Gå til innhold

Kroppen etter brystoperasjonen

Fremhevede innlegg

Gjest Fysio
Skrevet

Hei! :D

Jeg sitter i Stockholm og planlegger et forskningsprosjekt om fysioterapi, og trenger litt hjelp:

Jeg jobber til daglig som massageterapaut, og to av pasientene mine har siste året lagt inn sillikon. Begge forteller at de har vondt, ikke bare i brystene, men også i ryggen, nakken, armene.. you name it.

Er det noen av dere som har opplevd det samme? Siden jeg nå skal jobbe med dette prosjektet ut ifra en fysioterapauts synspunkt er jeg først og fremst interessert i plager som har med bevegelsesapparatet å gjøre, dvs muskler, sener, hud mm. Har du smerter, kjenner du at du har mindre rørlighet?

Jeg har i utgangspunktet tenkt å jobbe med brystforstørrelser, men kanskje har noen erfaringer fra andre typer av operasjoner som kan tas med?

Spørsmålet jeg først vil prøve å belyse er om vi i forkant av en "skjønnhets" operasjon vet hva den kommer til å koste i form av kroppslige problemer, deretter om trening/behandling kan hjelpe.

Takknemlig for alle innlegg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ingen problemer, men kan tenke meg at de spenner de musklene for å "beskytte" bysten litt, jeg gikk ihvertfall veldig krokrygget den første tiden!

men har de lagt inn enormt mye, er jo det en naturlig forklaring, sånne plager har jo de med for stor byste.

Gjest Fysio
Skrevet

Hei, Liza! :D

Det er meget mulig! Det samme hender med jenter når brystene vokser til. For noen kjennes dette pinlig, de kroker ryggen for å se mindre barmfagre ut. Kroppen venner seg til denne nye stillingen som en ny "naturlig" holdning, og korter inn brystmusklene. Etter en tid får de problemer med musklene mellom skulderbladene, de må jo strekke på seg for å kompensere.

Fikk du noen råd om å stretching el.?

Skrevet

nei, var veldig redd for arrene (at de skulle gå opp), lå den første uka, det var når jeg var oppe og gikk at jeg så sånn ut. men har ikke hatt noe problemer med det, er litt opptatt av å rette ryggen (og nå som jeg har noe å vise fram er jo ikke det noe problem! :lol: ) nettopp fordi jeg synes det er forferdelig stygt å være krokrygget.

Gjest Donna
Skrevet

Skal følge med her på denne tråden siden jeg snart skal under kniven selv. Det er greit å være obs på at man kan få problemer med ryggen i ettertid- så kan man prøve å ungå å gå krokrygget ....da anspenner men sikkert litt feil muskler og det igjen er med på å gjøre det vondt .....

Gjest Fysio
Skrevet

Hei, Virgo og Liza!

Lykke til under kniven, Virgo! Er det lenge igjen? Det er jo ikke SIKKERT man får noen problemer i det hele tatt, men man kan selvsagt få det. Jeg håper med tid og stunder å finne ut hvor stor del som FÅR problemer postoperativt, og hva slags problemer de får. For tiden leter jeg litt etter de rette spørsmålene. (Om dere skjønner hva jeg mener.)

Jeg skal krysse fingrene for deg, håper du blir fin!

Gjest Donna
Skrevet

Det skjer i morgen !!!!!! iiiiiik ..hva er det jeg finner på å gjøre ! !!!! :o Håper det går bra jeg ...er såååååå nervøs nå :o Er en ordentlig pyse nemlig ... :-? Takk for lykkeønskninger Fysio ...trenger det nå !! :D

Gjest Donna
Skrevet

Nå er det gjort.

Jeg merket i går at jeg gikk med skuldrene og overkroppen vendt forrover .....og gikk og holdt på brystene.

I dag prøver jeg å rette meg mer opp. Merker at jeg ubevisst spenner skuldrene. Og at jeg i perioder får vondt i de. Merker også at ene armen noen ganger blir vond og liksom visner ..at jg ikke får nok blodsirkulasjon i den kanskje.

Men ellers så er jeg fin. Må bare passe på å ikke holde meg i en merkelig stilling.

Skrevet

Grattis med nye pupper :briller: Respect.

Engste deg ikke for mye for komplikasjoner, det er ikke meningen å skremme noen.

Nå skal du slappe helt av og la saken og ting gro, siden skal du ta med typen og shoppe BHer! (Noe jeg og min eks gjorde etter hennes operasjon, det var som julaften - for henne..)

Grattis!

• 2 uker senere...
Gjest Hanna
Skrevet

Har hatt sillikon i to år og kjenner stor forskjell sammenliknet med før! Jeg har lagt inn bare på den ene siden (venstre), og den siden er mye "stivere" sammenliknet med den andre. Hvis jeg sitter i passasjersetet kan jeg ta på beltet uten problemer, når jeg kjører bil selv klarer jeg ikke å få tak i det. Jeg klarer heller ikke å få venstre arm like høyt over hodet som høyre!

Hanna

Gjest Anonymous
Skrevet

Noe sier meg at det er lurt å bruke armene når man får lov til det igjen- for det skal sikkert ikke mye til før man bli mindre bevegelig som du ser.

Nå prøver jeg jo å ikke belaste de - og mer ker at jeg kan bevege de mindre enn før operasjonen - men det er vel pga jeg er redd for å ødelegge noe ........Iallefall greit å lese det du skrev Hanna - for jeg hadde vel ikke komemt på selv at man kan bli stivere. Hehe litt upraktisk da med to armer som ikke rekker rundt om kring der man vil ha de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...