Gjest Gjest_mari_* Skrevet 26. oktober 2008 #1 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hei, jeg om min samboer kjøpte oss en jente perser kattunge i juli i sommer. Med en gang vi fikk henne, så hadde hun diare. Vi tenkte at dette sikkert var fordi hun var litt redd og hadde kommet til et nytt hjem. Før vi fikk henne, så hadde vi en perser gutt, som er en uke eldre enn henne, og som vi kjøpte en måned før. Disse to har gått svært godt sammen, og begge ser ut til å trives. Han har vi ikke hatt noen problemer med, han er frisk og rask og har blitt en stor kosebamse og han har helt vanlig avføring. En måned etter vi fikk henne, så hadde hun fortsatt diare, men den var nå også blodig. Vi hadde kontakt med oppdretter, og hun sa vi bare skulle se det ann. Da hun fikk blodig diare dro vi til dyrlegen fordi vi var veldig bekymret for henne. Dyrlegen syntes hun var veldig tynn(5 måneder og bare 1,1kg), og vi fikk spesialfor og noe pasta(mage regulerende) i et par uker, men dette var til ingen nytte. Vi ringte dyrlegen igjen, og vi fikk nye time hvor de tok avføringsprøver, som de ikke fant noenting i. Vi hadde hele tiden kontakt med oppdretter som hele tiden sa at vi bare skulle la det gå. Siden jeg om min samboer er studenter, så har ikke vi råd til flere timer og behandlinger, vi har allerede brukt flere tusen. For en måned siden så virket det som om det gikk bedre, og hun la på seg og avføring ble mye bedre. Nå den siste uken, så har hun spydd og hadde diare, og spiser ikke så mye som før, i dag vil hun ikke ha noe heller. Vi har kontakten forbrukerombudet for å få erstatning fra oppdretter, men hun mener at katten var frisk da vi fikk henne, noe som vi er helt uenig i! Vi som hadde gledet oss sånn til å få henne, og alt vi har fått er en syk katt som vi fortsatt ikke vet hva som feiler og ødelagte møbeltrekk som hun har klint avføring på om natten når vi ikke har hatt mulighet til å sjekke henne. Hele opplevelsen har vært et helvete, vi har måttet bade henne veldig ofte og tørke opp masse avføring + masse ekstra utgifer. Siden den andre katten vår er helt frisk, og de kun har kontakt med andre(innekatter), så er dyrlegen enig i at det må være en sykdom siden han ikke har blitt syk. Blir så irritert på oppdretter som ikke har vist noe forståelse i denne saken, ikke har hun beklaget seg og det at hun bare sier at vi skal la henne gå der og være syk fordi det helt sikker går over synes jeg er veldig merkelig. Nå vet vi ikke hva vi skal gjøre lenger dersom hun blir verre eller ikke viser noen tegn til bedring. Vi vil jo ikke selge henne tilbake heller ettersom vi har blitt glade i henne, og oppdretter hadde sikkert ikke tatt like godt vare på henne. Vi mener at oppdretter burde betale erstatning og for fremtidige dyrlege regninger ettersom vi betalte masse penger for det som skulle være en frisk katt, men oppdretter er vrang og viser litt sympati og forståelse. Når man først har betalt flere tusen for en katt som man har spart opp penger til og så en i de neste månedene så må man ut med flere tusen igjen i dyrlege. Noen som har noen råd i denne saken? Innlegget ble kanskje litt langt, men måtte bare få ut alt. Hun er i dag 7 måneder og veier 1950 gran, han er en uke eldre og veier 3700 gram. Han veier altså nesten dobbelt så mye. Du kjenner beina hennes veldig godt og hun ser ikke frisk ut selv om hun maler og koser seg ofte. Huff, vet ikke hva vi skal gjøre lenger:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelinn Skrevet 26. oktober 2008 #2 Del Skrevet 26. oktober 2008 har desverre ingen svar. vil bare ønske dere lykke til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spezitas Skrevet 26. oktober 2008 #3 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hvilke avføringsprøver tok veterinæren? Det første jeg tenker på når du sier blodig diare som ikke vil gi seg er Tri-trichomonas (den engelske parasitten) eller Giardia... Begge disse parasittene er mere vanlig enn først antatt hos norske katter. Google disse parasittene, og du vil finne diverse lesestoff om emnet. Det høres jo rart ut at katten plutselig fikk diare når hun flyttet hjem til dere, og ikke hadde hatt noe fra før av? Har oppdretteren andre katter i katteriet sitt som er plaget med diare? Personlig ville jeg aldri ha solgt en kattunge som var syk, men ventet til den var fin i magen og oppnådd matchvekten jeg har satt for at kattungene skal flytte. Et annet tips er matintoleranse. Hvilket for spiser hun? Jeg kan anbefale et for fra Hills som heter z/d for katter som reagerer på vanlig for. Det er mye det kan være, og jeg håper at veterinæren snart finner ut hva som feiler katten. Har dere prøvd en annen veterinær? Hva med ultralyd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 26. oktober 2008 #4 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hvilke avføringsprøver tok veterinæren? Det første jeg tenker på når du sier blodig diare som ikke vil gi seg er Tri-trichomonas (den engelske parasitten) eller Giardia... Begge disse parasittene er mere vanlig enn først antatt hos norske katter. Google disse parasittene, og du vil finne diverse lesestoff om emnet. Det høres jo rart ut at katten plutselig fikk diare når hun flyttet hjem til dere, og ikke hadde hatt noe fra før av? Har oppdretteren andre katter i katteriet sitt som er plaget med diare? Personlig ville jeg aldri ha solgt en kattunge som var syk, men ventet til den var fin i magen og oppnådd matchvekten jeg har satt for at kattungene skal flytte. Et annet tips er matintoleranse. Hvilket for spiser hun? Jeg kan anbefale et for fra Hills som heter z/d for katter som reagerer på vanlig for. Det er mye det kan være, og jeg håper at veterinæren snart finner ut hva som feiler katten. Har dere prøvd en annen veterinær? Hva med ultralyd? Vi har testet for parasitter og virus, men ingenting. Dyrlegen sa at neste steg ville vært full utredning som koster flere tusen og det er helt uaktuelt for oss å betale det når vi allerede har betalt så mye for en katt som skulle vært frisk. Blir hun ikke bedre nå iløpet av uka, så kontakter vi oppdretter og forlanger å heve kjøpet samt kreve penger for de utgiftene vi allerede har hatt med henne. Er bare så synd ettersom hun kommer fint overens med den andre katten vår og han blir jo da alene. Det er synd å måtte gi henne til oppdretter hvis hun ikke blir bedre for oppdretter tenker kun på penger og ikke på kattens helse. Dyrlegene vi har hatt kontakt med har vært uenig i hennes råd om å bare la det gå noen måneder for å se det ann. Blir virkelig trist dersom det skjer, men noe annet har vi ikke mulighet til, vi kan jo ikke ha en syk katt heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caya Skrevet 26. oktober 2008 #5 Del Skrevet 26. oktober 2008 Oppdretter er veldig urimelig slik jeg ser det, men hadde det vært min katt så hadde jeg ikke gitt katten tilbake til en slik oppdretter. Det innebærer vel mest sannsynlig at katten blir avlivet og det unner jeg ingen familiemedlemmer. Jeg hadde heller brukt alle de pengene på utredning, evt sjekket hos en annen veterinær enn den dere allerede bruker. Så får dere heller finne en måte å kreve tilbake pengene fra oppdretter. Og går ikke det så synes jeg allikevel det er vel anvendt penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TiaMaria86 Skrevet 26. oktober 2008 #6 Del Skrevet 26. oktober 2008 Vi har testet for parasitter og virus, men ingenting. Dyrlegen sa at neste steg ville vært full utredning som koster flere tusen og det er helt uaktuelt for oss å betale det når vi allerede har betalt så mye for en katt som skulle vært frisk. Blir hun ikke bedre nå iløpet av uka, så kontakter vi oppdretter og forlanger å heve kjøpet samt kreve penger for de utgiftene vi allerede har hatt med henne. Er bare så synd ettersom hun kommer fint overens med den andre katten vår og han blir jo da alene. Det er synd å måtte gi henne til oppdretter hvis hun ikke blir bedre for oppdretter tenker kun på penger og ikke på kattens helse. Dyrlegene vi har hatt kontakt med har vært uenig i hennes råd om å bare la det gå noen måneder for å se det ann. Blir virkelig trist dersom det skjer, men noe annet har vi ikke mulighet til, vi kan jo ikke ha en syk katt heller. I verste fall, har dere vurdert avliving? Denne katten har det tydelig, unnskyld språket, helt jævlig med denne sykdommen. Løs mage, vanskelig for å spise, spyr og lider.. Hva så om den blir sendt tilbake til oppdretter, den vil fortsatt lide der. Hva salget angår, høres det ut som selgeren har solgt dere en veldig syk katt, som mest sannsynlig oppdretter visste om. Kynisk å si det på denne måten, men da har dere mottatt en "skadet" vare, og ikke det dere har betalt for, kjøpsloven gjelder nok her også vil jeg anta. Uansett, ønsker dere masse lykke til med dette, og tenk på kattens ve og vel her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 26. oktober 2008 #7 Del Skrevet 26. oktober 2008 Oppdretter er veldig urimelig slik jeg ser det, men hadde det vært min katt så hadde jeg ikke gitt katten tilbake til en slik oppdretter. Det innebærer vel mest sannsynlig at katten blir avlivet og det unner jeg ingen familiemedlemmer. Jeg hadde heller brukt alle de pengene på utredning, evt sjekket hos en annen veterinær enn den dere allerede bruker. Så får dere heller finne en måte å kreve tilbake pengene fra oppdretter. Og går ikke det så synes jeg allikevel det er vel anvendt penger. Ja, men alle er jo ikke stinn av penger. Vi er begge studenter og brukte penger på katt istendenfor ferie i sommer fordi vi lenge hadde ønsket oss det. Når man kjøper en katt som skal være frisk så forventer man ikke at man ender opp med å betale flere tusen etter bare en måned med katten. Jeg vet ikke hva oppdretter vil gjøre med katten, det får være opp til henne, selv om det er trist dersom hun bare lar henne være syk. Er dessverre ikke stort mer vi kan gjøre for henne nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spezitas Skrevet 26. oktober 2008 #8 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Er du sikker på at det er testet for Tritrichomonas? Denne parasitten kan være vanskelig å finne om man ikke vet spesifikt hva man leter etter... Man kan også ha friske katter i husstanden som ikke blir plaget av dette, samtidig med at andre er kraftig plaget av diare. Jeg har helt vondt av denne katten jeg, og skjønner at både dere og oppdretteren er i en fortvilet situasjon. Selv om oppdretteren i deres øyne oppfører seg som en dritt og ikke tar ansvar, som sikkert mange andre oppdrettere ville ha gjort, så må jeg be dere være så snill å meddele oppdretteren på forhånd hvilken dag dere kommer med katten, og ikke bare stille opp på døren. Oppdretter må få en viss frist på seg til å finne et midlertidig hjem til katten, for å ta inn en syk katt i sitt katteri kan være veldig risikabelt. Jeg tenker nå ikke på oppdretteren, men på oppdretterens andre katter, og at de kan bli syke de også om denne oppdretteren tar hjem katten til seg. Jeg ville slettes ikke ha levert katten tilbake til denne oppdretteren. Katten vil bli lukket inne på et rom for seg selv, totalt isolert fra de andre kattene- hvilket liv er det for en liten katt? Oppdretteren kan faktisk nekte å betale ut noe, om hun har helseattest på at katten var frisk da hun flyttet til dere. De fleste ansvarlige oppdrettere ville nok ha prøvd å finne en god løsning på problemet, men noen står fast på sine krav, desverre. det får bli de om det, for oppdrettere som ikke klarer å ordne opp får ikke særlig godt rykte på seg. Man har heller aldri noen garanti for at katten skal holde seg frisk hele livet, og man har et ansvar som katteeier å gjøre alt til dyrenes beste. Selv om man betaler full pris for en rasekatt, så må man også ha råd til å betale dyrlegeutgifter om katten måtte trenge det. Hva om katten hadde blitt skadet senere i livet? Da måtte dere likevel mest sannsynlig ha betalt en skyhøy dyrlegeregning for operasjon/ innleggelse/ medisinering? Det er nesten fælt å måtte skrive dette, men om ikke veterinæren finner ut hva som er galt, og dere ikke klarer å bli enige med oppdretteren om en løsning, eller at dere vet at dere ikke klarer flere dyrlegeregninger, så tror jeg nok at kattungen hadde hatt det bedre i kattehimmelen. Jeg synes det er fælt at hun skal lide pga at ingen vil ta ansvar. Endret 26. oktober 2008 av spezitas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caya Skrevet 26. oktober 2008 #9 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ja, men alle er jo ikke stinn av penger. Vi er begge studenter og brukte penger på katt istendenfor ferie i sommer fordi vi lenge hadde ønsket oss det. Når man kjøper en katt som skal være frisk så forventer man ikke at man ender opp med å betale flere tusen etter bare en måned med katten. Jeg vet ikke hva oppdretter vil gjøre med katten, det får være opp til henne, selv om det er trist dersom hun bare lar henne være syk. Er dessverre ikke stort mer vi kan gjøre for henne nå. Hadde det vært en ødelagt bil det var snakk om hadde jeg vært helt med. Men jeg anser dyr som bor hos meg som familiemedlemmer og jeg skal være rimelig mye på konkursens rand før jeg overlater dem til den sikre død. Jeg er også student så jeg kan godt forstå at det er vanskelig med penger, men jeg hadde lånt penger om jeg så måtte det. Også ville jeg med skaffet forsikring på katten før den ble syk dersom jeg visste at jeg ikke hadde råd til omfattende veterinærhjelp. Men jeg skjønner at det ikke er så mange som har samme syn som meg i slike saker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 26. oktober 2008 #10 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hadde det vært en ødelagt bil det var snakk om hadde jeg vært helt med. Men jeg anser dyr som bor hos meg som familiemedlemmer og jeg skal være rimelig mye på konkursens rand før jeg overlater dem til den sikre død. Jeg er også student så jeg kan godt forstå at det er vanskelig med penger, men jeg hadde lånt penger om jeg så måtte det. Også ville jeg med skaffet forsikring på katten før den ble syk dersom jeg visste at jeg ikke hadde råd til omfattende veterinærhjelp. Men jeg skjønner at det ikke er så mange som har samme syn som meg i slike saker... Vi er ikke interesserte i å betale så mye for henne, vi har heller ingen å låne penger fra, Vi kan ikke risikere å bli kasta på gata pga henne. Ettersom alt bare har vært et ork siden vi fikk henne, møbler som er ødelagte som vi hadde brukt våre oppsparte midler på og sparepenger som har gått til henne. Det er ikke rimelig at vi skal måtte betale noe som helst. Hadde katten vært 5 år, så greit, men vi har hatt henne i et bare et par måneder. Jeg er selv velg\dig glad i dyr, men når man ikke har noe valg, så har man ikke noe valg, Får bare håpe oppdretter tar ansvar for henne. Alt er ikke svart hvit i en slik situasjon vet du. Betyr ikke at vi ikke er glade i henne. Penger som skulle gåttt til tannlege for oss begge har gått til henne, så vår egen helse har faktisk måttet vike, men nok for være nok. Vi er lei og slitne etter måneder hvor vi har våknet om morgenen til avføring overalt, hele tiden måttet bade henne, sittet og ventet i timer på norges veterinær høyskole osv.. Det tar faktisk på, og det går en grense for hvor mye man orker når man faktisk har et vanskelig studie og jobb ved siden av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caya Skrevet 26. oktober 2008 #11 Del Skrevet 26. oktober 2008 Vi er ikke interesserte i å betale så mye for henne, vi har heller ingen å låne penger fra, Vi kan ikke risikere å bli kasta på gata pga henne. Ettersom alt bare har vært et ork siden vi fikk henne, møbler som er ødelagte som vi hadde brukt våre oppsparte midler på og sparepenger som har gått til henne. Det er ikke rimelig at vi skal måtte betale noe som helst. Hadde katten vært 5 år, så greit, men vi har hatt henne i et bare et par måneder. Jeg er selv velg\dig glad i dyr, men når man ikke har noe valg, så har man ikke noe valg, Får bare håpe oppdretter tar ansvar for henne. Alt er ikke svart hvit i en slik situasjon vet du. Betyr ikke at vi ikke er glade i henne. Penger som skulle gåttt til tannlege for oss begge har gått til henne, så vår egen helse har faktisk måttet vike, men nok for være nok. Vi er lei og slitne etter måneder hvor vi har våknet om morgenen til avføring overalt, hele tiden måttet bade henne, sittet og ventet i timer på norges veterinær høyskole osv.. Det tar faktisk på, og det går en grense for hvor mye man orker når man faktisk har et vanskelig studie og jobb ved siden av. Det har jeg full forståelse for. Jeg sier ikke at det er lett, eller at dere har gitt opp med en gang uten å prøve. Det jeg sier er bare at jeg ikke hadde levert katten tilbake til en slik kynisk oppdretter uansett. Jeg forstår uansett godt frustrasjonen og at det er veldig krevende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirremask Skrevet 27. oktober 2008 #12 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hei, jeg synes kjempesynd på dere. Det finnes mye rart som kan årsake dette hos katter. Jeg fant en kattunge på gata i Oslo for mange år siden ( eller min hund fant den da). Jeg ga den mat og alt men den hadde bare diare. Jeg måtte knuse kulltabletter i hver måltid i 3 måneder inne den sluttet å ha diare...det var iofs billig og jeg var blakk så det var den beste ideen jeg kom på. Og det virket altså.Den var siden frisk resten av livet (15 år). Gi den også matolje 1 teskje pr måltid og markkur om den ikke har fått det alt. Husk å kikke på b¨sjen om den ser OK ut. Bruk boksemat eller kokt fisk og kokt ris evnt blande sammen litt av alt. Kan hende den blir frisk igjen. Men knuste k cohl tabletter for mennesker funker altså. Lykke til! Hei, jeg om min samboer kjøpte oss en jente perser kattunge i juli i sommer. Med en gang vi fikk henne, så hadde hun diare. Vi tenkte at dette sikkert var fordi hun var litt redd og hadde kommet til et nytt hjem. Før vi fikk henne, så hadde vi en perser gutt, som er en uke eldre enn henne, og som vi kjøpte en måned før. Disse to har gått svært godt sammen, og begge ser ut til å trives. Han har vi ikke hatt noen problemer med, han er frisk og rask og har blitt en stor kosebamse og han har helt vanlig avføring. En måned etter vi fikk henne, så hadde hun fortsatt diare, men den var nå også blodig. Vi hadde kontakt med oppdretter, og hun sa vi bare skulle se det ann. Da hun fikk blodig diare dro vi til dyrlegen fordi vi var veldig bekymret for henne. Dyrlegen syntes hun var veldig tynn(5 måneder og bare 1,1kg), og vi fikk spesialfor og noe pasta(mage regulerende) i et par uker, men dette var til ingen nytte. Vi ringte dyrlegen igjen, og vi fikk nye time hvor de tok avføringsprøver, som de ikke fant noenting i. Vi hadde hele tiden kontakt med oppdretter som hele tiden sa at vi bare skulle la det gå. Siden jeg om min samboer er studenter, så har ikke vi råd til flere timer og behandlinger, vi har allerede brukt flere tusen. For en måned siden så virket det som om det gikk bedre, og hun la på seg og avføring ble mye bedre. Nå den siste uken, så har hun spydd og hadde diare, og spiser ikke så mye som før, i dag vil hun ikke ha noe heller. Vi har kontakten forbrukerombudet for å få erstatning fra oppdretter, men hun mener at katten var frisk da vi fikk henne, noe som vi er helt uenig i! Vi som hadde gledet oss sånn til å få henne, og alt vi har fått er en syk katt som vi fortsatt ikke vet hva som feiler og ødelagte møbeltrekk som hun har klint avføring på om natten når vi ikke har hatt mulighet til å sjekke henne. Hele opplevelsen har vært et helvete, vi har måttet bade henne veldig ofte og tørke opp masse avføring + masse ekstra utgifer. Siden den andre katten vår er helt frisk, og de kun har kontakt med andre(innekatter), så er dyrlegen enig i at det må være en sykdom siden han ikke har blitt syk. Blir så irritert på oppdretter som ikke har vist noe forståelse i denne saken, ikke har hun beklaget seg og det at hun bare sier at vi skal la henne gå der og være syk fordi det helt sikker går over synes jeg er veldig merkelig. Nå vet vi ikke hva vi skal gjøre lenger dersom hun blir verre eller ikke viser noen tegn til bedring. Vi vil jo ikke selge henne tilbake heller ettersom vi har blitt glade i henne, og oppdretter hadde sikkert ikke tatt like godt vare på henne. Vi mener at oppdretter burde betale erstatning og for fremtidige dyrlege regninger ettersom vi betalte masse penger for det som skulle være en frisk katt, men oppdretter er vrang og viser litt sympati og forståelse. Når man først har betalt flere tusen for en katt som man har spart opp penger til og så en i de neste månedene så må man ut med flere tusen igjen i dyrlege. Noen som har noen råd i denne saken? Innlegget ble kanskje litt langt, men måtte bare få ut alt. Hun er i dag 7 måneder og veier 1950 gran, han er en uke eldre og veier 3700 gram. Han veier altså nesten dobbelt så mye. Du kjenner beina hennes veldig godt og hun ser ikke frisk ut selv om hun maler og koser seg ofte. Huff, vet ikke hva vi skal gjøre lenger:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vet Skrevet 27. oktober 2008 #13 Del Skrevet 27. oktober 2008 Det er desverreslik TS ,at når manskaffer seg perser,så skaffer man seg en katt man vet har en rekke plager og sykdommer. Noen påstår det å være perser i seg selv er en misdannelse , siden de har så mange problemer. Det er også slik at ingen katter selges med livstidsgaranti. på samme måte som med små babyer, vet man ikke hvilke sykdommer de vil utvikle etterhvert som de blir eldre. Det du sier i innlegget ditt over at dere ikke lenger har råd til videre utredning av katten. Skal katten bare gå der å være syk? dette er isåfall et brudd på dyrevernloven! forsikre kattene , så slipper dere slikt. Flere tusen i dyrlegeregninger og ødelagte møbler. for meg høres det nesten ut som dette er et større problem for deg enn at katten er syk og mest sannsnlig ikke har det bra. Skaffer man seg katt ( og ikke minst perser) så er det slik at man bør forvente at det kan komme til å koste litt å ta vare på den om den blir syk. dette er grunnen til at man bør forsikre dyrene sine hvis man ikke har råd til å betale mange tusen kroner i veterinærhjelp helt plutselig. for katter og hunder kan bli syk helt plutselig. de tilpasser ikke dette til når du har råd, eller når det er gunstig for deg å få tatt den til veterinær. sånn er det bare. ellers syns jeg ikke du kan klage til oppdretter før du har en eksakt diagnose. katten din kan ikke ha det slik den har det nå. enten får du sørge for å gi den adekvat veterinærhjelp, eller så får du returnere den til oppdretter slik at hun kan få gjort det. i værste fall får du avlive den og så sende den til obduksjon slik at dere kan få en eksakt diagnose på hva som feilte katten din på den måten. men kanskje er det litt trist om du avliver katten også viser det seg å være en infeksjon som hadde løst seg med antibiotika. og for å være helt ærlig, hadde jeg visst hva du het, hadde jeg meldt fra til dyrevernsnemda der du bor for å unnlate behandling av et sykt dyr. jeg syns ikke synd i deg. Du har satt deg i denne situasjonen selv ved å ikke forsikre katten din. jeg syns synd i katten din-og jeg håper virkerlig at du nå tar en avgjørelse på hva som skal skje med den , slik at den slipper å lide! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Full_Storm Skrevet 27. oktober 2008 #14 Del Skrevet 27. oktober 2008 Nå har ikke jeg lest hele diskusjonen. Vil bare tilføye at jeg selv mottok en katt fra opdretter som hadde diarè.Å få bukt med diarè hos kattunger er ikke bare bare.Til tross for samarbeid med vetterinær så døde katten vår maine coon.Helt forferdelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 27. oktober 2008 #15 Del Skrevet 27. oktober 2008 Det er desverreslik TS ,at når manskaffer seg perser,så skaffer man seg en katt man vet har en rekke plager og sykdommer. Noen påstår det å være perser i seg selv er en misdannelse , siden de har så mange problemer. Det er også slik at ingen katter selges med livstidsgaranti. på samme måte som med små babyer, vet man ikke hvilke sykdommer de vil utvikle etterhvert som de blir eldre. Det du sier i innlegget ditt over at dere ikke lenger har råd til videre utredning av katten. Skal katten bare gå der å være syk? dette er isåfall et brudd på dyrevernloven! forsikre kattene , så slipper dere slikt. Flere tusen i dyrlegeregninger og ødelagte møbler. for meg høres det nesten ut som dette er et større problem for deg enn at katten er syk og mest sannsnlig ikke har det bra. Skaffer man seg katt ( og ikke minst perser) så er det slik at man bør forvente at det kan komme til å koste litt å ta vare på den om den blir syk. dette er grunnen til at man bør forsikre dyrene sine hvis man ikke har råd til å betale mange tusen kroner i veterinærhjelp helt plutselig. for katter og hunder kan bli syk helt plutselig. de tilpasser ikke dette til når du har råd, eller når det er gunstig for deg å få tatt den til veterinær. sånn er det bare. ellers syns jeg ikke du kan klage til oppdretter før du har en eksakt diagnose. katten din kan ikke ha det slik den har det nå. enten får du sørge for å gi den adekvat veterinærhjelp, eller så får du returnere den til oppdretter slik at hun kan få gjort det. i værste fall får du avlive den og så sende den til obduksjon slik at dere kan få en eksakt diagnose på hva som feilte katten din på den måten. men kanskje er det litt trist om du avliver katten også viser det seg å være en infeksjon som hadde løst seg med antibiotika. og for å være helt ærlig, hadde jeg visst hva du het, hadde jeg meldt fra til dyrevernsnemda der du bor for å unnlate behandling av et sykt dyr. jeg syns ikke synd i deg. Du har satt deg i denne situasjonen selv ved å ikke forsikre katten din. jeg syns synd i katten din-og jeg håper virkerlig at du nå tar en avgjørelse på hva som skal skje med den , slik at den slipper å lide! Dyrevernemda?? du vet overhodet ingenting om hva vi har gjort for henne. Vi har vært hos veterinær flere ganger rett etter vi fikk henne, før vi rakki kke å tegnen forsikring. Hun ble syk med en gang, så en forsikring hadde ikke hatt noe å si uansett. Tror ikke man finner noen som med vår situasjon har prøvd å hjelpe dyrert sitt til å bli frisk så mye. Når oppdretter sier at vi bare skal se det ann og at det er noe som kommer til å gå over, hvorfor skal ikke vi da tro på henne ettersom hun må ha mer peliling enn det vi har. Dyrlegen sier jo det motsatte, men de er jo først og fremst opptatt av å tjene penger. Jeg sa i innlegget mitt over at dersom katten hadde vært 5 år, da hadde det vært noe annet, men dette er snakk om en kattunge som vi har betalt masse for og som skulle være helt frisk, men det har vi ikke fått. Jeg har også skrevet at dersom hun nå ikke blir bedre iløpet av et par dager, så skal hun returneres til oppdretter. LES hele tråden før du dømmer folk, du aner ikke hvor slitsom denne situasjon har vært! Når man faktisk kjøper en katt og ikke bare får den, så SKAL den være frisk. Vi har hele tiden fått to forskjellige råd og ikke hatt periling på hva vi skulle gjøre. Du er et sneversynt mennekse uten evne til sympati, skam deg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TiaMaria86 Skrevet 27. oktober 2008 #16 Del Skrevet 27. oktober 2008 Dyrevernemda?? du vet overhodet ingenting om hva vi har gjort for henne. Vi har vært hos veterinær flere ganger rett etter vi fikk henne, før vi rakki kke å tegnen forsikring. Hun ble syk med en gang, så en forsikring hadde ikke hatt noe å si uansett. Tror ikke man finner noen som med vår situasjon har prøvd å hjelpe dyrert sitt til å bli frisk så mye. Når oppdretter sier at vi bare skal se det ann og at det er noe som kommer til å gå over, hvorfor skal ikke vi da tro på henne ettersom hun må ha mer peliling enn det vi har. Dyrlegen sier jo det motsatte, men de er jo først og fremst opptatt av å tjene penger. Jeg sa i innlegget mitt over at dersom katten hadde vært 5 år, da hadde det vært noe annet, men dette er snakk om en kattunge som vi har betalt masse for og som skulle være helt frisk, men det har vi ikke fått. Jeg har også skrevet at dersom hun nå ikke blir bedre iløpet av et par dager, så skal hun returneres til oppdretter. LES hele tråden før du dømmer folk, du aner ikke hvor slitsom denne situasjon har vært! Når man faktisk kjøper en katt og ikke bare får den, så SKAL den være frisk. Vi har hele tiden fått to forskjellige råd og ikke hatt periling på hva vi skulle gjøre. Du er et sneversynt mennekse uten evne til sympati, skam deg!! Dyrlegene er mest opptatt av å tjene penger? Er det virkelig slik du ser på dette? Dyrlegen er faktisk mest sannsynlig interessert i å HJELPE katten din og gjøre den frisk, hadde du heller likt det om han sa "nei, dette kan vi ikke gjøre noe med, det går over om noen dager". Eller heller foreslått avliving der og da? Du har fått noen råd her om spesiell mat, kulltabletter og diverse. Følg dem og se hva som skjer, møblene dine får du egentlig bare enten sikre med papir og plast eller la være å bry deg om at de skitnes til. Får dere ikke den katten frisk, så gå til dyrlegen en siste gang og spør hva som skal gjøres, foreslår han avliving får dere faktisk bare avlive den og sende det obduksjon som det har blitt foreslått. Så kan du fortsette den økonomiske krigen mot oppdretter senere. Hvis dyrlegen fortsetter å foreslå behandlingsmetoder, men dere ikke kan følge opp, så GI VEKK KATTEN til noen som kan! Tenkte du ikke på slike ting da du skaffet deg den katten? Regnet du ikke med at den skulle bli syk noen gang eller? Hva hadde du gjort om denne sykdommen kom om 3-4 mnd? Hvem hadde du lagt skylden på for den da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #17 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Katter er faktisk levende dyr, og har man skaffet seg katt, så får man jammen meg følge opp ansvaret også. Samme om det er en "gratiskatt" eller en dyr rasekatt!!! Og komme med påstander om at veterinæren kun er ute etter å tjene penger, virker for meg helt absurd. Jeg tror ikke at dere har prøvd hardt nok. Dere får ikke min sympati. Uansett hadde ikke saker som dette blitt dekket av forsikringen, så lenge det ikke finnes noen fastsatt diagnose, så dette er nok noe gud og hvermann uten forsikring også måtte ha punget ut med! Endret 27. oktober 2008 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 27. oktober 2008 #18 Del Skrevet 27. oktober 2008 Dyrlegene er mest opptatt av å tjene penger? Er det virkelig slik du ser på dette? Dyrlegen er faktisk mest sannsynlig interessert i å HJELPE katten din og gjøre den frisk, hadde du heller likt det om han sa "nei, dette kan vi ikke gjøre noe med, det går over om noen dager". Eller heller foreslått avliving der og da? Du har fått noen råd her om spesiell mat, kulltabletter og diverse. Følg dem og se hva som skjer, møblene dine får du egentlig bare enten sikre med papir og plast eller la være å bry deg om at de skitnes til. Får dere ikke den katten frisk, så gå til dyrlegen en siste gang og spør hva som skal gjøres, foreslår han avliving får dere faktisk bare avlive den og sende det obduksjon som det har blitt foreslått. Så kan du fortsette den økonomiske krigen mot oppdretter senere. Hvis dyrlegen fortsetter å foreslå behandlingsmetoder, men dere ikke kan følge opp, så GI VEKK KATTEN til noen som kan! Tenkte du ikke på slike ting da du skaffet deg den katten? Regnet du ikke med at den skulle bli syk noen gang eller? Hva hadde du gjort om denne sykdommen kom om 3-4 mnd? Hvem hadde du lagt skylden på for den da? Nok en gang, LES tråden før du svarer. Jeg har allerede skrevet at hun skal tilbake til oppdretter dersom det ikke er noen tegn til bedring etter et par dager, men vi gir henne ikke bort til noen. Vi skal heve kjøpet og oppdretter skal kjøpe henne tilbake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TiaMaria86 Skrevet 27. oktober 2008 #19 Del Skrevet 27. oktober 2008 Nok en gang, LES tråden før du svarer. Jeg har allerede skrevet at hun skal tilbake til oppdretter dersom det ikke er noen tegn til bedring etter et par dager, men vi gir henne ikke bort til noen. Vi skal heve kjøpet og oppdretter skal kjøpe henne tilbake! Og hva hvis oppdretter nekter? Jada, dere har brukt maaange tusen kroner på katten, og maaange flere tusen kroner på dyrlegen, og fått ødelagt møbler og fritid og ferie og det ene med det andre. Men hva får deg til å tro at oppdretteren vil ha henne tilbake? Og hvorfor vil du ikke gi henne bort til noen som har økonomi og tid til å prøve å få henne frisk? Skjønner at du er ute etter å få pengene dine tilbake, men dette er faktisk ett levende dyr du gjør til en uønsket kasteball. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 27. oktober 2008 #20 Del Skrevet 27. oktober 2008 Og hva hvis oppdretter nekter? Jada, dere har brukt maaange tusen kroner på katten, og maaange flere tusen kroner på dyrlegen, og fått ødelagt møbler og fritid og ferie og det ene med det andre. Men hva får deg til å tro at oppdretteren vil ha henne tilbake? Og hvorfor vil du ikke gi henne bort til noen som har økonomi og tid til å prøve å få henne frisk? Skjønner at du er ute etter å få pengene dine tilbake, men dette er faktisk ett levende dyr du gjør til en uønsket kasteball. Fordi vi har snakket med henne!!! Jeg er ikke interessert i flere svar på denne tråden nå. Dette er en vanskelig situasjon for meg og min samboer men det virker ikke som om dere har sympat til å forstå dette. Katten skal tilbake til oppdretter og sånn er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå