Gå til innhold

samboer på festival langt vekke en uke før bryllupet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har for tradisjon å dra på en festival med kompiser en gang i året. Dette stedet er maaaange mil vekke fra der vi bor, og de er derfor vekke 5 dager i forbindelse med denne, da det tar drøye en dag å reise én vei.

Tingen nå er at festivalen neste år blir en uke før bryllupet vårt, dvs han kommer hjem mandag og vi gifter oss lørdag... Tidligere har jeg ikke hatt innvendinger mot at han drar, men nå synes jeg det blir tett opp mot bryllupet hvis noe skulle skje, pluss det er jo alltid en del å ordne så tett opp mot bryllupet.

Han har foreslått at han kan ta flyet frem og tilbake, da er han bare vekke tre dager og kommer hjem søndag. Jeg synes likevel ikke noe om det, da jeg sikkert er stresset over bryllupet den siste tiden før, og må gå her alene og være stresset og bekymret for om noe skulle skje... Dessuten er flybillett dyrere enn å kjøre og synes det er litt unødvendig å bruke penger på noe sånt rett før bryllupet...

I år kom han f.eks. hjem med et skrubbsår i ansiktet fordi han hadde falt, og det tar seg jo ikke ut på bildene for å si det sånn...

Vet jo at ting kan skje her også, men hadde liksom tenkt at utdrikningslag og alt skulle vært overstått til da og vi kunne prøve å ta det litt rolig sammen de siste dagene... og kjenner jeg kompisene hans kommer de til å prøve å sjenke han på festivalen og ta det som et meget langt utdrikningslag...

Er jeg urimelig her eller burde han holde seg hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner godt tankegangen, og for å være helt ærlig, hadde min samboer prestert det der så hadde jeg spurt om han tulla.. Regner med dere har og skal planlegge en masse saker og ting som må ordnes skikkelig når det begynner å nærme seg såpass, være sikker på at alt er i orden. Jeg hadde fått litt noia av å vite at alt faller i mine hender og under mitt ansvar i flere dager på den måten, så senere skylde meg selv om jeg glemmer noe..

Hva sier han om du innstendig ber ham bli?

Skrevet
Samboeren min har for tradisjon å dra på en festival med kompiser en gang i året. Dette stedet er maaaange mil vekke fra der vi bor, og de er derfor vekke 5 dager i forbindelse med denne, da det tar drøye en dag å reise én vei.

Tingen nå er at festivalen neste år blir en uke før bryllupet vårt, dvs han kommer hjem mandag og vi gifter oss lørdag... Tidligere har jeg ikke hatt innvendinger mot at han drar, men nå synes jeg det blir tett opp mot bryllupet hvis noe skulle skje, pluss det er jo alltid en del å ordne så tett opp mot bryllupet.

Han har foreslått at han kan ta flyet frem og tilbake, da er han bare vekke tre dager og kommer hjem søndag. Jeg synes likevel ikke noe om det, da jeg sikkert er stresset over bryllupet den siste tiden før, og må gå her alene og være stresset og bekymret for om noe skulle skje... Dessuten er flybillett dyrere enn å kjøre og synes det er litt unødvendig å bruke penger på noe sånt rett før bryllupet...

I år kom han f.eks. hjem med et skrubbsår i ansiktet fordi han hadde falt, og det tar seg jo ikke ut på bildene for å si det sånn...

Vet jo at ting kan skje her også, men hadde liksom tenkt at utdrikningslag og alt skulle vært overstått til da og vi kunne prøve å ta det litt rolig sammen de siste dagene... og kjenner jeg kompisene hans kommer de til å prøve å sjenke han på festivalen og ta det som et meget langt utdrikningslag...

kan du ikke si at dere heller kan gifte dere om to år. Altså hvis den festivalen er så viktig for ham, så kan du nesten ikke nekte ham å reise, men du kan nekte deg selv å irritere deg over dette. Vent heller med å gifte deg med ham til han har blitt mer voksen

Skrevet

Hvis du synes denne festivalen blir så problematisk i forhold til bryllupet, hvorfor tok du ikke med det i betraktningen når dato ble satt? Det blir litt for dumt å lage problem ut av det nå, så lenge han tar på seg sin del av forberedelsene. Det er jo også en hel uke igjen etter at han kommer tilbake.

Skrevet
Hvis du synes denne festivalen blir så problematisk i forhold til bryllupet, hvorfor tok du ikke med det i betraktningen når dato ble satt? Det blir litt for dumt å lage problem ut av det nå, så lenge han tar på seg sin del av forberedelsene. Det er jo også en hel uke igjen etter at han kommer tilbake.

Fordi når jeg sier "tradisjon" så har han bare vært på det to ganger, første gang i fjor sommer, og vi satte datoen rett før han dro første gang... Da tenkte ikke jeg på at dette kunne bli en årlig ting...

Han lovet meg i sommer at han ikke skulle dra neste år fordi han skjønte det stresset meg før bryllupet, men etter han hadde vært der andre gang ombestemte han seg fordi det var så gøy... i min familie betyr løfter mye, og jeg er egentlig veldig skuffet for at han har gått tilbake på det... og nå har vi bestilt såpass mye til dagen at det vil bli tungvint å skifte dato...

Skrevet
Fordi når jeg sier "tradisjon" så har han bare vært på det to ganger, første gang i fjor sommer, og vi satte datoen rett før han dro første gang... Da tenkte ikke jeg på at dette kunne bli en årlig ting...

Han lovet meg i sommer at han ikke skulle dra neste år fordi han skjønte det stresset meg før bryllupet, men etter han hadde vært der andre gang ombestemte han seg fordi det var så gøy... i min familie betyr løfter mye, og jeg er egentlig veldig skuffet for at han har gått tilbake på det... og nå har vi bestilt såpass mye til dagen at det vil bli tungvint å skifte dato...

Har han lovet deg å bli, så få ham til å bli! Det får da være grenser.. Det er snakk om bryllupet hans, ikke en hvilken som helst anledning, han kan reise på fest senere, det er jo en årlig greie..

Skrevet
Har han lovet deg å bli, så få ham til å bli! Det får da være grenser.. Det er snakk om bryllupet hans, ikke en hvilken som helst anledning, han kan reise på fest senere, det er jo en årlig greie..

Har prøvd å si det til ham, men han er bare sååå sta noen ganger. Han er verdens herligste til vanlig, men noen ganger synes jeg han er egoistisk... og får meg til å virke vanskelig og avhengig av han, men tror de fleste ville reagert som meg i dette tilfellet... jeg mener også at et løfte er et løfte...

Jeg har det til og med på SMS, men når jeg sier det mener han jeg ikke bør ta det så formelt, og at han kun sa det for å unngå krangel, at han egentlig ikke ville love å ikke dra, men jeg hadde faktisk ikke mast om det, kun spurt om det vak OK at han ikke dro neste år... men jeg mener at noen ganger må man gjøre ting man ikke liker når man er i et forhold, og dette er en av de gangene....

Skrevet
Har prøvd å si det til ham, men han er bare sååå sta noen ganger. Han er verdens herligste til vanlig, men noen ganger synes jeg han er egoistisk... og får meg til å virke vanskelig og avhengig av han, men tror de fleste ville reagert som meg i dette tilfellet... jeg mener også at et løfte er et løfte...

Jeg har det til og med på SMS, men når jeg sier det mener han jeg ikke bør ta det så formelt, og at han kun sa det for å unngå krangel, at han egentlig ikke ville love å ikke dra, men jeg hadde faktisk ikke mast om det, kun spurt om det vak OK at han ikke dro neste år... men jeg mener at noen ganger må man gjøre ting man ikke liker når man er i et forhold, og dette er en av de gangene....

Jeg er faktisk helt enig med deg i dette her, jeg hadde reagert som deg, og mest sannsynlig litt hardere om dette kom frem her hjemme. Jeg syns du skal snakke ham til å bli, blir han snurt og sur og føler seg snytt for den turen så viser det bare litt om ham. Det er hans eget bryllup, han skal faktisk delta, så han får holde seg i nærheten. Og ja, ett løfte er ett løfte, det er svært viktig for meg også! Noen ganger skjer det selvsagt noe uunngålig som gjør at løftet ikke kan holdes, men jeg ville ikke rangert denne situasjonen i den kategorien..

Skrevet

Bryllupet er på lørdag, han kommer hjem på mandag?

Er jeg virkelig den eneste som ikke ser problemet her?

Med mindre han har vært svært involvert i planlegging, og har stått for de fleste bestillingene så skjønner jeg ikke hva som er galt.

Skjønner at du er snurt fordi han heller vil reise på festival enn å håndtere stressa bridezilla, men før det opp som utdrikningsfesten hans og la han dra.

Så er han blid og fornøyd når bryllupet kommer, du får kryss i boka for å være den kule kommende kona (og ikke bare kjerringa som stopper festen) og bryllupet går garantert av stabelen like greit.

Du vinner ingenting på å tvinge han til å bli hjemme.

Skrevet

Jeg er enig med deg, TS.

Jeg syns overhodet ikke du skal la han bryte løfter til deg bare fordi du skal fremstå som en "kul" kone.

Å være kul er noe som hører fjortisalderen til.

Stå på krava, og ta gjerne diskusjonen en gang om hvorvidt det er smart av mannen din å love ting kun for å unngå krangel.

Krangel er ikke farlig, og noen ganger må de til for å finne et felles fokus.

Så igjen; stå han av, og formidle gjerne til din tilkommende at endel saker må diskuteres, han bør ikke bruke uansvarlighetskortet og være enig kun for husefredens skyld, når han innerst inne mener noe annet. Ærlighet varer lengst!

Skrevet
Bryllupet er på lørdag, han kommer hjem på mandag?

Er jeg virkelig den eneste som ikke ser problemet her?

Med mindre han har vært svært involvert i planlegging, og har stått for de fleste bestillingene så skjønner jeg ikke hva som er galt.

Skjønner at du er snurt fordi han heller vil reise på festival enn å håndtere stressa bridezilla, men før det opp som utdrikningsfesten hans og la han dra.

Så er han blid og fornøyd når bryllupet kommer, du får kryss i boka for å være den kule kommende kona (og ikke bare kjerringa som stopper festen) og bryllupet går garantert av stabelen like greit.

Du vinner ingenting på å tvinge han til å bli hjemme.

Jeg er helt enig med deg. Skjønner ikke problemet.

Skrevet

Dere som ikke skjønner TS, er dere gifte selv?

For å si det sånn så er de siste ukene før bryllupet ganske stressende, har ingenting med bridzillas og gjøre i det hele tatt.

Bryllups dagen er forhåpentligvis kun en gang i livet, festivaler kommer og går hvert eneste år.

Mannen til TS belager seg på at hun skal ordne mye mens han er borte noe som er mer egoistisk en at TS ikke vil at han skal reise på festival.

Men kan du ikke sette deg ned med han en rolig kveld og prøve å forklare han din side av saken og at du også vil høre hans side og komme frem til en løsning som begge kan være fornøyd med!?

Skrevet (endret)

Jeg er gift og skjønner heller ikke problemet. Jo, det er kjipt, men å bekymre seg mer om hvordan bildene ser ut enn om karen har det litt artig før han skal giftes synes jeg vel ikke akkurat borger for veldig voksen tankegang.

Men et løfte er et løfte.

Og en bridezilla er en bridezilla.

Jeg synes egentlig dere høres litt på kanten barnslige ut begge to.

Dere må snakke sammen og bli enige om hva slags forhold dere har og hva som er greit i dag og i fremtiden. Dere må ha en felles forståelse av hva som er viktig, bryllupet eller ekteskapet? Er det greit å gjøre ting som ikke involverer ektefellen og kan man kanskje velge en annen dato når dette som er viktig er helgen før?

Egentlig burde man vel ha slike ting på plass FØR man gifter seg, men...

Endret av Tusenfryd
Skrevet

Hvis han absolutt vil dra, synes jeg bare du informere ham om at du kommer til å lage en liste over gjøremål for den aktuelle perioden (dvs like før bryllupet) og at du forventer at han tar seg av halvparten av det som står på den lista :) Bare rett og rimelig det vel?

Skrevet (endret)

Jeg skjønner deg, TS. Spesielt pga at han hadde lovet (selv et løfte på sms er et løfte) å ikke dra.

Min samboer reiser kanskje også bort litt før bryllupet. Vi gifter oss på nyttårsaften, og han vurderer å reise på den andre kanten av landet og feire jul hos foreldrene sine. Jeg føler jeg ikke kan si nei til det, de har jo sterke juletradisjoner og slikt. Men ser for meg at MIN jul da blir brukt til å stå over kjeler, handle inn, skrelle poteter el l. Vi skal lage all maten selv, nemlig, til 120 mann. Og jeg har lest nok på div bryllupsforum i det siste at selv om man har det formelle i orden, så har det det med å dukke opp ting som må ordnes i siste liten. Men så er han evig optimist ("neida, dette går så bra, vi får nok tid til alt") og jeg heller motsatt ("hjelp, dette blir stress, vi har tatt på oss alt for mye"). :bryllup:

Endret av angara
Skrevet

Du er urimelig. Mannen din kan få bestemme selv om han skal reise på tur en hel uke før dere skal gifte dere, og du må virkelig ikke begynne med fengselsvokterinnstilling rasjonalisert med "men mye kan skje". Ja, mye kan skje, og så da? Når han ikke får ha skrubbsår fordi det ikke tar seg ut på bildene så syns jeg det blir litt drøyt. Kompisene vil kanskje se på det som et langt utdrikningslag, og hva så? Stoler du ikke på mannen din da bør du ikke gifte deg med ham, men dere skal være likeverdige partnere og å spørre etter hjelp til å rasjonalisere å nekte mannen din ting er ikke noe en god partner gjør.

Skrevet

Ser nå at noen lurer, og ja jeg er gift. 5 år i februar. :)

Skrevet

Vi gifter oss, som angara, på nyttårsaften. Og vi skal også feire jul hver for oss, på hver vår kant av landet. Jeg har ikke engang tenkt på at det skal være noe problem!

Men mulig vi er litt FOR avslappa til det hele. :klø: Kirka og prest er ordnet. Prøvepapirene sendt inn (men ikke motatt svar enda). Lokale skal være i orden, men har litt problemer med å få noe respons fra stedet vi skal være. Kjole er kjøpt, men ikke tilpasset. Dress er bestilt fra Hong Kong. Ellers er så og si ingenting ordnet.

Men det viktigste er på plass: Vi har begge to tenkt å stille opp i kirka og vi gleder oss begge veldig både til dagen og til å være gift :rødme:

Og det er vel det som betyr noe? Hva han gjør en uke før er vel ganske irrelevant? Så lenge han tar sin del av planleggingen frem mot bryllupet selvsagt.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet.

Min mann var mye bortreist i forbindelse med jobben før vi giftet oss. Inkludert mye av uka før -da din kjæreste kommer til å ha kommet hjem.

Skrevet

Jeg syns også TS er urimelig. Burde han ikke få ha det gøy med kompisene?

Hvorfor være hjemme å bli sur for at dama er helt stressa og sur og livredd for at ikke absolutt alt blir perfekt på dagen.

Et lite tips, det er 8 mnd til bryllupet! Bare sørg for å ha alt på plass en uke før bryllupet så kan dere kose dere helga før. Reis på spa og la han få dra på festival.

Å være livredd for at noe skal skje slik at han ikke er fantastisk ut på bildene er ganske overfladisk. Han er en voksen mann, om han ikke drikker seg drita så klarer han kanskje holde seg på bena slik at han ikke får sår i fjeset.

Jeg syns du skal slappe av. Gjør alle forberedelsene ferdig lenge før. Dra på spa med noen venninner så slipper du være hjemme å bekymre deg.

Husk at ting skal være koselig. Hele året før bryllupet bør ikke handle om det. Tror det er ganske slitsomt for menn å høre på livsviktige små detaljer, og hvor viktig det er at alt skal være perfekt. Dagen kommer til å bli kjempefin selv om han er borte i 3 dager. Dessuten koster et bryllup flesk, å svi av noen hundrelapper på flybilletter seg jeg ikke problemet med? Men det hjelper neppe når du har bestemt deg for at han ikke bør dra. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...