Gå til innhold

AU-pair

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva synes du om tanken på en fillipinsk AU-pair i huset?

En som tok alt husarbeidet og passet barn for en fire-fem tysen kr. i mnd.

Sannheten er at dette er rene slavekontrakter, unge mødre som må forlate egne småbarn i årevis for å passe dine barn, med lønn og betingelser som er verre enn østeuropeere jobber for i alle andre bransjer.

Bruk av unge asiatiske mødre som AU-pair er like ille som å bruke prostituerte som er ofre for traficking.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En Au-Pair har omtrent samme lønna som en praktikant da, eller? De gjør vel samme jobben også.

Jeg jobbet forøvrig som aupair både i UK og California da jeg var ung. Kan ikke si jeg slavet akkurat, men fikk mange fine opplevelser.

Men nok om det. Jeg tenker: Hvilke andre muligheter har disse unge fillipinske mødrene? Får de jobber hjemme på Fillipinene, eller er det nettopp derfor de kommer hit istedet.

I tillegg til lønna, antar jeg de har kost og losji, og sånn sett trenger de ikke bruke mye penger på seg selv, men kan sende mesteparten hjem til familien på¨Fillipinene. Hvor mye er en "normal" årslønn på Fillipinene, og hvor mye er det norske lønna hun kan sende hjem i forhold. Har du regnet på det?

Endret av mysan
Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i å ha en au-pair i huset, fillipinsk eller annen nasjonalitet. Det gale oppstår jo dersom man utnytter vedkommende ved å kreve for mye arbeid og gi for lite i lønn.

Som Mysan sier så har vanligvis en au-pair kost og losji dekket. Skulle au-pairen betalt husleie og mat selv ville h*n fått en ekstrautgift på 5-7000 pr mnd, ettersom hvordan leieprisene er der h*n bor. I tillegg skal ikke au-pairer jobbe mer enn 5-6 timer pr dag ifølge regelverket, så da er ikke 4-5000 utbetalt i måneden så ille for en ung person uten utdanning eller jobberfaring. Jeg hadde selv en lignende avtale som praktikant istedet for au-pair da jeg var 18. Jeg jobbet for en familie her i Norge, fikk kost og losji dekket, og fikk ca 3000 kroner utbetalt hver måned. Jeg følte meg ikke som en slave. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...