Gå til innhold

Foreldre som ikke sikrer barna i bilen hjem fra bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I løpet av bare et par uker har jeg observert tre forskjellige foreldre(par) som ikke sikrer barna sine i bilen på vei hjem fra barnehagen.

To av barna er under 2 år. Det ene sitter i fanget på sjåføren (!) eller passasjeren (har sett begge deler), det andre puttes bare i baksetet. Det tredje, som kanskje er 3-4 år, puttes også bare i baksetet.

At noen av disse har veldig kort vei hjem, synes jeg egentlig er revnende likegyldig. Jeg har utrolig lyst til å være bitche-mamma og påpeke at de ikke sikrer barna sine. Evt. være tøyse-naiv og si "å, jeg tror du har glemt bilstolen din".

Jeg har også lurt på om jeg heller bør ta det opp med barnehagen, og høre om barnehagen kan ha en slags "kampanje" i forhold til sikring av barn i bil....

Jeg vet jammen ikke jeg. Hva ville dere ha gjort?

edit: staveleif

Endret av lille katt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde nok tenkt i samme baner som deg, dvs bitche-mamma. Men jeg ikke turt å si noe direkte til de, for feig til det jeg :sjenert: Hadde nevnt det for barnehagen også jeg, kan jo tenkes de vil gjør noe.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg hadde sagt i fra. Eller hvertfall spurt om hvofor de ikke sikret barna i bilen...

Skrevet

Jeg syns absolutt du skal si noe, det er jo helt sprøtt! Si i alle fall fra til barnehagen slik at de evt kan ta det opp med de aktuelle foreldrene, eller i alle fall sende ut et skriv om at det har kommet dem for øre at noen barn ikke blir sikret skikkelig i bil og at dette ikke er akseptabelt.

Skrevet

Jeg kan jo ta det opp med styrer, for eksempel. Hvis ikke hun tar det alvorlig, må jeg kanskje ta skrittet og være bitche-mamma.

Ser for meg at det kanskje har større effekt om barnehagen går ut med en streng påminnelse, enn om en enkelt bitche-mamma kommer med en bemerkning til noen få foreldre.

Det er jo mulig det er maaange flere enn de jeg har sett.... huff!

Skrevet

Jeg ville oppfattet deg som en bitch om du lå nesen i andres saker. Men er det du vil være; værsågod. ;)

(forøvrig sikrer jeg mine barn, men kan ikke redde verden)

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)
Jeg ville oppfattet deg som en bitch om du lå nesen i andres saker. Men er det du vil være; værsågod. ;)

Hadde du stått og sett på et barn bli misshandlet? For det er det det er?

Foreldre som ikke sikrer barna i bil utsetter barna for fare.

Om det å bry seg om andre er å være bitch så er jeg gjerne det.

Typisk norsk: så lenge jeg bare bryr meg om meg og mine, så får de andre seile sin egen sjø...

Endret av ¤bella¤
Skrevet

Å kalle et usikret barn i bil for et mishandlet barn er et hån mot mishandlede barn!

Skrevet
Å kalle et usikret barn i bil for et mishandlet barn er et hån mot mishandlede barn!

En liten krasj så kan det fort bli like store skader eller mer som et slag, så JA mishandling!!

Skrevet
En liten krasj så kan det fort bli like store skader eller mer som et slag, så JA mishandling!!

Oioioi, KG-kjerringer i et nøtteskall. :roll:

Seff, alle barn bør sikres, men om de sitter i fanget på sjåføren et kort stykke...so what?! Da jeg vokste opp på 70-tallet lå vi strødd bak i bilen på langturer, oppå madrasser, med dyner og puter. Ganske digg!

NEI, jeg mener IKKE at ikke utviklingen skal gå videre, men ha litt perspektiv da damer! Vær så snill å ikke trekk inn mishandling her, for ja enig med gjest over, det er et hån mot de som blir mishandla.

Skrevet

Seff, alle barn bør sikres, men om de sitter i fanget på sjåføren et kort stykke...so what?! Da jeg vokste opp på 70-tallet lå vi strødd bak i bilen på langturer, oppå madrasser, med dyner og puter. Ganske digg!

NEI, jeg mener IKKE at ikke utviklingen skal gå videre, men ha litt perspektiv da damer! Vær så snill å ikke trekk inn mishandling her, for ja enig med gjest over, det er et hån mot de som blir mishandla.

He, he. Husker vi dro på bilferie til Sverie. Jeg og bruttern lå og sov i baksetet, med deilige puter og dyner. Og selvfølgelig uten sikkerhetsbelter. Hente mamma tok seg en røyk i framsete, men hun var hensynsfull og hadde vinduet oppe.

Skrevet

Verden hadde kanskje vært et bedre sted om flere folk valgte å legge nesen i andres saker. Spesielt når det gjelder barn.

Det er lett å tenke at man "bare skal et kort stykke, og det er jo så rolig her, og jeg kjører jo sakte". Det er ikke sikkert at andre trafikanter kommer sakte rundt svingen. Om man selv synes man er en perfekt sjåfør, skal man i det minste sikre barna for å forhindre skader dersom andre smeller inn i deg. Synes det var en del dårlige avsporinger her.

Skrevet

Man kan forsøke.

Jeg ville tatt det opp med barnehagen. Kan hende de ikke er klare over problemet.

Skrevet
He, he. Husker vi dro på bilferie til Sverie. Jeg og bruttern lå og sov i baksetet, med deilige puter og dyner. Og selvfølgelig uten sikkerhetsbelter. Hente mamma tok seg en røyk i framsete, men hun var hensynsfull og hadde vinduet oppe.

:ler: Godt at hun tok såpass hensyn da!

Skrevet (endret)

Hadde heller tatt det opp med barnehagen (uten å nevne navn), enn å ta det opp med foreldrene som ikke sikret barna.

Det har vært påbudt i 30-40 år med bilbelte. Hvis foreldrene ikke har fått det med seg nå at det kan være farlig å være usikret i bil (joda, det var like farlig på 70-tallet), så tror jeg ikke det hjelper at jeg som foreldre forteller det til dem. Spesielt de som hever seg selv over faren; "det skjer ikke meg", "jeg kjører forsiktig", "det skjer ikke på korte turer", "jeg har kjørt i 50 år uten bilbelte uten at det har skjedd noe".

Ja, hvis vi tenker prosent, så er det få som kræsjer. Men tenk om de få som kræsjer ikke er sikret i bil?

Endret av Jade
Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Synes det er en uting å blande seg oppi andre folks måter å håndtere sine barn på ..

til nøds kan du tipse barnehagen - hold deg for god til å si noe til foreldrene direkte - som du sier - du fremstår da som en skikkelig bitch.

Å kalle det mishandling er vanvittig .. Det er forbudt og de vet selv konsekvensene .. er ikke det nok for deg? Det er ihvertfall nok for meg, jeg sørger for at folk er sikret i bilene jeg kjører .. men ikke andres biler.

Skrevet

Det tenkte jeg også på. Vi pleide å sette kjølebager og bagasje på gulvet bak forsetene, og legge puter og tepper over. Og så var hele baksetet som en kjempekomfy sofa der man kunne sove eller lese Donald. Kjempefint på langtur.

Kan ikke si at jeg kjente meg så veldig mishandla.

Skrevet
Det har vært påbudt i 30-40 år med bilbelte. Hvis foreldrene ikke har fått det med seg nå at det kan være farlig å være usikret i bil (joda, det var like farlig på 70-tallet), så tror jeg ikke det hjelper at jeg som foreldre forteller det til dem.

Godt skrevet. Jeg får litt fnatt av alle kommentarene i denne tråden som går på hva slags bilsikringsforhold vi vokste opp med. Det er revnende likegyldig i dag, og vi burde riste på hodet av det, ikke le av det.

Synes det er en uting å blande seg oppi andre folks måter å håndtere sine barn på ..

Det må du bare synes. Jeg skulle heller ønske, for barnas skyld, at flere tok affære når barn lever under kritikkverdige forhold. Og da snakker jeg ikke om manglende bilsikring på vei hjem fra barnehagen, så dette blir en avsporing.

Vi har et ansvar for alle barn.....

Skrevet

jeg ville absolutt sagt i fra til barnehage personale, det har jeg også gjort tidligere...

Det endte opp med politi kontroll om morgenen 3 dager på rad...

Kan de si det var noen som fikk en del boter - før de skjerpet seg....

Det verste jeg vet er å se foreldre som har små barn på fanget når de kjører - eller sitter på fanget til passasjeren, kræsjer man vil barnet dø av kveling pga airbagen....

Og det er ikke store smellet som skal til for at airbagen utløses....

Skrevet
Det har vært påbudt i 30-40 år med bilbelte. Hvis foreldrene ikke har fått det med seg nå at det kan være farlig å være usikret i bil (joda, det var like farlig på 70-tallet)

Det er faktisk farligere nå fordi bilene er stivere så belastningen på nakke blir mye sterkere.

IF om bilsikring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...