sebra Skrevet 24. oktober 2008 #1 Skrevet 24. oktober 2008 jeg har nettopp adoptert to skjønne hann rotter. den ene er veldig sosial, mens den andre virker litt mindre tam. noen som har noen gode tips om hvordan jeg kan klare å få de så tamme så mulig? og gjerne mange andre råd og tips og slikt , da jeg egentlig ikke har så mye peiling på rotter. jeg har heldigvis venner som jeg har hatt rotter da som jeg spør om ting , men alle vet kanskje litt forskjellige ting , så jeg tar imot alle mulig tips med åpne armer.
Atea Skrevet 24. oktober 2008 #2 Skrevet 24. oktober 2008 Du må ikke bare ha de i bur. Daglig bør de få løpe rundt i huset ditt men du må jo følge med. Jeg har aldri vært borti rotter som biter ledninger osv men ser ikke bort i fra at det kan skje. Gi godbiter dvs mat fra hånda men til den som ikke er så husvarm må du begynne i buret. Gi samme "kommando" hver gang f.eks kom. Gradvis kan du øke tilliten og til slutt kan du la han få løpe løs i stua di. Rotter er veldig sosiale og intelligente. Siden du har to hanner, må du regne med at de vil markere litt, men det er også en del av ansvaret du har tatt når du har skaffet deg husdyr.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 Aller viktigst er at de kommer tidlig i hus / blir menneskekjære i så ung alder som mulig. Godbiter fra hånden og tilvenning som sier dem at det er ok å oppsøke mennesker er veldig viktig. Hadde to rotter som etter hvert aldri falt til ro uten at de hadde tilbrakt en time eller to i noens fang mens de fikk kos og godbiter. Disse rottene gikk løst hele tiden - den vanlige lukkemekanismen på buret hadde de ingen problemer med å takle. Men jeg vil også si at de "demonterte" stereoanlegget og forsynte seg sånn måtelig av ledninger og kabler ellers i stua...
pittie Skrevet 27. oktober 2008 #4 Skrevet 27. oktober 2008 Bruk mye tid med dem. Som nevnt, sitter du å ser på tv feks, ta ut rottene og la de løpe rundt deg. Da får de snust litt og se at du ikke er så farlig. Hold de mye, selvom de kanskje kan være litt redd, men holder du på med de 1t per dag blir de gjerne mye mer tam. Ha buret en plass det er litt trafikk som feks stuen. Og det er selvsagt å ha et stort bur med masse leker. Rotter elsker å leke! Et tips til sommern er å ha noen fryste erter i ei skål med vann, og la de ta seg et bad i varmen på søken etter noe godt Det blir mye søl! Broren min lekte så mye med rottene mine at de ble super tamme og satt alltid på skulderen hans, og lot ham putte de inni barbiebilen min og kjøre rundt med dem. Han brukte vel 2t hver dag med de i noen måneder.
sebra Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. oktober 2008 de er visst veldig unge.de som hadde de før meg hadde bare hatt de i to uker el no før de merka at de var allergiske. de har faktisk blitt veldig sosiale på veldig kort tid.nå står de i buret og venter på meg med en gang de hører at jeg kommer inn døra.
pittie Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 de er visst veldig unge.de som hadde de før meg hadde bare hatt de i to uker el no før de merka at de var allergiske. de har faktisk blitt veldig sosiale på veldig kort tid.nå står de i buret og venter på meg med en gang de hører at jeg kommer inn døra. Så flott da :D Rotter er så fasinerende og kloke dyr.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #7 Skrevet 14. januar 2009 Tips: Norsk Tamrotteforening, http://www.tamrotter.com Alt du trenger å vite om stell av rotter, sykdommer, fôr, aktivisering, etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå