Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg sett luksusfellen på Tv to ganger og har begynt å lure litt på hvor mye jeg kan spare på å ha litt oversikt.

Derfor skal jeg lage meg en plan for hva som kommer inn og hva som går ut av penger.

Planen må inneholde sparing, faste utgifter og siden den skal inneholde minimums inntekt så kan det jo hende det blir noen lapper til overs for å bruke på diverse :)

Problemet er at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal sette opp en slik plan :sjenert:

Burde jeg ha en plan for hvordan jeg ser for meg forbuket mitt/vårt og en for hvordan det forbruket har vært når måneden er ferdig?

Noen der ute som kan gi meg tips og råd eller har en egen plan som jeg kunne sett på?

En ting fikk jeg ihvertfall med meg og det er at jeg må slutte å handle hver dag :nei:

Kan jeg kontakte profesjonelle for råd?

Jente 20 uten peiling :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne også tenke meg en slik oversikt.

Skrevet

Det jeg gjorde var å sette opp alle de faste utgiftene våre i et exel-ark. Jeg gikk gjennom kontoutskriftene for et år og satte inn alt. SFO, barnehage, lån (hus og studie), telefon, strøm, fellesutgifter, tv/kabel, bilavgift osv. På huslån og studielån rundet jeg oppover til nærmeste 100. Da jeg hadde gjort det summerte jeg opp de faste utgiftene og delte på 12. Dermed vet jeg hvor mye vi må sette av hver måned til faste utgifter. Den summen pluss litt ekstra for uforutsette utgifter setter vi nå inn på en egen regningskonto (minus huslånet som går fra mannens konto). Vi sparer også fast hver måned på en annen konto.

Dermed vet vi at det vi sitter igjen med på konto skal gå til mat og andre løpende utgifter.

Skrevet

Du må først finne ut hva slags utgifter du har. Hvor mye betaler du i forsikringer, boliglån, husleie, strøm, telefon, årsavgift, kommunale utgifter ol. Regn alle disse utgifene sammen, del på 12 og rund den summen du får oppover. Det er denne summen du må sette av til regningskontoen hver måned.

Bruk gjerne Excel til å sette opp et budsjett i.

Sett opp en middagsliste for hele uka og skriv handleliste ut fra dette. Handle inn kun en dag i uka.

Ta vare på alle kvitteringer slik at du faktisk ser hva pengene går til.

Bruk gjerne SIFO sitt standardbudsjett for å se hva om er vanlige utgifter.

Se på hva dere har i inntekter og trekk fra de faste utgiftene. Da kan dere finne en passe balansegang mellom forbruk og sparing. Dere bør ha som mål å spare opp en buffer på minst 1-2 månedslønner. Da blir det ikke krise om bilen skulle ryke eller du får en stor tannlegeregning el.

Gjest strykebrett
Skrevet

Du trenger ikke å ha noe komplisert system. Du kan starte med å ta alle kvitteringene (absolutt alle, ned til en avis du kjøper på kiosken).

Så setter du opp de postene du vil ha. I luksusfellen er det jo ikke så detaljert (sparing, bolig, transport, klær, mat osv). Du kan gjerne ha flere poster hvis det er noe spesifikt du vil ha oversikt over, som f. eks penger brukt på film, musikk eller lignende. Det kan være fint dersom du har en hobby eller interesse du bruker mye på så får du oversikt over hvor mye. Det går også an å dele opp matkategorien i to : nødvendig hverdagsmat og take-away/resteurant hvis det er interessant for deg å se hvor stor andel av matpengene som går til hva.

i slutten av hver uke foreksempel kan du sette inn alle beløpene under hver sin post og så får du oversikt. Lykke til :)

Gjest Løve66
Skrevet

Du finner et excelbudsjett her og her. Disse kan du tilpasse til de inntekter/utgifter etc. du har. Selv bruker jeg det siste, men har justert en del på det for å få det slik jeg vil ha det.

Jeg gjør det sånn:

Hver måned eksporterer jeg alle bevegelser på bankkonti fra nettbank til excel (hos noen banker finnes denne funkjsjonen, hvis ikke bare merker du bevegelser siste mnd. og kopierer til excel - noen banker tilbyr deg også tilnærmet regnskap i nettbanken)

Da kan du sortere slik at du lett ser hva du har handlet for i matbutikker etc. Videre ser du lett hvor de andre pengene har gått og det er da enkelt å sette opp budsjett/regnskap. Første året du setter opp budsjett vil du trolig bomme e del. Når du har ført regnskap et helt år vil det være enklere neste år.

For å få til dette betaler jeg stort sett alt med kort (forutsetter at du ikke har en bank som tar gebyr hver gang du drar kortet!). I matbtikker tar jeg aldri ut kontanter når jeg handler - dette fordi jeg da vet at summen som fremkommer på kontoutskrift er det jeg har handlet for. Mye enklere enn å ta vare på kvitteringer etc. synes jeg i hvert fall.

Anbefaler deg virkelig å både lage budsjett og føre regnskap. Det gjør at du får et helt annet forhold til økonomien din. Du vil kanskje få litt bakoversveis av å se hvor mye penger du bruker på nada! Og faktisk er det litt moro også! Og du - gjør noe lurt; sett av litt penger til sparing hver måned - det vil du være glad for når det har gått noen måneder! Lykke til :)

Skrevet
Nå har jeg sett luksusfellen på Tv to ganger og har begynt å lure litt på hvor mye jeg kan spare på å ha litt oversikt.

Derfor skal jeg lage meg en plan for hva som kommer inn og hva som går ut av penger.

Planen må inneholde sparing, faste utgifter og siden den skal inneholde minimums inntekt så kan det jo hende det blir noen lapper til overs for å bruke på diverse :)

Problemet er at jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal sette opp en slik plan :sjenert:

Burde jeg ha en plan for hvordan jeg ser for meg forbuket mitt/vårt og en for hvordan det forbruket har vært når måneden er ferdig?

Noen der ute som kan gi meg tips og råd eller har en egen plan som jeg kunne sett på?

En ting fikk jeg ihvertfall med meg og det er at jeg må slutte å handle hver dag :nei:

Kan jeg kontakte profesjonelle for råd?

Jente 20 uten peiling :)

er det marked for konsulenter?

Hva betaler du for rådgivning?

bør jeg starte et konsulentselskap?

Seriøst? ER det nok mennesker der ute som trenger, og ønsker, hjelp av ikke-bank-folk. nettbasert f.eks. men med personlig oppfølging.

Blir nok ikke meg - jeg har jobb i en annen bransje; men noen andre der ute.

Skrevet

Vi har også en excel-ark, har hatt det for 4 år nå. Skriver ned hver måned hva som kortet blir brukt for (dvs alle regninger og kortbruk), hvis vi tar ut kontanter, da skriver vi det ned også. Det er egentlig ikke så vanskelig :)

Vi har forskjellige kolonner for 'regninger', 'mat', 'bil', 'skole/jobb utgifter', 'husholdning', 'diverse (underholdning, spise ute, kino, kjøpe klær, bøker, osv)'.

For mat tar vi ut 700 i uken i kontanter, og det er fast, og da skriver vi ned hvis vi kjøper noe i tillegg.

Etter en del måneder har vi fått det som vi ser som gjennomsnitt, og prøver å ikke overgå dette. Man får også veldig god oversikt over regningene og når de kommer ;)

Man kan også lage fine funksjoner med excel, der vi kan se når tallene starter å bli 'røde' ;)

Skrevet
For å få til dette betaler jeg stort sett alt med kort (forutsetter at du ikke har en bank som tar gebyr hver gang du drar kortet!). I matbtikker tar jeg aldri ut kontanter når jeg handler - dette fordi jeg da vet at summen som fremkommer på kontoutskrift er det jeg har handlet for. Mye enklere enn å ta vare på kvitteringer etc. synes jeg i hvert fall.

Det er lurt, samtidig kan det være enda lurere å ta vare på kvitteringer en stund om en har en tendens til å kjøpe godteri, alkohol og/eller røyk samtidig som en kjøper mat. Jeg synes i hvert fall det er en ide å skille penger jeg bruker på "fornuftig" mat fra slike varer.

Pleier ikke å føre budsjett, men det er en bra måte å få oversikt over sine egne vaner på. Og om man gjerne skulle spart inn mer penger er det jo til stor hjelp - det blir lett å se hvor det går an å knipe inn.

Skrevet

Hei!

Jeg vil gjerne anbefale gratisprogrammet Buddi til bruk for å sette opp et budsjett og å holde orden på økonomien. Always har allerede linket til siden der jeg skriver om budsjettering og hvor du kan finne budsjettmaler som Excel og Open office regneark, men om du vil prøve Buddi, så finner du instruksjoner på http://okonomiguiden.no/intruksjoner-og-ve...ning-for-buddi/

@ always: Send gjerne en PM om du vil se på mitt månedsbudsjett. Jeg bruker Buddi isteden for excel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...