Fun Light Skrevet 24. oktober 2008 #1 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg vurderer å øke busjettposten min på utgifter til mat, og kjøpe økologisk mat der det finnes. Er lite bevandret innenfor dette, har dere noen innspill på hvorfor jeg burde velge det? Smaker man virkelig forskjell? Gjør det noen forskjell i min kropp, eller er det for å spare miljøet? Er litt noldus på dette kjenner jeg..
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Hei! Jeg vet det har noe å si for kroppen, men eksakt hva vet jeg ikke... også har det selvfølgelig mye å si for miljøet. Gå inn på www.gronnhverdag.no, der kan du lese mye om dette emnet :o)
Belit Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Meg bekjent har ingen vitenskapelige studier greid å påvise at økologisk mat er mer næringsrik enn konvensjonelt frembrakt mat. Jeg klarer ikke egentlig å smake forskjell heller, men ser ikke bort fra at trente ganer greier å kjenne og sette pris på forskjellen. Korn og grønnsaker som er dyrket i Norge er ikke drevet fram så intensivt som i andre land uansett, fordi vekstvilkårene ikke gjør det mulig så langt nord. Økologisk plantekost er nærmest fri for sprøytemidler og andre tilsetningsstoffer. Når det gjelder kjøtt og egg vil økologiske varianter inneholde mye mindre medisiner og tilsetningsstoffer og sånn, og være produsert på en måte som er mer skånsom både for miljøet og for dyrene. Økologiske meierivarer skårer vel også fremfor alt på dyrevelferd. Fisk som er merket økologisk er garantert oppdrettsfisk, fordi det ikke er mulig å kontrollere om villfisk får i seg ikke-økologisk mat. Så får man selv vurdere om villfisk eller oppdrettsfisk er mest miljøvennlig - og finne ut av om et vilt fiskeslag er overbeskattet eller ikke.
Gjest Frosk Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Økologiske matvarer inneholder mer næringsstoffer og antioksidanter enn det konvensjonelle matvarer gjør. Resultatene fra en stor EU-studie viser at "organic fruit and vegetables have up to 40 per cent more antioxidants than non-organically grown produce. Even greater contrasts were found for milk, with organic milk containing up to 60 per cent more antioxidants and healthy fatty acids" Les også mer i denne artikkelen fra Tidsskrift for den norske legeforening, som kort sammenfattet sier at: *Nyere studier viser at økologisk mat kan bidra til bedre helse *De viktigste bidragsyterne kan være: høyere innhold av antioksidanter i økologisk produsert plantekost og høyere innhold av essensielle fettsyrer i produkter fra dyr som beiter/går fritt Og så er det selvfølgelig bedre for miljøet, i tillegg til at spesielt kylling har det bedre ved økologisk drift.
Gjest Ingeniøren Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Er lite bevandret innenfor dette, har dere noen innspill på hvorfor jeg burde velge det? Tja, all den tid økologisk landbruk gir betydelig mindre avlinger så betyr det at presset på å hogge ned mer av regnskogene øker. Det betyr også at matvareprisene vil stige slik at færre mennesker får nok mat og færre får råd til sunn mat. Så ja, du kan godt delta i bevegelsen for å reversere hele den grønne revolusjonen som har reddet millioner av mennesker fra sultedøden, men tenk på at for hvert speltbrød du spiser så tar du ett brød fra den tredje verden.
Gjest Frosk Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 Tja, all den tid økologisk landbruk gir betydelig mindre avlinger så betyr det at presset på å hogge ned mer av regnskogene øker. Det betyr også at matvareprisene vil stige slik at færre mennesker får nok mat og færre får råd til sunn mat. Så ja, du kan godt delta i bevegelsen for å reversere hele den grønne revolusjonen som har reddet millioner av mennesker fra sultedøden, men tenk på at for hvert speltbrød du spiser så tar du ett brød fra den tredje verden. Hvis du er opptatt av matvarekrise og fordeling av ressurser antar jeg du ikke spiser kjøtt? Det er en misforståelse at økologisk landbruk fører til lavere produktivitet i lengden - noen undersøkelser viser at produktiviteten er noe lavere enn ved konvensjonelt landbruk, mens andre viser at øko-landbruk produserer større avlinger enn konvensjonelt, for eksempel i tørkeperioder. Og i utviklingsland ser man at øko-landbruk gir opptil tre ganger større avlinger enn konvensjonelt. Noe info her og her og her og her. I tillegg kommer det faktum at konvensjonelt landbruk fører til større utslipp og høyere energiforbruk, samt øker faren for erosjon og utarming av jorden (og dermed mindre avlinger).
Gjest *Mim* Skrevet 28. oktober 2008 #7 Skrevet 28. oktober 2008 Det brukes store mengder sprøytemidler i moderne jordbruk, det ønsker jeg at ungene mine skal få i seg minst mulig av. En del av de økologiske grønnsakene smaker bedre, men det er slett ikke alltid jeg kjenner forskjell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå