Sandman Skrevet 12. juni 2003 #1 Skrevet 12. juni 2003 http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...n=2&item=272034 Idrettskjendisene Mia Hundvin og Kari Traa motarbeider likestilling når de lar seg avbilde halvnakne, mener en dansk forsker, som angriper de to jentene.
Helena Skrevet 12. juni 2003 #2 Skrevet 12. juni 2003 Denne seksualiseringen er den største likestillingsutfordringen akkurat nå. Helt enig!
Joplaya Skrevet 12. juni 2003 #3 Skrevet 12. juni 2003 Vet nå ikke jeg. Snakker om det å være frigjort. Er man frigjort om man ikke lar seg avbilde på en seksuell måte KUN pga likestilling? De vil vise at de er frigjorte, men inntar en mannlig fantasi. Hvor frigjort er det? spør Anette Dina Sørensen fra Center for Ligestillingsforskning i Danmark. Jeg kan ikke si meg enig i at de motarbeider likestillingen...
chimp Skrevet 12. juni 2003 #4 Skrevet 12. juni 2003 Etter min mening totalt harmløst.....!!! D er så mange andre kjendiser som gjør d samme. Man kan like d el la være, men så lenge denslags selger så bra som d gjør, og d finnes et marked for d, kommer d også til å bestå.
Sheba Skrevet 12. juni 2003 #5 Skrevet 12. juni 2003 Jeg synes det de gjør er helt greit. Men jeg skulle ønske at flere mannlige idrettsutøvere gjorde det samme...slafs. Vi har jo fått noen "nude" mannebilder etterhvert, reklame- fotoet til YSL inkludert både "sekk" og "kjepp" var ganske så heftig spør du meg. Vil ha mere! Og da gjerne av idrettsutøvere...de fleste av de har jo kropper som definitivt tåler dagens lys, for og si det sånn. Men nå snakker jeg meg bort her - Kari og Mia må etter min mening få lov til å la seg avbilde på akkurat den måten de ønsker. Jeg ligger ihvertfall ikke søvnløs og føler meg undertrykket av den grunn.
Molanya Skrevet 12. juni 2003 #6 Skrevet 12. juni 2003 Idrettskjendisene Mia Hundvin og Kari Traa motarbeider likestilling når de lar seg avbilde halvnakne, mener en dansk forsker, som angriper de to jentene. Det er heller han som motarbeider seriøs forskning - .
Nilma Skrevet 12. juni 2003 #7 Skrevet 12. juni 2003 Det er heller han som motarbeider seriøs forskning - . For det første var det en hun, og for det andre: Hvordan i all verden vet du om vedkommende er en seriøs forsker eller ikke? Regner med at du ikke kjenner forskningsmetodene hennes i detalj. Og for å holde meg til temaet: Jeg skjønner bare ikke hva disse jentene vil oppnå med å fremstille seg selv på denne måten, likestilling eller ikke likestilling.
Gjest salma Skrevet 12. juni 2003 #8 Skrevet 12. juni 2003 Nilma skrev: Jeg skjønner bare ikke hva disse jentene vil oppnå med å fremstille seg selv på denne måten, likestilling eller ikke likestilling. Dette har lite med likestilling å gjøre etter min mening - verken negativt eller positivt. Poenget er vel at dette er to oppegående jenter, og fremstår ikke som dumme bimboer. Da kan de etter min mening la seg avbilde slik de vil. Syns det er fint, faktisk, de viser at kvinner kan være BÅDE oppegående og sexy. salma
chimp Skrevet 12. juni 2003 #9 Skrevet 12. juni 2003 Hva de vil oppnå??? Regner m at de får ganske bra betaling for å stille opp.
Molanya Skrevet 12. juni 2003 #10 Skrevet 12. juni 2003 Nilma: han eller hun er jo heller lite viktig i denne sammenhengen. Jeg for min del synes kanskje det bare blir verre, når det var en kvinnelig forsker. Jeg har feminister opp i halsen (min def.: ekstreme likestillings-forkjempere, som ikke ser skogen for bare trær). Å forske på slike ting, underbygger for meg hva jeg allerede mener og tenker om slike holdninger. Det er disse som motarbeider likestilling (og dermed seriøs forskning, som nevnt), ved å hyle opp om jenter som gjør noe "uanstendig". Hadde de ropt like høyt om det var mannlige idrettsutøvere? Lite sannsynlig.
Helena Skrevet 12. juni 2003 #11 Skrevet 12. juni 2003 Hadde de ropt like høyt om det var mannlige idrettsutøvere? Molanya har du lest artikkelen eller? – Det er ergerlig at det bare er kvinner som blir seksualisert på denne måten. Dersom menn gjorde det samme, ville det blitt mer demokratisk, avslutter Sørensen. Et viktig poeng er den store forskjellen i hvordan menn og kvinner framstilles på.
Ciara Skrevet 12. juni 2003 #12 Skrevet 12. juni 2003 Likestilling er svært vanskelig å diskutere, og diskusjonene blir fort rene paradoks. Den som ser skaper i like høy grad (om enn ikke alltid) bildene som den som figurerer på dem. Jeg hang meg opp i at forskeren mente Hundvin hadde et "kom-og-ta-meg-blikk" - men det er jo en subjektiv oppfatning. Mia Hundvin har sannsynligvis valgt å posere og se ut på en måte som hun selv oppfatter som flott - og om andre legger noe mer i det er det fullstendig opp til dem. Det er jo litt ironisk at hun poserer slik hun vil, for så å få refs fordi hun er for utfordrende. Handler ikke likestilling om at kvinner skal kunne være som de ønsker? Jeg synes faktisk til en viss grad forskeren er den som "ødelegger" for likestilling - i det at han/hun ikke kan akseptere at enhver må få være som han/hun ønsker! Ciara
Ciara Skrevet 12. juni 2003 #13 Skrevet 12. juni 2003 Det er forøvrig også fordømt typisk at når en kvinne stiller opp med klær som tross alt dekker det vesentlige, men antyder en del, så er det med en gang utfordrende og gjerne likestillings-motarbeidende. Mens når en kunstner tar bilder av nakne kvinner som ser inn kameraet, og bildene gjerne er i sort-hvitt, så hylles bildene som vakre og ærlige. Da er det få som offisielt tolker bildene som uttrykk for kvinnelig seksualitet...
Gjest Poirot Skrevet 12. juni 2003 #14 Skrevet 12. juni 2003 Flotte bilder, sexye damer og man får gjøre som man vil. MEN: Det er et problem at idretten seksualiseres. I større og større grad stiller kvinnene opp i nakenkalendre for å tjene ekstra. For ikke å snakke om beachvolley, der pampene fant ut at kvinnenes bikini måtte bli mindre, slik at flere ville se på idretten!!!! Er det slik vi ønsker idretten? Skal alle sprade rundt i tanga tilslutt, for ellers vil ingen se på kvinner? Er det likestilling? (Og ja, beachvolleydamer er superflotte og se på!)
Molanya Skrevet 13. juni 2003 #15 Skrevet 13. juni 2003 Molanya har du lest artikkelen eller? Jepp. Regner med at det er dette du reagerer på (mtp kommentaren min); " Det er ergerlig at det bare er kvinner som blir seksualisert på denne måten. Dersom menn gjorde det samme, ville det blitt mer demokratisk, avslutter Sørensen." Hva er dette for noe å si, da? For det første, så er det vel ikke bedre om flere driter seg ut, - selv om det blir mer likhet av den grunn. Siden denne Sørensen mener at det er negativ fokusering på kvinnene som har valgt å gjøre dette - blir det OK hvis bare menn også gjør det samme? Er ikke en sak greit å gjøre med mindre ikke menn også gjør det? Betyr det at menn ikke gjør en ting, at ikke vi heller skal gjøre det? Hvorfor det? For det andre, så tror jeg virkelig ikke at noen ville ropt opp, og mye mindre forsket på det (derav kritikk mot "seriøs forskning"), dersom dette var menn. Menn blir liksom ikke ydmyket på samme måte når de gjør slike ting - og jeg mener det kun er i hodene til visse personer (der i blant Sørensen) at dette skader jentene. Poeng: det er holdninger som hennes, som skader. Ikke hva idrettsjentene faktisk gjør. Dersom ingen tenker nedverdigende, blir heller ingen nedverdiget.
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #16 Skrevet 13. juni 2003 Jeg skjønner hva du mener Molanya. Men ikke mange (menn) tenker som deg. En del kvinner mener de ikke trenger likestilling, fordi de de har alle rettighetene som menn har. Men det er ikke alltid kart og terreng passer, at ting blir i praksis som i teori. Det er forøvrig kommet mer kjønnsforskning om menn de siste årene også. Men fremdeles forskes det mest på kvinner. Menn er liksom utgangspunktet for kvinne forskning, hvilket er tull.
Gjest Murron Skrevet 13. juni 2003 #17 Skrevet 13. juni 2003 jeg gir blaffen! liker ikke hundvin noe særlig, mens Traa virker å ha guts! egentlig er alle som blir kjøpt og betalt av SE & Hør til å spy av. Alle disse " Se mitt Drømmehjem" eller "se hvor deilig jeg er i bikini på en strand i syden" reportasjer tyder på at visse folk gjør alt for å få oppmerksomhet. Er klar over at jeg spora helt av her nå, men følte for å sende ut ei padde og to.. Kunne sagt noe om Pr kåte Ari Behn oxo jeg dah men.... teiper munnen.
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #18 Skrevet 13. juni 2003 Alle disse " Se mitt Drømmehjem" eller "se hvor deilig jeg er i bikini på en strand i syden" reportasjer tyder på at visse folk gjør alt for å få oppmerksomhet. Noen av disse har yrker hvor det er nødvendig med egenreklame til alle døgnets tider. Må innrømme at jeg gjerne skulle dratt på luksusferie mot å plukke ut noen bilder til et blad... Eller hva med en feit fest der alt er gratis og du kan invitere alle vennene dine, som allikevel er i blader hele tiden pga yrket sitt? Men hjem skulle jeg tenkt meg leeeenge om...
Gjest Tiit Skrevet 15. juni 2003 #19 Skrevet 15. juni 2003 Jeg tror faktisk at idrettstjerner som er forbilder for mange, både eldre og yngre mennesker, gjør seg selv og likestillingen en bjørnetjeneste ved å la seg avbilde på denne måten. Jeg mener at det går ut over hvor seriøst man tar dem. Og så gir det et inntrykk av at får å være frigjort og likestilt må man være villig til å stille seg fram på denne måten. Dessuten er det snakk om salgstall for de media som avbilder dem. Det er salg av kropp, noe jeg ikke ser på som ønskelig i et samfunn. Hva ville du tenkt om Kjetil Andre Åmot eller Gunde Svan hadde stilt seg opp med hånda godt plassert omkring sitt eget kjønnsorgan? Seriøst?!?
Gjest Tex Skrevet 15. juni 2003 #20 Skrevet 15. juni 2003 Frigjøring = Frihet til å gjøre det man har lyst til...... Uansett om man er mann eller kvinne betyr vel det at man kan la seg avbilde hvor som helst og hvordan som helst......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå