Gå til innhold

Husker du bøker og filmer etter at du har sett dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det problemet at jeg veldig fort glemmer handlingen i bøker jeg har lest og filmer jeg har sett. Det sitter selvfølgelig igjen noen veldig generelle minner, men jeg kunne nok ikke skrevet et godt sammendrag av en bok jeg leste for noen måneder siden.

Har dere god hukommelse når det gjelder sånne ting?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Om de er gode ja da husker jeg dem. Er de dårlig nei da husker jeg dem ikke

er de sån midt i mellom god og dårlig husker jeg dem litt men ikke så mye

Skrevet

Nei, jeg har elendig hukommelse når det gjelder bøker og filmer. Har sett en haug med filmer - men svært få som har festet seg i hukommelsen.

Det samme med bøker .. faktisk husker jeg best bøkene jeg leste i barndommen og ungdommen .. Bøkene gjorde et mye større inntrykk på den tiden og jeg var en skikkelig lesehest. Leselysten nå har blitt ødelagt av altfor mye fagbøker de siste årene ..

Skrevet

Jeg husker en del når jeg tenker meg om. Men jeg har generelt god hukommelse for alt mulig tull :)

Men ikke alt selvfølgelig, filmen eller boken må ha gjort et inntrykk på en eller annen måte (god eller dårlig).

Skrevet

Jeg husker nok bøker bedre enn filmer tror jeg. Har lett for å blande filmer med hverandre osv. Men tror det kommer veldig an på hvor mange bøker du leser og hvor mange filmer du ser. Jo flere, jo lettere tror jeg det er å gå i surr. I filmer har det også noe å si hvilke skuespillere som er med, noen fester seg bedre enn andre.

Gjest -Maggie-
Skrevet

Nei, jeg husker svært lite. Jeg kan huske at jeg syntes den filmen eller den boka var fantastisk bra - men jeg klarer ikke å huske hva det handlet om. Stort sett, ihvertfall.

Én fordel er det da likevel med dette; jeg kan se gode filmer om og om igjen og bli like overrasket/imponert/rørt/skremt/fascinert hver gang ... :ler:

Skrevet

Ja, som regel.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg er dårlig til å huske karakterer (navn og ansikter) og blir ofte overrasket over hvor lite av handlingen jeg husker om det er en film/bok jeg har sett/lest før. Derimot husker jeg stort sett tematikk og stemninger og kan si endel om litterære eller filmatiske virkemidler. Har lest mye og sett masse film, og er ganske kvalitetsbevisst, men får liksom ikke delt så mye med andre likesinnede når det er så mye jeg ikke husker...

Skrevet

Ja, jeg glemmer ofte hva boka/filmen handlet om. Selv om jeg i utgangspunktet likte den.

Husker jeg skulle lese ei Jo Nesbø-bok. Da jeg begynte å lese oppdaget jeg med en gang at jeg hadde lest den før. Kjente igjen alt, men kunne IKKE huske hva som skjedde videre og hvordan historien endte. Og jeg syntes boka var spennende første gang jeg leste den!

Det har hendt ofte at vi har leid en film, og når vi setter den på viser det seg at jeg har sett den. Har vanskelig for å huske titler og sånt på filmer.

Skrevet

Det varierer. Kommer vel an på om jeg likte boka eller filmen godt. Noen bøker husker jeg godt, selv om det er en stund siden jeg leste dem.

Enkelte filmer går i glemmeboka med det samme.

Gjest Gjest_bygdedyret_*
Skrevet

Det kommer an på boken eller filmen. Har opplevd å lånt den samme boken flere ganger på biblioteket og først når jeg begynner å lese så husker jeg å ha lest den før, ikke veldig minneverdig bok med andre ord. Men det har nok noe med at jeg ikke husker navn på forfattere jeg bør unngå å lese mer av. Jeg er nok flinkere til å huske filmer, hva slags filmer jeg trygt kan se om igjen og hvilke jeg bør styre unna.

:)

Skrevet

Ja som regel.. men bare hvis filmen eller boka var veldig bra..

Skrevet

Det kommer an på hvor godt jeg likte boken eller filmen og hvor stekt inntrykk den gjorde på meg. Jo sterkere inntrykk og jo bedre jeg likte boken eller filmen jo bedre husker jeg den. Liker jeg den ikke, så husker jeg den ikke heller. (Skjønt noen ganger kan den være så latterlig dårlig at jeg husker den av den grunn).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...