Gå til innhold

p-piller

Gjest Gjest_Trinelise_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trinelise_*
Skrevet

Katten min fikk kattunger for mulig en måned siden, vi har vurdert å sterilisert den, men frem til resultatet vil vi at den skal gå på p-piller. Skader det kattungen gjennom morsmelka på noe vis? Og når er det kattungen kan spise egen mat, tørrfôr og bløtfôr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kom dere frem til at den skal gå på p-piller? P-piller er svært kreftfremkallende for katter, i tillegg til at det er veldig usikkert, dersom katten blir borte noen uker, eller kaster opp er effekten borte. Det beste for kattens helse er å bli kastrert, det blir billigere på lang sikt, og dere slipper å stresse med p-piller og uønskede kull.

Dersom dere ønsker å vente til kattungene blir større med å kastrere kan dere godt det, og det er ikke påvist noen skadelig effekt for ungene ved å gi ammende katter p-piller. Kattungene begynner vanligvis å smake på maten når de ser at mor spiser den, vanligvis fra 3-5 ukers alder. Men de bør ammes frem til de er 12 uker, eventuelt når mor sier stopp.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

P-piller skader kattemoren. Jeg vet om ganske mange katter som har dødd av kreft forårsaket av p-piller.

Skrevet
Katten min fikk kattunger for mulig en måned siden, vi har vurdert å sterilisert den, men frem til resultatet vil vi at den skal gå på p-piller. Skader det kattungen gjennom morsmelka på noe vis? Og når er det kattungen kan spise egen mat, tørrfôr og bløtfôr?

Dette er et typisk spørsmål du må stille til en dyrlege. Folk her på forumet er ikke eksperter, så du får høre litt av hvert her. Ring dyrlegen i morgen og spør.

Skrevet
Dette er et typisk spørsmål du må stille til en dyrlege. Folk her på forumet er ikke eksperter, så du får høre litt av hvert her. Ring dyrlegen i morgen og spør.

Dessverre kan det hende hun ringer den dyrlegen som mener katter kan gis bort ved 8 ukers alder.

Så vidt jeg har vært borte i det så har ikke det vært noe problem å gi kattemor p-piller mens hun gir melk til ungene, om hun sterliseres så blir vel også melkeproduksjonen borte.

Og katteungene begynner å spise etterhvert. Jeg ville startet mest med tørrfor og sett hvordan de liker det. Kan hende de bare spiser tørrfor de siste ukene, men de lærer oppførsel o.s.v de siste ukene.

Skrevet
om hun sterliseres så blir vel også melkeproduksjonen borte.

Melkeproduksjonen blir ikke borte når de kastreres. Men noen mødre nekter å amme rett etter operasjonen pga de får vondt i sårene, og da kan de miste melken, så det kan være greit å vente til ungene spiser selv. Når moren går med krage/strømpe er det også veldig upraktisk med amming, så dersom man har mulighet til å vente er det ofte tryggest.

Skrevet

Trodde kattemoren mistet melk ved sterlisering og ved kastrering så gikk det greit.. Hmm, husker vel feil da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...