Coriander Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 Var paa fertilitetsklinikken for foerste gang i gaar og resultatet var ikke akkurat opploeftende.. . Maa igjennom laparoskopi og hysteroskopi med kontrastvaeske i desember og jeg har mange tanker, spesielt redde tanker rundt dette. Lurer derfor paa om det er noen andre som har gaatt igjennom dette som vil dele opplevelsene sine med meg? Hvordan er det aa faa narkose? Hvordan har man det etterpaa, mye smerter osv? Hvor lang tid tok det foer du var tilbake paa jobb? Tar det lang tid foer saarene gror? Takker for alle svar
Kylling Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Hei! Jeg hadde lap i fjor, og det var ikke skummelt i det hele tatt. Fikk et rom å hvile på i forkant, og et glass med masse tabletter. Beroligende og smertestillende. Sovnet av dette, og våknet av at det var på tide å trille meg til operasjonsstua. Der ble jeg lagt på en gynekologbenk og beina mine ble bundet fast i skinner. Det var litt ekkelt, men jeg brydde meg ikke særlig der og da. Var jo rusa. Det var en del folk der, leger og sykepleiere som svinset rundt og ordnet, og jeg hilste på alle sammen. Følte meg veldig godt ivaretatt. Narkosen var ikke skummel. Pustet i oksygenmaske mens de satte den, og det siste jeg husker var at jeg sa at jeg begynte å kjenne at det virket. Så var jeg borte vekk. Da jeg våknet følte jeg meg skikkelig mørbanka, men fikk smertestillende da jeg sa ifra. Operasjonen min varte ganske lenge siden de hadde litt å jobbe med. Det tok ca 2 timer fra jeg sloknet til jeg våknet fra narkosen. De ville beholde meg over natta, men jeg var absolutt ikke forberedt på det. Og mannen hadde ventet på meg i mange timer, så jeg fikk tryglet meg hjem samme kveld. I ettertid hadde jeg litt smerter 2-3 dager, hvor jeg ikke gjorde annet enn å ligge på sofaen. Hadde paralgin forte og voltaren mot smertene, men brukte ikke mange av dem, så det var ikke så veldig ille. Den 4. dagen var jeg ute og gikk tur uten problemer. Jeg ble operert på en tirsdag og fikk sykemelding ut uka. Men siden jeg jobber i barnehage, så forlenget jeg sykemeldingen en uke. Hadde jeg hatt en mer stillesittende jobb så hadde jeg ikke hatt problemer med å jobbe uka etter. Jeg var veldig overrasket over hvor fort jeg følte meg bra igjen. Hysteroskopi har jeg ingen erfaring med.
IdaC Skrevet 29. oktober 2008 #3 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg hadde lap for to uker siden. Jeg grudde meg også veldig til narkosen. Jeg møtte opp om morgenen og ble gjort istand på et rom. Fikk nattskjorte og dem renset navelen. Ca en halv time før operasjonen så fikk jeg 2 voltaren og 3 paracet. Siden disse ble tatt på fastende mage kjente jeg at jeg ble trøtt men sovnet ikke, derfor så gikk jeg til operasjonsstuen. Snakket litt med legen som skulle operere og hilste på anestesilege og andre som var tilstede. La meg på gyn benk og dem pakket inn beina mine i dunposer så dem ikke skulle fryse . Det siste jeg husker er at anestesilegen sier at han skal begynne å gi meg narkose. Så blir jeg borte og våkner av at han samme legen vekker meg og sier at alt er over, jeg er på postoperativavdeling og at jeg var borte i 36 minutter. På postoperativ lå jeg og døste i par timer, og da jeg våknet ordentlig og begynte å bli i grei form så ble jeg trillet tilbake på rommet. Der stod jeg opp på egen hånd med en gang for å gå på do, det gikk helt greit og jeg følte meg i fin form. Legen ville ha meg over natta siden det var praksisen ved sykehuset, men sa at jeg godt kunne reise siden jeg insisterte. Så jeg dro, og vi dro til Ikea siden den var på vei og vi måtte handle noe Så det sier vel sitt om formen min etter lapen. Jeg ble operert på en torsdag og ble sykemeldt ut den uken. Hadde en del luftsmerter i skuldrene som kommer av gassen dem bruker for å blåse opp magen. Smertene kom på kvelden og kom og gikk i ca et døgn. Jeg kjente smertene i 3-4 dager, men gikk helt fint med litt smertestillende. Jeg lå ikke på sofaen i det hele tatt, men det er av praktiske årsaker- det lot seg ikke gjøre på grunn av en aktiv 2 åring i huset. Jeg fikk 3 snitt, en i navelen, og en på hver side av navelen, disse på sidene er så små og tynne at når di blekner etter par år så kommer dem ikke til å synes, den ene av dem er såpass langt ned at den ikke synes med truse på. Håper du får noe ut av svaret mitt og at du kanskje kan grue deg mindre. Dersom det er noe mer du lurer på så bare spørr. Masse lykke til!
Coriander Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. oktober 2008 Tusen takk for svar Føler meg mye roligere angående dette nå. Nå er hovedbekymringen om jeg noen sinne kommer til å bli gravid....ikke så mye operasjonen. De dunposene hørtes forresten veldig behagelige ut! Håper de har dem der jeg skal.
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 30. oktober 2008 #5 Skrevet 30. oktober 2008 Hadde denne operasjonen (lapraskopi) i utlandet siden jeg hadde blødd fra arterie i eggstokken inn i bukhulen. Mye blod, nesten en liter...Det kom av en sprukken follikkel pga eggløsning:-( Farlig å være kvinnne iblandt:-P Narkosen var helt ok og prosedyren gikk veldig bra. Hadde bare litt vondt rett etter operasjonen og var litt ekkelt å gå på do. Spydde etter jeg var på do første gangen (men tror det var pga de ekleste paracet shottene som smakte drit). Fikk se fine, klare bilder av eggstokker med den rupterte follikkelen og livmor og blodet, så det var jo spennende:-))
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Hadde operasjonen på lørdag, men sårene ser fine ut nå da. Skal ta ut noen sting på den ene siden 10 dager post OP. Føler meg bedre, men litt slapp pga blodmangel (men tror ikke du vil miste blod som meg). Kunne dra hjem 3 dager etter OP. Er egentlig et ganske lite inngrep så, går nok bra skal du se:-) Stingene er uansett ved bikinilinjen, og de er ganske små så sikkert ikke mange som ser dem uansett. Fikk 3 kutt, 2 ved eggstokkene og en i navlen. Lykke til!
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Tok lapraskopi for et par år siden, og det er ingenting å være redd for, hverken narkosen eller selve operasjonen. Selvfølgelig er det alltid en risiko forbundet med begge deler, men jeg synes ikke det var noe problem, og fikk ingen komplikasjoner. Fikk to arr; ett i navlen og ett lenger ned til siden (ser ingen av dem nå lenger). Jeg var øm i noen dager etterpå, men tok paracet forte og unngikk trening og andre anstrengelser. Sykmeldt var jeg i et par dager og var ikke natten over på sykehuset.
Coriander Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. oktober 2008 Hadde denne operasjonen (lapraskopi) i utlandet siden jeg hadde blødd fra arterie i eggstokken inn i bukhulen. Mye blod, nesten en liter...Det kom av en sprukken follikkel pga eggløsning:-( Farlig å være kvinnne iblandt:-P Narkosen var helt ok og prosedyren gikk veldig bra. Hadde bare litt vondt rett etter operasjonen og var litt ekkelt å gå på do. Spydde etter jeg var på do første gangen (men tror det var pga de ekleste paracet shottene som smakte drit). Fikk se fine, klare bilder av eggstokker med den rupterte follikkelen og livmor og blodet, så det var jo spennende:-)) Takker så mye for svar Hvordan merket du egentlig den sprukne folikkelen? Hørtes fryktelig skummelt ut...!
Coriander Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 30. oktober 2008 Tok lapraskopi for et par år siden, og det er ingenting å være redd for, hverken narkosen eller selve operasjonen. Selvfølgelig er det alltid en risiko forbundet med begge deler, men jeg synes ikke det var noe problem, og fikk ingen komplikasjoner. Takk igjen for svar Alle dere som har svart, har lykkes i å fjerne redselen min. Suuuuupert!!!
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 Takker så mye for svar Hvordan merket du egentlig den sprukne folikkelen? Hørtes fryktelig skummelt ut...! Merket ikke noe til sprukken follikkel tror jeg. Hadde murringer i magen da, og trodde det var mensen som skulle komme, men var sikkert blodet fra eggstokksarterien som strømmet ut i bukhulen eller noe, siden jeg hadde blødd i flere dager. Veldig mystisk syns jeg! Legen sa at det som skjedde meg var et resultat av en vanlig eggløsning, men jeg var uheldig fordi da egget løsnet seg eller noe så sprakk en arterie i samme slengen. De tror også at det var noe hormonell krøll i kroppen min pga angrepillene jeg hadde tatt i høst:-( Aldri Aldri mer!!!! Da vil jeg heller bli gravid enn det der på nytt....
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #11 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg hadde det pga en Exu (graviditet utenfor livmoren). Var ikke klar over at jeg var gravid utenfor livmoren og måtte inn og hasteopereres ved laparoskopi. Jeg ble skikkelig dårlig etter narkosen (noen tåler det ikke, og jeg var vel en av de). Spydde og spydde. Klarte ikke røre meg omtrent uten å spy de første 12 timene etter jeg våknet, minst. Lå på sykehuset i to netter etter operasjonen (skulle egentlig bare være der til dagen etter). Var sykemeldt i litt under to uker, og hadde smerter litt lenger (men det var verst de første tre-fire dagene etter jeg kom hjem, da bare lå jeg). Tror det var litt komplikasjoner under operasjonen også, for hørte de nevnte at jeg hadde slitt med å puste selv (), og at jeg hadde mistet mye blod. Jeg måtte fjerne en eggleder, pga den var på vei til å sprekke, så det var vel kanskje litt av grunnen til at jeg hadde smerter relativt lenge? Ser at mange her har vært mye heldigere enn meg, ja! Har lest litt rundt på nettet også, og det virker som om det har gått helt fint for de fleste egentlig, og noen har til og med vært på jobb et par dager etterpå. Men jeg er livredd for å få enda en Exu, må jeg innrømme.
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 30. oktober 2008 #12 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg hadde det pga en Exu (graviditet utenfor livmoren). Var ikke klar over at jeg var gravid utenfor livmoren og måtte inn og hasteopereres ved laparoskopi. Jeg ble skikkelig dårlig etter narkosen (noen tåler det ikke, og jeg var vel en av de). Spydde og spydde. Klarte ikke røre meg omtrent uten å spy de første 12 timene etter jeg våknet, minst. Lå på sykehuset i to netter etter operasjonen (skulle egentlig bare være der til dagen etter). Var sykemeldt i litt under to uker, og hadde smerter litt lenger (men det var verst de første tre-fire dagene etter jeg kom hjem, da bare lå jeg). Tror det var litt komplikasjoner under operasjonen også, for hørte de nevnte at jeg hadde slitt med å puste selv (), og at jeg hadde mistet mye blod. Jeg måtte fjerne en eggleder, pga den var på vei til å sprekke, så det var vel kanskje litt av grunnen til at jeg hadde smerter relativt lenge? Ser at mange her har vært mye heldigere enn meg, ja! Har lest litt rundt på nettet også, og det virker som om det har gått helt fint for de fleste egentlig, og noen har til og med vært på jobb et par dager etterpå. Men jeg er livredd for å få enda en Exu, må jeg innrømme. Har de sjekka din andre eggleder da? Om den er trang eller normal?
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #13 Skrevet 30. oktober 2008 Har de sjekka din andre eggleder da? Om den er trang eller normal? De sa at den andre var helt frisk og at det ikke burde være noe problem å bli gravid igjen, og at den andre egglederen ville så godt som helt ta over "oppgaven" til den andre. Har ikke turt å begynne å prøve for fullt enda, så får se.. Men om de ikke hadde fjernet den var det ca 25% sjanse eller noe sånt for at det ville skje igjen ved neste svangerskap (pga den dårlige egglederen), så jeg er egentlig glad de fjernet den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå