Gjest Gjest_Miss_* Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 11-åringen hadde ikke gjort all matteleksa si sist uke, -hun satt og glodde noen timer for mye på tv istdenfor å gjøre matteoppgavene. Hun trenger mye hjelp med matte, og klarer bare halvparten på prøvene,- hvis hun er heldig. (som regel går det mye dårligere) Har mast om ekstrahjelp fra skolen i flere år, men det blir aldri noe av. Hjelper henne mye hver dag. Da klokken ble 21 på torsdagskvelden, og hun enda hadde noen oppgaver igjen, sa jeg at vi får ta resten i helga; ta med mattebøkene hjem på fredag. Så i dag da jeg skulle hjelpe henne, sa hun at hun ikke hadde med bøkene. Læreren hadde nemlig sagt at de skulle ha fri i helga, de skulle ikke ha med bøkene hjem. Er det noe læreren har noe med?! Som om ikke et barn tåler å bruke en time på matte i løpet av helga?! Det er faktisk for å hjelpe henne jeg bruker av tiden min på det! Hun får jo nesten ingen hjelp på skolen, og det er utrolig provoserende at læreren kommer og "bestemmer" slike ting! Hva mener du?
Whitechick Skrevet 25. oktober 2008 #2 Skrevet 25. oktober 2008 Det er helt tett av læreren..jeg syns foressten det er trist at skolen ikke har ressurser til å gi ekstrahjelp! *sukk*
Belit Skrevet 25. oktober 2008 #3 Skrevet 25. oktober 2008 Kanskje barnet ditt sier at hun ikke får lov å ha med bøkene fordi hun ikke har lyst til å jobbe med dette i helgen?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #4 Skrevet 25. oktober 2008 Det er helt tett av læreren..jeg syns foressten det er trist at skolen ikke har ressurser til å gi ekstrahjelp! *sukk* Det er trist at politikerne ikke ser behovet for å bevilge mer penger til skolene.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #5 Skrevet 25. oktober 2008 Kanskje barnet ditt sier at hun ikke får lov å ha med bøkene fordi hun ikke har lyst til å jobbe med dette i helgen? Det tenkte jeg også. Eller det kan være at læreren har sagt til hele klassen på generelt grunnlag at de bare kan la alle bøker ligge igjen på skolen i helga, fordi de skal kose seg og ha leksefri når det er helg. Et barn kan fort tolke det som at "jeg får ikke lov å ta bøkene med hjem". Jeg foreslår at du snakker med læreren og får rede på de faktiske forhold istedet for å irritere deg.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 25. oktober 2008 #6 Skrevet 25. oktober 2008 Nei, jeg er sikker på at barnet ikke lyver. Hun hørte bare på læreren.
Belit Skrevet 25. oktober 2008 #7 Skrevet 25. oktober 2008 Det må være fantastisk å ha en sånn bergsikker tro på egne barn. Lurer på om den holder gjennom tenårene?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #8 Skrevet 25. oktober 2008 Ta en kjapp telefon til læreren og finn ut som det er sannheten. Ikke er hun flink i matte, og ikke liker hun matte, sjansen er tilstedet for at hun gjør det hun kan for å unngå matteleksene. Også når du er i gang, hør rundt med venner og familie om noen er ekstra gode i matte, eller har en unge på hennes alder eller over som er det. Utifra det du forteller så har ikke du kunnskapen til å hjelpe henne slik hun trenger (og jeg gjetter på at du er mye opptatt, når du er i en situasjon hvor hun kan slippe unna med å se på TV noen _timer_ for mye i stedet for å gjøre lekser), så å finne noen som kan hjelpe henne skikkelig vil være alfa og omega her. Og ja, det er svært synd at det ikke finnes noe godt system for å hjelpe de som er midt på treet men trenger hjelp alikevel, men det kommer neppe til å forandre seg over natten og jenta trenger hjelp nå. Til syvende og sist er det du som har hovedansvar for henne.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 25. oktober 2008 #9 Skrevet 25. oktober 2008 Det har ikke alltid vært sånn, nei. Hun har løyet, men jeg har vært veldig oppmerksom på det, og sett det på kroppsspråk, snakket med henne osv. Jeg har rost henne veldig mye for å ha fortalt sannheten, og sagt at det er veldig beundringsverdig å fortelle sannheten, og ikke lyve. De fleste ting kan man jo finne ut av, ved å spørre andre, sjekke ut hvordan det egentlig er osv Så,- ja, jeg stoler på henne. Har for øvrig en treåring som også begynner å bli flink til å fortelle sannheten. Når jeg vet at han lyver til meg, spør jeg om han er sikker på det, og lar han få en sjanse til til å fortelle sannheten. Og jeg sier at jeg ikke kommer til å bli sint hvis han innrømmer å ha løyet, men glad fordi han forteller sannheten. Det virker,- han lyver mindre, og han kommer og forteller meg det hvis han har gjort noe galt, eller ødelagt noe ved et uhell.
Torine Skrevet 25. oktober 2008 #10 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg ville snakket med læreren. Det er jo ikke sikkert det var helt gjennomtenkt da han sa det. Gi ham en sjans til å rette på det.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 25. oktober 2008 #11 Skrevet 25. oktober 2008 Utifra det du forteller så har ikke du kunnskapen til å hjelpe henne slik hun trenger (og jeg gjetter på at du er mye opptatt, når du er i en situasjon hvor hun kan slippe unna med å se på TV noen _timer_ for mye i stedet for å gjøre lekser) Jeg er hjemme og hjelper henne med lekser hver dag fra to til fem. Så hjelp får hun, og hun synes jeg er flink til å forklare henne ting. Etter kl fem er det litt vanskelig, for da er lillebroren hjemme. Visste ikke at hun satt og så på tv fra halv tre til halv 5 på mandag, for jeg var syk og lå og halvsov. Hun vet hun skal begynne med leksene etter mellommåltidet kl 14, og spør hvis hun ikke får til matten. Men denne uka var det altså slik at hun ikke fikk gjort alle ukeoppgavene (ekstroppg. i matte som skal være ferdig til fredag, som de kan fordele som de vil utover uka) fordi hun "glemte seg" foran tv. Hun hadde lite lekser mandag, og tenkte derfor at hun ikke trengte å begynne med ukesoppgavene i matte da. Tirsdag fikk hun heller ikke tid til å begynne med dem, ikke onsdag heller, for de hadde så mye andre lekser. Det var derfor vi skulle gjøre dem ferdig i helga. Jeg vet at dette er sannheten, vet at læreren har sagt det før. Denne gangen sa læreren det direkte til henne, da hun skulle pakke ned bøkene og sa at hun skulle gjøre ferdig ukesoppgavene hjemme. Hun har stor respekt for læreren, som er en temmelig streng person, for å si det mildt. - Poenget er at jeg ikke synes læreren har noe med å si det til henne. Det er greit at de ikke får lekser i helgene, men om foreldrene bestemmer at de skal bruke en time i løpet av helga på å øve seg på noe, -det er vel ikke noe læreren har noe med å blande seg opp i?! Som en her sa; til syvende og sist er hun MITT ansvar; det er jo derfor jeg prøver å gi henne den hjelpen jeg kan!
liv Skrevet 25. oktober 2008 #12 Skrevet 25. oktober 2008 Kan du ikke bare lage noen lignende oppgaver om du vil hun skal jobbe med matten?
Helen Skrevet 25. oktober 2008 #13 Skrevet 25. oktober 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #14 Skrevet 25. oktober 2008 Kan du ikke bare lage noen lignende oppgaver om du vil hun skal jobbe med matten? Godt forslag! Om man ikke finner på noe selv så finner man mye lurt på nett. Og så snakker du med læreren på mandag, på en rolig og grei måte.
Rosalie Skrevet 25. oktober 2008 #15 Skrevet 25. oktober 2008 Vil tipse om denne siden: http://www.matematikk.org/
Jade Skrevet 26. oktober 2008 #16 Skrevet 26. oktober 2008 Mattebøkene som gutten vår har på skolen, har også egen hjemmeside. Han synes det er kjempegøy å gå inn der å gjøre oppgaver!
Gjest *Mim* Skrevet 26. oktober 2008 #17 Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Matematikk.org og Kasparia er fine sider for å øve matte. Edit: så ikke at Wadjet også tipset om den før nå. Endret 26. oktober 2008 av *Mim*
Rosalie Skrevet 26. oktober 2008 #18 Skrevet 26. oktober 2008 Gode tips kan ikke gis for ofte, Mim! Selv ble jeg sittende og spille MasterMind hele kvelden i går.
Gjest ei som er lærer selv Skrevet 26. oktober 2008 #19 Skrevet 26. oktober 2008 Så kjedelig at hun ikke fikk med seg mattebøkene hjem til helga. Tenkte jeg bare skulle fortelle at det er ganske vanlig å si slikt til elever, spesielt på de lavere trinnene. Dette er rett og slett fordi at de skal slippe så tunge sekker, når de egentlig ikke trenger bøkene til lekser. Snakk med læreren, så ordner du opp i det med en gang Er så mange foreldre der ute som irritererer seg over oss lærere, men som aldri sier det til oss.. Vi hadde satt pris på tilbakemeldinger ved andre anledninger enn bare foreldremøter. Så bare ta en telefon
Helen Skrevet 26. oktober 2008 #20 Skrevet 26. oktober 2008 Gruble er også ei fin side som lærerene på skolen til mine sønner anbefaler. Det er flere vansklighetsgrader der så man finner alltid noe som passer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå