Gå til innhold

Forvirret om smør og margarin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig sunnest av smør og margarin?

Så vidt jeg vet ble margarin opprinnelig laget som et smørsubstitutt, og ble sett på som dårligere og mindre sunt enn ekte smør. Men nå lager de jo for eksempel Vita hjertego' margarin med LHL-logoen på, så det kan jo ikke være så ille...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Margarin er en budsjettutgave av smør, ja. Det er ikke noe sunnere. De nye lettmargarinene har lavere fettinnhold og færre kalorier enn både smør og vanlig margarin. Personlig er jeg veldig skeptisk til alle de kunstige tilsetningene de putter i sånne produkter for at ikke smaken skal avsløre "lettheten". Jeg spiser heller ekte smør en gang eller to i uka, og klarer meg uten fett på skiva forøvrig.

Skrevet

I margarin er jo noe av det mettede fettet erstattet med sunne oljer, så da er det vel sunnere med margarin enn vanlig smør?

Skrevet

"Smør er smør, og margarin er noe helt annet." ;)

Jeg bruker ikke smør på skiva, jeg steker i olje, men unner meg litt smør når jeg steker enkelte ting. Som feks sopp.

Skrevet

I "gamle dager" ble margarin laget av animalsk fett og var en substitutt for smør. Jeg tror ikke denne margarinen var særlig god eller spesielt sunn og var ganske sikkert mye dårligere enn ekte smør. I dag lages de fleste typer margarin av vegetabilske oljer som er sunnere enn smør (med unntak av palme- og kokosolje). I tillegg til at fettet er sunnere så er også fettinnholdet i lettmargarin lavere enn i smør. Til brødskiva er nok lettmargarin sunnest, men til steking skal smør være best fordi mettet fett tåler varme bedre enn umettede fettsyrer. Dette gjelder visst også oljer som tåler høy temperatur. Personlig bruker jeg ekte smør eller bremykt hvis jeg skal ha smør på brødskiva siden smaksforskjellen er såpass stor mellom margarin og smør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...