Gå til innhold

Refleks påbudt!

Gjest refleksia

Anbefalte innlegg

Gjest refleksia

Jeg skulle ønske refleks var påbudt, både for voksne og barn. 500 kroner i bot for å gå uten refleks. Boten går til foreldrene dersom den som går uten refleks er under 18 år.

Hadde det gått an å starte en underskriftskampanje for å få dette til? Er det noen som har hodet skrudd rett på sånn at de kan få til en sånn kampanje? På nett for eksempel (jeg har ikke peiling på sånt).

Så mitt lille bidrag er å starte en "underskriftskampanje" på KG. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tåpelig forslag. Javisst bør alle bruke refleks, for sin egen sikkerhets skyld. Men påbudt? Nope. Hva om du hadde tenkt å gå hjem mens det ennå var lyst, men så ble du litt forsinket, og så ble det plutselig mørkt? Hva skal du da gjøre? Skal du måtte ta taxi hjem for å ikke risikere å få bot?

Jeg har ikke alltid en refleks for hånden. Om jeg er ute et sted, og regner med å være hjemme i god tid før det blir mørkt, og jeg ikke har med meg jakke med lommer, eller andre ting å oppbevare en refleks i, skal jeg da måtte ta taxi om jeg plutselig blir litt forsinket?

Latterlig.

Jeg kjører selv bil. Jeg vet hvor vanskelig det er å se fotgjengere. Men jeg mener likevel at det er vi som velger å kjøre forurensende, potensielt farlige maskiner som er problemet. Ikke de som går til fots, som ikke har bil, som velger å tenke miljø, som bare er på vei fra bussen til hjemmet sitt, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er det minste latterlig. Folk som går uten refleks langs mørke veier ødelegger ikke bare sitt eget liv, de gjør også et annet menneske til drapsmann. Det burde definitivt vært påbudt å sikre både seg selv og andre mot en sånn skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er det minste latterlig. Folk som går uten refleks langs mørke veier ødelegger ikke bare sitt eget liv, de gjør også et annet menneske til drapsmann. Det burde definitivt vært påbudt å sikre både seg selv og andre mot en sånn skjebne.

Helt enig!!

Hvis vi maser om refleks ofte nok, så tror jeg faktisk det blir flere og flere brukere.

For meg kunne bota for å gå uten refleks gjerne vært på mange tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om vi skal forby og påby alle ting som kan ødelegge/redde noens liv? Junk-food, sykkelhjelm, løping med saks, stearinlys etc. Strålende ide!

Men seriøst: Ideen er ikke så dum, og det er i beste mening, men jeg mener at det absolutt ikke er et realistisk påbud. Man kan jo liksågodt forby folk å kjøre ute når det er mørkt? Det har samme ønskede effekt: sinte mennesker, men muligens færre dødsfall pga påkjørsler i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om vi skal forby og påby alle ting som kan ødelegge/redde noens liv? Junk-food, sykkelhjelm, løping med saks, stearinlys etc. Strålende ide!

Men seriøst: Ideen er ikke så dum, og det er i beste mening, men jeg mener at det absolutt ikke er et realistisk påbud. Man kan jo liksågodt forby folk å kjøre ute når det er mørkt? Det har samme ønskede effekt: sinte mennesker, men muligens færre dødsfall pga påkjørsler i mørket.

Det har større konsekvenser å forby bilkjøring i mørket, enn å påby refleks. :)

Ja, til bot, fengselsstraff neste. :)

:ler: jeg irriterer meg grønn over folk uten refleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har større konsekvenser å forby bilkjøring i mørket, enn å påby refleks. :)

Ja, til bot, fengselsstraff neste. :)

:ler: jeg irriterer meg grønn over folk uten refleks.

Å ikke gå uten refleks er lite smart. Men man kan seriøst ikke forby alt som kan være farlig! Eller er folk av den mening? Det er lov å bruke det man har i hodet, men man kan ikke bestemme hvordan folk kan leve eller hva de skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser kanskje ikke helt forskjellen på å ødelegge eget liv og det å ødelegge andres liv i samme slengen?

Om jeg spiser junkfood og dør av det, så ødelegger jeg ikke livet til den som laget hamburgeren (med mindre h*n hadde arsenikk i den ;)).

Om jeg skader meg selv ved å løpe rundt med saks eller stearinlys, så skades ikke andre av det. Om jeg derimot løper rundt med saks og stikker ned andre med den så kan jeg straffes, derfor løper jeg sjelden rundt med saks.

Sykkelhjelm er allerede påbudt for barn. Mange jobber for at det skal bli påbudt for voksne også. Den er jeg helt for!

Poenget med å ville ha et reflekspåbud er jo at dersom man kommer kjørende langs en mørklagt vei (enda verre om det regner også) så er det jo så godt som umulig å se en mørkkledd person uten refleks før det er for sent. Og da kan man sitte der med et liv på samvittigheten, og kanskje en fengselsstraff i tillegg. Fordi noen ikke giddet å bruke refleks, eller eventuelt holde seg unna trafikkerte veier om de hadde glemt refleksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke gå uten refleks er lite smart. Men man kan seriøst ikke forby alt som kan være farlig! Eller er folk av den mening? Det er lov å bruke det man har i hodet, men man kan ikke bestemme hvordan folk kan leve eller hva de skal gjøre.

Problemet er jo ikke at du (for å ta et eksempel) kanskje er suicidal og derfor rusler langs mørke veier uten refleks. Vil du dø så værsågod. Problemet er at den som kjører på deg antakelig vil slite med dette for resten av livet, og da er det DIN feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesten over meg svarer deg godt, men jeg tillater meg å nevne at det i grunnen er snakk om å utsette andre mennesker for den store belastningen det er å skade/drepe noen andre fordi den andre er uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser kanskje ikke helt forskjellen på å ødelegge eget liv og det å ødelegge andres liv i samme slengen?

Om jeg spiser junkfood og dør av det, så ødelegger jeg ikke livet til den som laget hamburgeren (med mindre h*n hadde arsenikk i den ;)).

Om jeg skader meg selv ved å løpe rundt med saks eller stearinlys, så skades ikke andre av det. Om jeg derimot løper rundt med saks og stikker ned andre med den så kan jeg straffes, derfor løper jeg sjelden rundt med saks.

Sykkelhjelm er allerede påbudt for barn. Mange jobber for at det skal bli påbudt for voksne også. Den er jeg helt for!

Poenget med å ville ha et reflekspåbud er jo at dersom man kommer kjørende langs en mørklagt vei (enda verre om det regner også) så er det jo så godt som umulig å se en mørkkledd person uten refleks før det er for sent. Og da kan man sitte der med et liv på samvittigheten, og kanskje en fengselsstraff i tillegg. Fordi noen ikke giddet å bruke refleks, eller eventuelt holde seg unna trafikkerte veier om de hadde glemt refleksen.

Greia med stearinlys er at du kan brenne ned hele hus med det, og dermed drepe ganske mange mennesker. Hvis du dør selv, så er det jo ikke noe "problem" (i følge dere, tydeligvis ;) ), for da slipper man å sitte med det på samvittigheten. Hva med pårørende? Hvis du spiser junkfood og dør, har du ikke pårørende? Hva med de ungene du lærer opp til å spise på samme måte som deg, og de også ender opp med å dø? Er det greit fordi du skader deg selv/er død?

Man kan faktisk kjøre på folk uten at det er mørkt også, jeg håper dere er klar over det. Hva om folk som går ute uten refleks når det er mørkt er klar over at de er usynlige? Jeg er for eksempel veldig obs på det, og oppfører meg dermed som om jeg ikke synes. Med en gang det kommer en bil er det å hoppe langt ut i grøfta, e.l. Skal man da få bot fordi man ikke har refleks? Hva om man går i skogen der det ikke er biler? Skal man da få bot fordi man ikke har refleks? Hva om det ikke er en traffikert vei for fem flate øre? 500kr i bot og neste gang ryker du inn? Enn godt opplyste veier? På vei over til naboen? Uteliggere? 500kr i bot??? Eller skal man ha ti tusen unntak? Folk har rett til å bestemme over seg selv, og man kan faktisk ikke påby/forby alt mulig, selv om andre kan få problemer pga. det. Da hadde det vært veldig mye som hadde vært forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er jo ikke at du (for å ta et eksempel) kanskje er suicidal og derfor rusler langs mørke veier uten refleks. Vil du dø så værsågod. Problemet er at den som kjører på deg antakelig vil slite med dette for resten av livet, og da er det DIN feil.

Jeg vil tro suicidale mennesker finner bedre måter å ta livet av seg på. Det er en veldig usikker selvmordsmåte, det der, og folk flest er faktisk oppegående nok til å ikke legge seg ut i veien foran en stor trailer. Folk kan få traumer av å se noen hoppe fra en bru også. Skal vi forby folk å se på andre mennesker? Ja, jeg overdriver nå, men ser du ikke poenget mitt?

Jeg er HELT enig i at folk burde gå med refleks, og at det er idiotisk, ikke bare for din egen del, å ikke gjøre det. Men jeg mener at man ikke kan lage regler for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wind, kjeder du deg litt nå? :klø:

:ler:

Hvordan det? Fordi jeg gidder å diskutere med folk som enten ikke tar poenget mitt eller mener at jeg er idiot som mener det jeg gjør? ;) (Jaaaa, det er en spøk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det? Fordi jeg gidder å diskutere med folk som enten ikke tar poenget mitt eller mener at jeg er idiot som mener det jeg gjør? ;) (Jaaaa, det er en spøk).

*host*hvilket poeng?*host*

Du er ikke idiot da. :kose: Du har bare litt tungt for det. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
*host*hvilket poeng?*host*

Du er ikke idiot da. :kose: Du har bare litt tungt for det. :klemmer:

Eller så er jeg uenig med folk, og det er min fulle rett. Eller vent, kanskje vi skal forby det også??? JAAAA!!! Alle skal mene det samme, ellers blir det 500kr i bot. Jeg er et geni. :lete:

Og hvis du enda ikke har tatt poenget mitt: Man kan ikke forby alt. Mennesker har noe som heter valgfrihet, og jeg mener de skal fortsette å ha det. Samfunnet er på vei til å bli alt for regelbestemt, IMO.

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro suicidale mennesker finner bedre måter å ta livet av seg på. Det er en veldig usikker selvmordsmåte, det der, og folk flest er faktisk oppegående nok til å ikke legge seg ut i veien foran en stor trailer. Folk kan få traumer av å se noen hoppe fra en bru også. Skal vi forby folk å se på andre mennesker? Ja, jeg overdriver nå, men ser du ikke poenget mitt?

Jeg er HELT enig i at folk burde gå med refleks, og at det er idiotisk, ikke bare for din egen del, å ikke gjøre det. Men jeg mener at man ikke kan lage regler for alt.

Halloooo Wind, er det noen hjemme i toppen??

Vi mener jo ikke at man skal lage regler for alt, bare for å ikke bruke refleks.

Er du som driver og drar inn straff for å løpe rundt med stearinlys, å sykle med stearinlys uten sykkelhjelm, å holde et stearinlys mens man spiser junkfood osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloooo Wind, er det noen hjemme i toppen??

Vi mener jo ikke at man skal lage regler for alt, bare for å ikke bruke refleks.

Er du som driver og drar inn straff for å løpe rundt med stearinlys, å sykle med stearinlys uten sykkelhjelm, å holde et stearinlys mens man spiser junkfood osv.

Men HALLLOOOOOOOOOOOO!!! Hvis man skal forby refleks, så må man også forby andre ting som er mer eller mindre like farlige. Det er poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...