Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #1 Skrevet 26. oktober 2008 Mannen min har en kamerat, denne har to barn som vi jo selvsagt kjøper julegaver til. Har pleid å kjøpe for rundt 200 kroner til hver av dem. Nå har denne kameraten flyttet sammen med en ny dame som også har to barn, og jeg er så usikker på hvordan jeg skal gjøre det ang. julegaver til dem. De er jo nå en del av denne kameratens familie, så vi må jo kjøpe gaver til dem også. Men hva synes dere blir riktig? Skal vi kjøpe for samme sum til dem som vi gjør til de to andre? Hva nå om disse to skal være hos faren sin i jula? Jeg er så redd for at de føler vi forskjellsbehandler dem hvis vi ikke kjøper omtrent likt også, selv om vi på langt nær har samme forhold til disse to "nye" barna som vi har til de "gamle". Har møtt den ene av dem bare et par ganger, den andre pleier å leke en del med et av mine barn, så jeg kjenner ham litt bedre. Er det andre her som har vært borti det samme? Hvordan har dere gjort det?
Kaffekoppen Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Hva med å kjøpe et spill og gi det i familiegave?
Belit Skrevet 26. oktober 2008 #4 Skrevet 26. oktober 2008 Hva med filmer til alle barna sammen? Det er en vrien problemstilling, ingen tvil om det. Jeg tror jeg ville falt ned på likhetsprinsippet - enten en felles gave til alle barna, eller gaver til alle av ca lik verdi. Unger er tross alt ikke særlig overbærende i gavesituasjoner...
Trampe Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg er enig med Belit. Kjøp film og gi i felles gave til barna. Spill er jo enda bedre, men det er dyrt...
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Spør kameraten og hans nye samboer hva de synes dere skal gjøre for at det skal føles riktig for alle, kanskje har hun venner som ikke har tenkt å kjøpe til alle fire barna og at det da er greit at de to du kjenner fra før får noe de også, man vet aldri, og foreldrene har sikkert en mening, spør!!!
kaprifolen Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 Synes det høres ut som en god idé å kjøpe et spill e.l som hele familien kan bruke sammen! Men bortsett fra det, så er min erfaring at det der ikke er noe problem... Barna har jo hver sine familier, og får gaver fra hver sine sider... Hos oss f.eks, har ei kusine fått to stebarn. Men alle kjøper ikke like store gaver til de som til søskene. Begrunnelsen for dette var at de får jo gaver fra sine egne familiemedlemmer, og da er det jo ikke noe kult for de biologiske barna å se stebarna få dobbelt og trippelt av alt? Vet ikke om jeg klarte å forklare meg rett, men syntes den begrunnelsen var ganske logisk...
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Helt enig med kaprifiolen! Min stedatter får gave fra mine foreldre og resten av slekten min, + sin egen mors familie,- mens sønnen min ikke får fra min stedatters familie. Så han får altså mindre gaver enn henne. Han reagerer ikke på det; er bare 4 år. Stedatteren min får like fine gaver som sønnen min fra min del av familien. Kanskje sønnen min vil reagere på det etter hvert, vet ikke. Men min mening er: er mannen din samboers venn; burde de kjøpe noe til hverandre, og droppe barna. De burde heller bruke tid på å finne noe spesielt til hverandre, og ikke kjøpe gaver til unger de ikke kjenner så godt! Jeg og en venninne gir hverandre gaver, og dropper og gi til barna. For de får nok fra familiene sine! De tenker ikke over i det hele tatt at de ikke får noe fra venninnen min. Men; jeg skal ikke spore av, jeg skal komme med et gavetips: pcspill, spill, film, eller noe godt som barna kan dele.
Noli Skrevet 27. oktober 2008 #10 Skrevet 27. oktober 2008 For min del ville det ikke vært noen vrien problemstilling engang, jeg ville kjøpt likt til alle. Er noen stebarn i kjærestens familie, og det kunne ikke falle oss inn å ikke kjøpe gave til dem når vi kjøper til stesøknene deres. Har også ei venninne med ny ektemann, og han har en sønn. Gutten får gave til bursdag og jul på samme måte som venninnens barn. Noe annet er helt utenkelig, vi har jo uansett blitt kjent med ham nå etterhvert som venninne vår og mannen har vært sammen en stund.
Full_Storm Skrevet 28. oktober 2008 #11 Skrevet 28. oktober 2008 Mannen min har en kamerat, denne har to barn som vi jo selvsagt kjøper julegaver til. Har pleid å kjøpe for rundt 200 kroner til hver av dem. Nå har denne kameraten flyttet sammen med en ny dame som også har to barn, og jeg er så usikker på hvordan jeg skal gjøre det ang. julegaver til dem. De er jo nå en del av denne kameratens familie, så vi må jo kjøpe gaver til dem også. Men hva synes dere blir riktig? Skal vi kjøpe for samme sum til dem som vi gjør til de to andre? Hva nå om disse to skal være hos faren sin i jula? Jeg er så redd for at de føler vi forskjellsbehandler dem hvis vi ikke kjøper omtrent likt også, selv om vi på langt nær har samme forhold til disse to "nye" barna som vi har til de "gamle". Har møtt den ene av dem bare et par ganger, den andre pleier å leke en del med et av mine barn, så jeg kjenner ham litt bedre. Er det andre her som har vært borti det samme? Hvordan har dere gjort det? Hadde kjøpt likt til alle fire.Hadde 200 kr blitt for mye på vær.Så hadde jeg delt den summen jeg hadde råd til på 4.Tanken som teller.
Mamma1 Skrevet 29. oktober 2008 #12 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg syns man skal kjøpe likt til alle.. Hadde blitt utrolig lei meg om ikke alle barna hadde fått likt, uansett om det var stebarn eller ikke...
Gjest Gjest_Smurfen_* Skrevet 29. oktober 2008 #13 Skrevet 29. oktober 2008 Kanskje du kan gi en samlegave til ungene, f eks ismaskin, sukkerspinnmaskin eller milkshakemaskon fra Disney som de f eks selger i Ellos til 4-500 kr
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #14 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg ville enten kjøpt likt, eller en felles ting til alle ungene. Som skilsmissebarn, varmet det virkelig hjertet mitt når jeg fikk gaver fra stefamiliens side på lik linje med biobarna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå