Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 Nå er jeg innkalt til møte på jobben i forbindelse med nedskjæringer... På møtet skal de antagelig fremlegge sitt syn på hvorfor de bør si meg opp, og så komme med et sluttpakketilbud.. Jeg har mulighet til å argumentere for hvorfor jeg bør bli(noe jeg håper det er gode muligheter for??) Det første jeg lurer på er hvor store muligheter jeg har for å overbevise om at jeg kan skape økonomisk vekst i fremtiden når det er finanskrise.. Er dette liksom arumentet over alle argumenter? Har de ess i ermet mao? For da lurer jeg på om jeg har en god sak dersom jeg takker nei til sluttpakke. Da må jeg jo gå rettens vei.... Hvor godt argument er finanskrisen i forhold til mine f.eks. sosiale forhold for at jeg skal beholde jobben , samt resultatene jeg KAN skape der?? Sikkert vanskelig å svare på, men jeg trengtevel å lufte meg litt også. Synes det er så trist og nedverdigende at jeg kanskje får sparken... Jeg tør ikke fortelle det til familien min engang, bortsett fra mannen min. Folk vil vel tenke at jeg var en av de svake i bedriften som stilte dårligst når noe sånt skjer. (og det er vel sikkert sant også, men jeg vet ikke hva slagt argument de bruker mot meg) Huff og huff
Gjest Gjest_milla_* Skrevet 25. oktober 2008 #2 Skrevet 25. oktober 2008 vil bare gi deg en klem å si lykke til
Gjest Gaby Skrevet 25. oktober 2008 #4 Skrevet 25. oktober 2008 Tror nok det er mange bedrifter som griper sjansen nå ja, sier opp ansatte de ikke er fornøyde med, og skylder på finanskrisa...
Rosalie Skrevet 25. oktober 2008 #5 Skrevet 25. oktober 2008 Gaby: Det er faktisk mange bedrifter som må nedbemanne nå for å unngå konkurs.
Gjest Gaby Skrevet 25. oktober 2008 #6 Skrevet 25. oktober 2008 Jada, det er jeg fullt klar over. Men jeg er for tiden vitne til nedbemanning som absolutt ikke er økonomisk grunnet, selv om det er det den ansatte får som unnskyldning.
Cata Skrevet 25. oktober 2008 #7 Skrevet 25. oktober 2008 Lykke til. Det er en trist melding å få, men du får prøve å se på det som en ny mulighet og en sjanse til å gjøre noe annet. Jeg er selv blitt nedbemannet en gang i en tidligere nedgangsperiode og valgte å benytte muligheten til å ta mer utdannelse. Det er tungt når det skjer, men man må bare prøve å gjøre det beste ut av det. Selvsagt er det trist, men prøv å ikke se det som nedverdigende. Det er rett og slett en av de triste tingene som skjer her i livet, men det er ikke noe du kan noe for så du har ingen grunn til å være flau. Rett ryggen og vandre videre.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #8 Skrevet 25. oktober 2008 Nå er jeg innkalt til møte på jobben i forbindelse med nedskjæringer... På møtet skal de antagelig fremlegge sitt syn på hvorfor de bør si meg opp, og så komme med et sluttpakketilbud.. Jeg har mulighet til å argumentere for hvorfor jeg bør bli(noe jeg håper det er gode muligheter for??) Det første jeg lurer på er hvor store muligheter jeg har for å overbevise om at jeg kan skape økonomisk vekst i fremtiden når det er finanskrise.. Er dette liksom arumentet over alle argumenter? Har de ess i ermet mao? For da lurer jeg på om jeg har en god sak dersom jeg takker nei til sluttpakke. Da må jeg jo gå rettens vei.... Hvor godt argument er finanskrisen i forhold til mine f.eks. sosiale forhold for at jeg skal beholde jobben , samt resultatene jeg KAN skape der?? Sikkert vanskelig å svare på, men jeg trengtevel å lufte meg litt også. Synes det er så trist og nedverdigende at jeg kanskje får sparken... Jeg tør ikke fortelle det til familien min engang, bortsett fra mannen min. Folk vil vel tenke at jeg var en av de svake i bedriften som stilte dårligst når noe sånt skjer. (og det er vel sikkert sant også, men jeg vet ikke hva slagt argument de bruker mot meg) Huff og huff har du fagforening du kan sjekke dette med? Hvis ikke, ring en advokat som er ekspert på arbeidsrett bruk helga til å søke fram det du kan på nettet.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #9 Skrevet 26. oktober 2008 Nå er jeg innkalt til møte på jobben i forbindelse med nedskjæringer... På møtet skal de antagelig fremlegge sitt syn på hvorfor de bør si meg opp, og så komme med et sluttpakketilbud.. Jeg har mulighet til å argumentere for hvorfor jeg bør bli(noe jeg håper det er gode muligheter for??) Det første jeg lurer på er hvor store muligheter jeg har for å overbevise om at jeg kan skape økonomisk vekst i fremtiden når det er finanskrise.. Er dette liksom arumentet over alle argumenter? Har de ess i ermet mao? For da lurer jeg på om jeg har en god sak dersom jeg takker nei til sluttpakke. Da må jeg jo gå rettens vei.... Hvor godt argument er finanskrisen i forhold til mine f.eks. sosiale forhold for at jeg skal beholde jobben , samt resultatene jeg KAN skape der?? Sikkert vanskelig å svare på, men jeg trengtevel å lufte meg litt også. Synes det er så trist og nedverdigende at jeg kanskje får sparken... Jeg tør ikke fortelle det til familien min engang, bortsett fra mannen min. Folk vil vel tenke at jeg var en av de svake i bedriften som stilte dårligst når noe sånt skjer. (og det er vel sikkert sant også, men jeg vet ikke hva slagt argument de bruker mot meg) Huff og huff Jeg tror det kan være lurt å ta en sluttpakke, men ring en advokat for å være sikker.
tingeling Skrevet 26. oktober 2008 #10 Skrevet 26. oktober 2008 Hvis det er noen trøst så kan en sluttpakke være det beste som har skjedd deg. Jeg fikk sluttpakke for 1,5 år siden. Det var overhodet ikke gøy perioden når jeg søkte jobb. Men det jeg gjorde var å ta et vikariat gjennom manpower mens jeg søkte jobber. Da var jeg helt ukresen ift hva slags vikariat det var, men det ga meg noen ekstra kroner og muligheten til å strekke kronene enda lenger. Så søkte jeg jobber og landet drømmejobben når jeg hadde 1,5 månedslønn igjen av pakken. Penger rett i banken :-) (dessuten fikk jeg mye mer i lønn i den nye jobben i den gamle, og har virkelig fått brukt potensialet mitt. Lang nese til gamle jobben)
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #11 Skrevet 26. oktober 2008 Hvis det er noen trøst så kan en sluttpakke være det beste som har skjedd deg. Jeg fikk sluttpakke for 1,5 år siden. Det var overhodet ikke gøy perioden når jeg søkte jobb. Men det jeg gjorde var å ta et vikariat gjennom manpower mens jeg søkte jobber. Da var jeg helt ukresen ift hva slags vikariat det var, men det ga meg noen ekstra kroner og muligheten til å strekke kronene enda lenger. Så søkte jeg jobber og landet drømmejobben når jeg hadde 1,5 månedslønn igjen av pakken. Penger rett i banken :-) (dessuten fikk jeg mye mer i lønn i den nye jobben i den gamle, og har virkelig fått brukt potensialet mitt. Lang nese til gamle jobben) Eneste forskjellen er at du søkte jobb i et fantastisk godt marked for arbeidssøkere. Trådstarter må ut nå, når man bare kan anta at bedriftene har begynt å forberede dårlige tider og nok ikke kommer til å ansette noe særlig mer enn nødvendig. Jeg vil kalle dette en tid hvor man bør prøve å sikre seg best mulig jobbmessig. Om mulig, få jobb i stat eller kommune. Ikke så godt betalt, men en sikrere jobb i nedgangstider.
Gjest vel Skrevet 27. oktober 2008 #12 Skrevet 27. oktober 2008 Å være "utsatt" for en nedbemanning er ikke noe gøy. Den usikkerheten som følger med og jobbjakten i etterkant. Jeg jobbet tidligere i en bedrift som er kjent/beryktet for mange omorganiseringet og nedbemanninger. Jeg var med i 5 runder før det ble min tur til å gå i 6.runde. Da var jeg helt klar for å gå og så det som en ypperlig mulighet til å gjøre noe annet. Men da var arbeidsmarkedet et helt annet enn det er nå, eller er på vei til å bli nå. Hvis du er organisert og har tillitsvalgte på arbeidsstedet så skal de være med deg i forhandlingsmøter dersom du ønsker det. Hvis det ikke er tillitsvalgte der så kontakt forbundet ditt, de vil også hjelpe med advokatbistand hvis det viser seg å bli en usaklig oppsigelse ut av det. Hvis du ikke er organisert så må du skaffe deg råd hos en advokat selv.
Glitnir Skrevet 27. oktober 2008 #13 Skrevet 27. oktober 2008 Det er ikke så lett å vinne frem med i rettssystemet at en oppsigelse er urettmessig. Så lenge den har en saklig begrunnelse i arbeidsgivers driftssituasjon, så er det ofte godtatt at nedbemanninger må foretas. Det er ikke nødvendig at bedriften står på konkursens rand for å kunne nedbemanne. Likevel skal utvelgelsen være saklig og rettferdig, de viktigste kriteriene er vanligvis kvalifikasjon og ansiennitet. Andre kriterier, for eksempel sosiale forhold og alder er ansett viktig. Kriteriene skal avklares med tillitsvalgte. Selv om det er en vanskelig situasjon, så prøv å snu det til noe positivt. Mulighet til miljøskifte etc. Husk at du også har krav på gjeninnsettelse dersom de ansetter igjen innen en viss tid etter oppsigelsen (ett år?).
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #14 Skrevet 27. oktober 2008 Et innlegg hos Dagens Næringsliv sier sitt: Som arbeidsgiver tenker jeg at endelig er det mulig å bli kvitt noe daukjøtt uten å havne i arbeidsretten, så det er aldri så galt at det ikke er godt for noe! Lønnskarusellen (les utpressingen) de siste årene har ført til at jeg vil prøve å si opp blaserte ansatte med høyest lønn først, og rykke opp de unge fremadstormende som jo representerer fremtiden....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå