Gå til innhold

Har hund skal få katt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Hei jeg har en hund på 2 år, en minicoilli, hun er kjempe snill!

men nå har jeg fått meg en kattunge, men den kommer ikke overrens med hunden. Hunden min synes det bare er koslig, men kattungen blir så utrolig redd bare den ser eller hører hunden. Har noen, noen forslag på hvordan jeg kan få katten min til å komme overens med hunden, siden hunden allerede har kommet overens med katten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde nøyaktig det samme problemet i fjor da vi fikk en halvstor (4 - 5 mnd.) kattunge i huset. Hunden syntes det var helt greit, mens kattungen freste bare den hørte en hund bjeffe flere hundre meter unna.

Det første vi gjorde var å sende hunden bort et par dager slik at katten fikk lov til å undersøke sitt nye hjem i fred og ro, "kartlegge" gjemmesteder osv. og, ikke minst, venne seg til lukten av hunden. Vi lot bl.a. katten sove på teppet til hunden.

Da vi lot hunden komme tilbake igjen, lot vi katten være på et eget rom hvor den hadde mat, vann, leker, dokasse etc. og så introduserte vi dem for hverandre litt etter litt. De første to dagene lot vi begge være i stua sammen med oss i 15 - 20 minutter før vi igjen stengte døren. (Vi passet selvfølgelig på å leke og kose med katten når hunden sov, var ute på tur med den andre etc.). De neste dagene lot vi det gå lenger og lenger tid. Deretter lot vi døren til "katterommet" stå åpen uten at hunden fikk lov til å gå dit slik at katten kunne velge selv når den ville komme. Nysgjerrigheten tok etter hvert overhånd og pus kom forsiktig listende. Jeg satt også mye på gulvet sammen med dem og ga dem godbiter mens jeg klappet og koste med begge. Det tok da ikke lang tid før de spiste av samme skål.

Noe av problemet hos oss var at katten fant ut at angrep var det beste forsvar. For å unngå at katten skadet hunden alvorlig, fikk vi derfor klippet og filt katteklørne hos veterinær. (Kattunger og katter som nettopp har flyttet skal jo uansett være innendørs og er ikke like avhengig av sylskarpe klør som utekatter).

Etter hvert som situasjonen for kattens del gikk fra full krig til våpenhvile, lot vi dem gå fritt rundt i huset sammen, også mens vi var borte. Minst en gang har det nok gått litt hardt for seg for hunden fikk et bitt i øret som vi måtte til veterinæren med, men den lærte også etter hvert kattens kroppsspråk og når det var lurt å holde seg unna.

Mitt råd er altså at du introduserer dem for hverandre i rolig tempo og lar dem finne ut av ting på egenhånd under oppsyn. Å fjerne fokus fra redselen med f.eks. mat og leker fungerte også bra. (Katten min så rimelig sjokkert ut og løp og gjemte seg da den plutselig oppdaget at den i vanvare hadde slikket hunden på nesen i jakten på den siste tunfiskbiten :ler: Trygt plassert under sofaen kom den vel frem til at det gikk bra rett og slett fordi hunden ikke var så farlig som den trodde :ler: ). Husk at det kan ta ganske lang tid og at det ikke er sikkert at de noen gang blir bestevenner.

Her har det nå gått nesten ett år og nå fungerer det knirkefritt! De er ikke bestevenner, men de leker litt og kan fint ligge i sofaen sammen. I det siste har jeg også sett at katten (Noe motvillig, men...) tolererer at hunden slikker den.

Lykke til! :catmilk::hund:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...