Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anne_*
Skrevet

vi er så heldig og få en vugge til jul (sånn skikkelig antikk) :)

så vi tenkte droppe og kjøpe sprinkelseng med det første siden vi har ganske lite soverom i leil. men når er barnet for stort til og ligge i vugge? vi kommer jo til og ha han i sengen med oss oxo i beg.

vi skal bo i den leiligheten til han er ca 6-8 mnd. kan han bruke vugge den tiden eller må vi over til grindseng før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hvor stor vuggen er, men jeg vil tro en vanlig vugge blir for liten så lenge. De jeg kjenner har brukt vogge i et par-tre mnd. Problemet er jo også når han er 6-8 mnd så vil han nok begynner å krype og kan dra seg ut av vogga..

Skrevet

På meg virker det som de fleste bare har brukt vugge de første 2-3mnd. Kommer jo ann på hvordan babyen blir, begynner den å rulle seg, klare å reise seg opp osv. Ved 6mnd alder kan en baby være veldig aktiv å klare å dra seg opp. Så en vugge er nok kanskje bare holdbar ca første 3 mnd??

Skrevet

Vugga ble brukt omtrent like lenge som bagen på vogna, og for oss vil det si ca.7-8 mnd. Gikk helt fint frem til da. Jeg bruker vugge i både stue og soverom denne gangen også, og synes det er det beste alternativet det første halve leveåret.

Skrevet

Gamle vugger er ofte større enn de man får kjøpt idag. Den vi har er 90 cm lang f.eks, og da vokser ikke babyen ut av dem like fort. Eneste problemet er at man ikke får kjøpt laken som passer til, men da er det bare å kjøpe i en større størelse og legge alt ekstra-stoffet under madrassen.

Så hvis babyen ikke vokser ut av vuggen, kommer det bare ann på hvor urolig han sover. Lillegutt er 5 mnd og sov i sin intill nylig (flyttet over i sprinkelseng for å få nytt rom. han kan fint sove i vuggen fortsatt). Jeg tror ikke det at babyen ruller blir et veldig stort problem, men i det øyeblikket de begynner å sette seg opp, så må de over i en sikkrere seng. Det skjer som regel rundt 6 mnd.

Så det er mulig at dere kan bruke vuggen i 6 mnd, men er ikke sikkert. Dersom dere virkelig vil vente med sprinkelseng kan han sove i sengen deres frem til dere flytter men det er ganske slitsomt det også (for ikke å si ødeleggende for sexlivet!)

Ellers så finnes det noen reisesenger som er litt mindre enn sprinkelsengen. Men det blir jo et ekstra kjøp, da.

Skrevet

Det spørs jo hvordan vuggen er utformet også da.

Vi har vugge på soverommet, som er ca 80 cm lang. De ble laget til meg da jeg var baby, og jeg brukte den til jeg var 11 måneder gammel. Den har nesten like høye "vegger" som ei sprinkelseng, og står på gulvet, men altså med meier i stedet for ben. Derfor er det ikke det minste problem at ungen kan SETTE seg opp i denne, det er først når ungen kan reise seg opp at det potensielt kan bli problematisk om det er en meget aktiv unge. Vi regner derfor med at han kan ha den i mer enn et halvt år.

Derimot slike vugger som f.eks henger fra taket eller i et stativ på et vis, de kan ofte ikke brukes lenger enn til "rett før ungen lærer å sette seg opp", for de har mye lavere "vegger", og en sittende unge kan falle over kanten...

Skrevet

M krøp rett før hun var ett halvt år og reise seg i senga når hun var rundt sju mnd. Tror vi sluttet med vugge når hun var rundt fire mnd, det føltes utrygt da.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Vi skal også bruke en agmmel vugge, men regner ikke med at vi kan bruke den lengre et par måneder.

Den er liten, så det stemmer nok ikke alltid at gamle vugger er større enn nye ;)

Skrevet

Kommer litt an på hvor høye kantene er også... De fleste bruker vugge opp til 4-5 mnd tror jeg, litt avhengig av størrelse på både vugge og baby.

Skrevet

Vanskelig å si på forhånd siden noen setter seg opp før de er seks måneder gamle, og andre ikke før de er ni-ti måneder.

Skrevet
Vanskelig å si på forhånd siden noen setter seg opp før de er seks måneder gamle, og andre ikke før de er ni-ti måneder.

Og noen vugger er det ikke problemstisk å sitte i...

Skrevet
Og noen vugger er det ikke problemstisk å sitte i...

Nei, men poenget er altså at babyer utvikler seg i forskjellig tempo, og at det dermed er vanskelig for andre å svare på hvor lenge hennes baby kan ligge i vugge før det blir uforsvarlig.

Skrevet

Ja.

Men jeg må bare stadig "forsvare" at jeg lå i min vugge i 11 måneder med at "alle" henger seg opp i når ungen setter seg opp.

Hvor lenge vugga kan brukes avhenger av barnets utvikling og vugga utforming. Derved helt umulig å gå råd ettersom vi ikke aner hva slags vugge det er heller, og jeg vil si at det er større forskjell der enn på når unger setter seg opp. "Alle" unger setter seg jo opp før eller siden, men hvorvidt det betyr noe i forhold til vugga er avhengig av vugga.

Vi er ikke uenige i at man ikke kan vite, jeg bare trekker inn et argument ekstra...

Skrevet

Så har vi de som absolutt ikke vil såve i vugga da ;)

Min vil kun såve i kurvsenga eller med meg. Hun nekter å såve i vuggen vi har på stua. Det virker som om den er alt for stor for henne så kanskje den kan funke når hun blir litt større. Jeg har prøvd å bygge litt opp rundt henne men fortsatt så er den ikke noe kjekk å ligge i. Hun likker heller ikke når vi gynger på den.

Så ja, barna er forskjellige både i utvikling og personlighet

Skrevet

Vi har også en gammel vugge, som pappa har lagd og jeg brukte da jeg var liten. Madrassmålene på denne er 79x37 og den har ganske høye vegger, men aner ikke hvor høy de er- kan tippe 30-40cm ca. Babyen vår er nå 4 måneder, og han bruker vugga enda. Nå skal det sies at han er ganske stor for alderen, så han kan nok ikke bruke vugga mer enn maks 1-2 måneder til.

Skrevet

Vi brukte vugga vår til Mini var 5 måneder, men burde nok ha bytta en god stund før det. (Rundt 4 måneder)

Vogga ble litt i minste laget, og jeg følte det også litt uttrygt siden han plutselig ble "veldig" mobil i den alderen. Jeg husker mannen dro ut en ettermiddag og kjøpte sprinkelseng.

Mini sov mye bedre i den også. Så slapp han å slå armer å ben inn i kantene bare han bevegde seg litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...