LunchBox Skrevet 24. oktober 2008 #1 Skrevet 24. oktober 2008 Lurer på hva som er vanelig å ha i gjeld om man er i 20-30 årene og ikke eier hus eller bil?
Gjest Deception Skrevet 24. oktober 2008 #2 Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Studielån, etter hva slags utdanning man har. Endret 24. oktober 2008 av Deception
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #3 Skrevet 24. oktober 2008 Da vil jeg si at det er normalt å bare ha studielån, og størrelsen på det kan variere. Endel har kredittkortgjeld i tillegg, men den varierer vel også, og bør strengt tatt ikke være noe særlig større enn det man har av sparepenger i hvert fall.
Gjest Gjest_helen_* Skrevet 24. oktober 2008 #4 Skrevet 24. oktober 2008 vist man ikke har studielån.. 0 kr kanskje. kanskje man har en spare konto???!??? jeg hadde ikke noe gjeld før jeg kjøpte hus, ikke samboeren min heller. vi hadde ikke spart noe heller, jeg var veldig ung når vi kjøpte, han var nesten 30 men hadde ikke spart noe, kjøpt seg biler som han betalte der å da.. men ingen gjeld...
Alison Skrevet 24. oktober 2008 #5 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg vil også si at det er normalt å ha kun studielån. I steden for annen gjeld bør du heller kunne vise til en sparekonto.
Gjest lånepingla Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 Godt spørsmål. Håper inderlig ikke at det er normalt. Tror de fleste jeg kjenner som er under 30 år (nå er jeg 31) kun hadde studielån. Personlig hadde også jeg dette. tok opp huslån i fjor. Utover dette har jeg aldri hatt annen type gjeld. Men så er jeg også ekstremt allergisk mot gjeld. Etter 5 år med studier endte lånet opp på 100 000 kroner. Det er jeg glad for i dag. Synes det er bedre å bite tennene sammen og sulte når man vet at det er noe som ikke er evigvarende. Det var beinhardt, men det var verdt det. Studievenner som tok opp maks lån i løpet av alle disse årene må nærmest sulte enda de har jobb. Dette for å betale studielånet som har løpetid for mye mer enn fem år.
Olive Skrevet 24. oktober 2008 #7 Skrevet 24. oktober 2008 Lurer på hva som er vanelig å ha i gjeld om man er i 20-30 årene og ikke eier hus eller bil? Jeg er i begynnelsen av 20-årene og har kun studielån. Muligens en tusenlapp på mastercardet, som alltid blir betalt helt ned når regning kommer. Skjønner liksom ikke hvordan jeg skulle skaffet meg noe mer gjeld uten store innkjøp som hus og bil :klø:
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #8 Skrevet 24. oktober 2008 Godt spørsmål. Håper inderlig ikke at det er normalt. Tror de fleste jeg kjenner som er under 30 år (nå er jeg 31) kun hadde studielån. Personlig hadde også jeg dette. tok opp huslån i fjor. Utover dette har jeg aldri hatt annen type gjeld. Men så er jeg også ekstremt allergisk mot gjeld. Etter 5 år med studier endte lånet opp på 100 000 kroner. Det er jeg glad for i dag. Synes det er bedre å bite tennene sammen og sulte når man vet at det er noe som ikke er evigvarende. Det var beinhardt, men det var verdt det. Studievenner som tok opp maks lån i løpet av alle disse årene må nærmest sulte enda de har jobb. Dette for å betale studielånet som har løpetid for mye mer enn fem år. Om vennene dine har lånt max (som er helt normalt) og nå har så mye studielån at de nærmest sulter selv om de har jobb så må de jo ha driti seg skikkelig ut på valg av studie ? Lånt masse penger for et studie som gir dritdårlig jobb. Jeg har 400 000 i studielån (pga studier på skoler med skolepenger). Jeg har aldri følt at jeg har dårlig råd eller at det er noe problem å betale tilbake studielånet. Forøvrig ville jeg har foretrukket å ha fullt lån i studietiden for å kunne nyte max av denne spennende tiden man aldri får igjen og heller snudd på krona de første årene i arbeidslivet (som man skal ha mange flere av...).
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #10 Skrevet 25. oktober 2008 Lurer på hva som er vanelig å ha i gjeld om man er i 20-30 årene og ikke eier hus eller bil? hvis de ikke har hus eller bil - hva skulle de da ha lånt penger til? Det er ikke andre ting det er "vanlig" å ha lån på. Studielån regnes ikke.
pittie Skrevet 25. oktober 2008 #11 Skrevet 25. oktober 2008 Litt kredittgjeld tror jeg er veldig vanlig siden mange unge vil ha "alt". Men det varierer jo så himla mellom person og person hvor ansvarlig man er. Vi er i tidlig 20 årene og har bil, overtatt hus og studielån å betale. Og noe tjafs på nedbetaling. Før vi fikk alt dette hadde kun jeg et studielån på 50k og samboeren min et billån på 70k.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #12 Skrevet 25. oktober 2008 Forbrukslån er faktisk veldig vanlige. Det er ikke for ingenting at det finnes tv-programmer som luksufellen, at inkassosakene vokser og at det er mange som tjener godt på gjeldsrådgivning. Alt du tar på avbetaling telles som forbrukslån. Sånn som når du handler møbler, hvitevarer, TV osv på kreditt. Hadde alle vært så lure at de kun hadde studielån, billån og huslån så ville man ikke sett på langt nær så mange problemer som folk har med økonomien i dag. At forbrukslån ikke er lurt, det er en sak. Men normalt? Jepp, i aller høyeste grad.
Gjest Bond Skrevet 25. oktober 2008 #13 Skrevet 25. oktober 2008 Tja, jeg synes det er da ganske stor forskjell mellom 20-årene og 30-årene. Og jeg synes ikke det er normalt for hvem som helst å ha lån utover studie/bil/hus, uansett om de er 25 eller 55.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 25. oktober 2008 #14 Skrevet 25. oktober 2008 Om man ikke har hus, bil eller studeielån, så er det vel ikke normalt å ha lån? De ferreste jeg kjenner hvar hvertfal forbrukslån- det er jo idioti
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #15 Skrevet 25. oktober 2008 Om man ikke har hus, bil eller studeielån, så er det vel ikke normalt å ha lån? De ferreste jeg kjenner hvar hvertfal forbrukslån- det er jo idioti Kanskje de færreste du kjenner tør å innrømme at de har forbrukslån? Skal man tolke ut fra svarene i denne tråden (og i andre diskusjoner på nett) så er det vel omtrent ingen (eller max 10 personer ) i Norge som har forbrukslån. Fordi folk hater å innrømme at de har vært så dumme å gjøre noe sånt. Hva i all verden tror dere at sånne firmaer som GE Money Bank, Santander og andre lignende lever av? Innbiller de seg at de har haugevis av kunder som har tatt opp forbrukslån? Det er SVÆRT vanlig med forbrukslån. Og det er nesten like vanlig å ikke innrømme det overfor venner og familie.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 25. oktober 2008 #16 Skrevet 25. oktober 2008 Kanskje de færreste du kjenner tør å innrømme at de har forbrukslån? Kanskje de jeg kjenner ikke er redde for å innrømme at de har dårlig råd en stund, og ikke har behov for å "være noe de ikke er" ?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #17 Skrevet 25. oktober 2008 Kanskje de færreste du kjenner tør å innrømme at de har forbrukslån? Skal man tolke ut fra svarene i denne tråden (og i andre diskusjoner på nett) så er det vel omtrent ingen (eller max 10 personer ) i Norge som har forbrukslån. Fordi folk hater å innrømme at de har vært så dumme å gjøre noe sånt. Hva i all verden tror dere at sånne firmaer som GE Money Bank, Santander og andre lignende lever av? Innbiller de seg at de har haugevis av kunder som har tatt opp forbrukslån? Det er SVÆRT vanlig med forbrukslån. Og det er nesten like vanlig å ikke innrømme det overfor venner og familie. Hvor stor forbruksgjeld tør folk å ta..? Jeg har et kredittkort, har 17.000 i gjeld der, via banken min.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #18 Skrevet 25. oktober 2008 Lurer på hva som er vanelig å ha i gjeld om man er i 20-30 årene og ikke eier hus eller bil? Studielån.. kredittgjeld.. Hvor mye har du..?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #19 Skrevet 25. oktober 2008 Hvor stor forbruksgjeld tør folk å ta..? Jeg har et kredittkort, har 17.000 i gjeld der, via banken min. Tror det er store forskjeller. Selv ville jeg aldri tatt opp forbrukslån, men jeg er ikke akkurat drømmekunden til kredittselskapene ettersom jeg ikke har fast inntekt heller. Samboern min bruker gjerne 1-3 000 på kredittkortet, men betaler før det påløper renter. Nå kjøpte han nylig pc for ca 15 000 og betalte med kredittkort, men sparte opp omtrent hele beløpet før første nedbetaling (og resten får han i bursdagsgave). Jeg synes den eneste vettuge måten å bruke kredittkort og forbrukslån på er om man VET man har penger å betale med helst før rentene har løpt noe særlig, og da må man tenke veldig kortsiktige lån. (Kredittkort er dessuten veldig greit til reisebestillinger o.l). Ellers regnes vel nedbetalingsordninger hos butikker også som forbruksgjeld. Også en dum og måte å skaffe seg ting på forsåvidt. Jeg tror det er ganske mange som sitter på slike lån i dag. Men hvor vanlig det er blant de ulike aldersgruppene aner jeg ikke. Det enorme forbruket vi har sett de siste årene ("kjøpefesten") har i stor grad vært lånebasert (eller i det minste basert på veldig lave renter på for høye boliglån).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå