt teit nå da.. :/ (men seriøst, alle mine venner har gladelig kjøpt stæsj på hm fra de var tenåringer til nå)

Støtter denne. Jeg synes det er litt snobbete å si at en mascara fra H&M ikke er bra nok, særlig til en 15-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke at det ikke er bra nok, poenget er at mascara fra hm er hva de selv kjøper seg fordi de ikke har råd til noe dyrere, og derfor blir de sikkert ekstra glad for en litt mer ekslusiv en. Mascara fra hm kan man få for 80 kr, men ts ønsker å kjøpe en gave for 100-200, og dermed tror enkelte av oss at en litt dyrere mascara hadde vært en gave de hadde sett stor pris på. Viss en venninne sier at hun ønsker seg hårkur til jul går jeg ikke og kjøper en hårkur fra Fructis til 59,50. Viss det var den hun ønsket seg hadde hun nok ikke tatt seg bryet med å si at hun ønsket seg hårkur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en 15-åring som bruker dyr mascara, og en fra HM ville havnet nederst i skuffen før den blir kastet.

At Nille selger parfyme er et tegn på at noen bruker det. Hvorfor stiller du spørsmål ved mascaraer men ikke Nilleparfyme? Der sparket du deg selv i foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det bedre å bruke 200 kroner på flere billige ting enn 200 kroner på noe ordentlig? Hvorfor er det bedre å ikke tenke kvalitet, men kun pris? Summen var jo satt her. Hvorfor er flere billige gaver bedre enn en gave gitt med gode intensjoner fra giverens side? Det virker ikke som om du mener det er tanken som teller, kun pris. Uansett hvor mye en gave koster trenger ikke første tanke være at det skal være billig, da er det hvertfall kun pris som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det bedre å bruke 200 kroner på flere billige ting enn 200 kroner på noe ordentlig? Hvorfor er det bedre å ikke tenke kvalitet, men kun pris? Summen var jo satt her. Hvorfor er flere billige gaver bedre enn en gave gitt med gode intensjoner fra giverens side? Det virker ikke som om du mener det er tanken som teller, kun pris. Uansett hvor mye en gave koster trenger ikke første tanke være at det skal være billig, da er det hvertfall kun pris som teller.

:klappe: Som jeg skulle sagt det selv!

Mormor er helt håpløs på det der - hun vil ha mest mulig for pengene, og da snakker vi ikke best mulig kvalitet, men flest mulig ting. I fjor hadde f.eks. søsteren min ønsket seg noen helt spesifikke håndklær til jul. Hun visste at 2 stk av disse passet perfekt inn i mormors julegavebudsjett. Men neida, mormor synes det var helt forferdelig å bare få 2 badehåndklær for 500 kr, så hun dro på Princess og kjøpte en haug med tilbudshåndklær i steden. Hmmm...ble jo ikke helt det samme med 8 grønne billighåndklær når hun hadde ønsket seg marineblå Lexington håndklær da.

Jeg gir heller bort en litt mindre ting av bedre kvalitet, enn mange billige ting av dårlig kvalitet. Da jeg var tenåring var nok tankegangen litt omvendt, men det har jeg vokst av meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Støtter denne. Jeg synes det er litt snobbete å si at en mascara fra H&M ikke er bra nok, særlig til en 15-åring.

Mulig jeg er den eneste som reagerer, men du sier, ",særlig til en 15-åring."

Hvorfor skulle en 15-åring bry seg mindre om sminken hun bruker enn ei på f.eks 35?

Selv er jeg 17, og bare fordi jeg er ung skal jeg ta til takke med en maskara jeg ikke liker, bare fordi den er billig? Selvfølgelig, det er ikke meningen å virke snobbete, men jeg føler meg nødt til å stille spørsmål ved dette utsagnet. Selv bruker jeg mange av produktene til HM, men akkurat maskara og foundation er jeg mer nøye på, og velger derfor de som er hakket dyrere (vi snakker ikke Dior og slikt, men L'oreal og Maxfactor) enn de fra HM, fordi jeg synes det er verdt det.

Samtidig bruker jeg en hudkrem til 30 kroner flaska, og hårspray til omtrent det samme fra Europris. For meg går det ikke på hvor produktene er kjøpt, hva de koster og hvilket merke de er, men kvaliteten på dem og hvordan de føles på meg.

(Og ja, jeg har hatt både maskaraer fra HM og fra dyre parfymerier, men jeg liker fortsatt dem fra Vita best)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) eller at man må holde seg unna "billigsettene" av såper, kremer osv.

Jo, til en viss grad er det tanken som teller. Derfor blir jeg IKKE glad for billigsett med såpe, krem og sjampo som selges på Cubus eller Nille. Rett og slett fordi jeg føler at giver ikke har lagt noe omtanke bak gaven til meg og heller kjøpt det første og beste han eller hun ramlet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest LanaLane

Det spørs jo helt på hvilket merke man kjøpte på H&M. Jeg bruker mascara fra parfymeri men hadde ikke blitt sur dersom noen hadde kjøpt en Maybelline-mascara.

Men hadde noen kjøpt H&Ms eget merke til 35 kr, ja da hadde jeg nok blitt fornærma.

Har fått noen øyenskygger fra deres merke og må innrømme at de går i søpla med en gang da.

Kall meg bortskjemt, men sånn sminke er forbeholdt "tweens" og jeg går heller uten enn å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg inn i denne diskusjonen, men vil bare si at jeg bruker Max Factor. Den koster 135 kroner og jeg kjøper den på HM. De har ikke bare billigmerker på HM. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg inn i denne diskusjonen, men vil bare si at jeg bruker Max Factor. Den koster 135 kroner og jeg kjøper den på HM. De har ikke bare billigmerker på HM. :)

Regner med at ts siktet til maskaraen fra HMs eget merke, det var i allefall det jeg gjorde, så håper det ikke er blitt noen misforståelser der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...