Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et skikkelig dumt spm., men jeg er "ny" i låneverdenen/virkeligheten:

Når man snakker om gjeld, snakker man om gjelden før eller etter renter?

Har studert i 5 år, og studielånet mitt er på 300.000. Har et par semestre uten lån, osv, og så blir det jo skrevet ned en del ved bestått eksamen.

På betalingsplanen er jo det "reelle" beløpet høyere, i og med at nedbetalingstiden på 20 år med renter gir det dobbelte beløpet, minst.

Når jeg snakker med andre, som har studert adskillig kortere enn meg, har det hendt at de også snakker om at de har 300.000 i lån. Snakker de om lånet sitt etter at nedbetalingstiden har løpt? Hvordan kan dette ha seg?

Vil det si at lånet mitt "egentlig" er på en halv million + + ? Skulle jeg vinne penger i morgen kan jeg jo innfri 300.000, og dermed er jo dette den reelle gjelda? (Jeg lurer altså på hvordan folk "snakker" om gjeld.)

Ps: Har studert jus, og havner vel i en alm. betalt jobb i det offentlige eller noe. Er lånet mitt avskrekkende i forhold til dette?

Hva har andre i studielån, og hvilken lønn lever dere av?

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De snakker nok helt sikkert om gjeld før renter, altså den summen de har lånt fra Lånekassen. Det er umulig å si hvor mye du vil ende opp med å betale til slutt, både på grunn av renteendringer og om du for eksempel betaler inn raskere enn planen tilsier. At de virker å ha mye i lån i forhold til hvor lenge de har studert kan nok ha andre forklaringer, som at de har fått ekstra lån for en spesiell utdanning eller reisestipend/lån for eksempel til studieopphold/-tur til utlandet.

Jeg har en mastergrad med cand.mag og diverse bak, og hadde nesten 375.000 i lån da jeg var ferdig. Nå er summen rett over 300.000, så det går sakte med sikkert nedover... Betaler litt over 7.000 i kvartalet, fastrente, med lønn på 360.000 i året.

Skrevet
De snakker nok helt sikkert om gjeld før renter, altså den summen de har lånt fra Lånekassen. Det er umulig å si hvor mye du vil ende opp med å betale til slutt, både på grunn av renteendringer og om du for eksempel betaler inn raskere enn planen tilsier. At de virker å ha mye i lån i forhold til hvor lenge de har studert kan nok ha andre forklaringer, som at de har fått ekstra lån for en spesiell utdanning eller reisestipend/lån for eksempel til studieopphold/-tur til utlandet.

Jeg har en mastergrad med cand.mag og diverse bak, og hadde nesten 375.000 i lån da jeg var ferdig. Nå er summen rett over 300.000, så det går sakte med sikkert nedover... Betaler litt over 7.000 i kvartalet, fastrente, med lønn på 360.000 i året.

Ok, takk for svar :)

Ja der går det sakte men sikkert nedover..må være herlig å se :)

Du har nok rett i det du sier, vet et par av de har vært i utlandet i allefall.

Det er vel kanskje vanlig å ha litt panikk akkurat i det man er ferdig..mtp. gjeld osv., men får jeg lov til å spørre om du hadde det?

Jeg har vært den type student som bare har latt det skure og gå, uten tanke på at lånet er et reelt lån, det var jo så laaaangt frem i tid. Og vips så er det tid for å begynne tilbakebetalingen.

Men det er vel ingenting..mtp bolig, bil osv. framover. Hjelp, hehe :)

Skrevet

Bare hyggelig:)

Nei, jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt så mye på det. Har hatt det moro som student, og trives godt med hvordan det gikk til slutt, selv om jeg ikke hadde en plan da jeg startet og tok det litt som det kom. Rett etter jeg var ferdig med oppgave og søkte jobber tenkte jeg at det var en stor sum å betale om gangen, men nå er det liksom noe jeg bare betaler helt uten problemer - ville jo ikke byttet bort utdannelsen min:) Det eneste jeg har tenkt på lånestørrelsen i forhold til er kanskje når det gjelder lån til bolig en gang i fremtiden (vi leier i dag), dersom en regner 2,5-3 ganger inntekt utgjør jo studielånet nesten en tredjedel av dette.

Men som sagt, jeg ville ikke byttet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...