Gå til innhold

Redd for at kjæresten (samboer) skal bli sint

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært samboere i flere år, har barn sammen, har det stort sett fint sammen. Han er temperamentsfull, mer enn jeg. Jeg er litt konfliktsky, blir fryktelig såret av kritikk, generelt redd for å gjøre feil, men har blitt bedre med årene. Er typisk flink pike som får til alt, både på jobb og hjemme.

Problemet er at jeg ofte går rundt med en klump i magen, er ofte (ikke daglig) redd for at han skal bli sint eller irritert på meg, f.eks hvis jeg sender en sms må jeg gardere meg mot at den kan feiltolkes. Når han virkelig blir sint på meg, raser verden sammen.

Jeg tror egentlig det henger sammen med min oppvekst, med en far som var ustabil og innimellom aggressiv, som stadig eksploderte og kalte oss barna både det ene og det andre, tilogmed slo oss en sjelden gang (men det svir ennå, 30 år etterpå). Men samtidig var han snill også, og jeg kunne ikke tenke meg å ha en annen far.

Jeg kunne ønske jeg kunne slappe mer av i forholdet, slutte å bekymre meg for om samboer kommer til å reagere negativt/bli sint. Er det noen måte man kan komme over dette, aggresjonsangst eller hva man skal kalle det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tulletussa
Skrevet

Synes det virker som samboeren din er problemet, da det er han du går rundt og er redd for. Hadde forholdet vært sunt, ville du vel ikke gått rundt og vært redd for aggresjonsutbrudd? Hvordan er han når han er sint? Blir han brautende og/eller truende?

Jeg synes du bør ta det opp med han. Du kan ikke løse dette alene, tror jeg, da jeg får inntrykk av at redselen din ikke er helt ubegrunnet. Snakk med han om det, og kanskje dere kan gå sammen til en samlivsterapaut eller noe, for det må virkelig være hemmende for et forhold (og ugunstig for begge parter) at den ene parten går og er redd for den andre.

Jeg tror ikke dette er noe du kan fikse alene på din egen kant. Hvis du mener at det er det, da er kanskje løsningen at du går til terapi alene for å få bukt med aggresjonsangsten din, hvis du mener den er ubegrunnet og det ikke finnes hold i den, for det er jo heller ikke farlig å krangle. :) En profesjonell tredjepart kan komme med råd og tips for at du kan kvitte deg med angsten, om ikke annet kan det helpe å lette på trykket. :)

Håper det ordner seg! :klemmer:

Skrevet

Hvis han blir sint for så små ting og er irrasjonell så tror jeg ikke det hjelper så mye å snakke med ham. Om du ikke føler deg likestilt med ham og er redd så vil du jo bare bli overkjørt i en sånn samtale. Det er vanskelig å vite alvorlighetsgraden ut fra et slikt innlegg, det må du selv vurdere. Men en ting er sikkert - det er vanskelig å forandre folk, så jeg tror du bare må finne ut om han er verdt striet eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...