Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor blir bildet på en pc-skjærm i widescreen? Blir bildet veldig "dradd" eller rart å se på eller merker man ikke noe forskjell? Finnes det noe negative sider med? Ville alle nettsider og programmer vises på en bra måte, det blir ikke dradd og rart?

Har planer om å kjøpe meg en ny pc-skjærm. Har en gammel 19'', som ikke er widescreen som jeg er vant med så er litt spepsis til de nye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det ser ganske så likt ut som firkantet skjerm jeg bare bedre. Hiver jeg pc'n på tven feks, er det bare å stille litt på instillingene, så ser det helt flotters ut.

Skrevet
Blir bildet veldig "dradd" eller rart å se på eller merker man ikke noe forskjell? Finnes det noe negative sider med?

Pixlene er fortsatt kvadratiske selv om skjermen er bred, så bildene som er angitt i pixler lengde ganger pixler bredde vil vises som normalt, men man får plass til flere bilder ved siden av hverandre på skjermen.

Ulempen er at skjermene blir litt lavere enn man er vant til for et gitt antall tommer, siden tallet som er oppgitt er for diagonalen. 15.4" wide er omtrent like høy som 14" vanlig, altså må du opp et hakk i skjermstørrelse for å få like mye høyde som du er vant til. For en stasjonær er det ikke så farlig, der er det bare å kjøpe en stor skjerm, men for bærbare er det litt kjedelig å måtte kjøpe en maskin med større og mer strømkrevende skjerm for å få plass til like mye av A4-arket du skriver på i f.eks. Word.

Nå ser det ut til å være mer eller mindre slutt på skjermer i det gamle formatet, så skal du ha nytt blir det wide enten du vil eller ikke.

Skrevet

Jeg kan ikke si jeg merker noen forskjell.

Skrevet

Nei, bildet blir ikke "dradd". Ikke med mindre du vil at det skal være det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...