Egotrippen? Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Lurer på hva som er akseptabel inne tid for ei jente på 13 år? Hun henger sammen med den delen av klassen som er kommet lengst i utviklingen. Noen har smakt alkohol og røyk, og har startet med skulking av skole osv. og enkelte har guttevenner opptil 18 år. I blant de eldre ungdommene er det en del bra tilgang på hasj og sterkere stoffer. De henger nede på det lokale kjøpesenteret en del, men er også hjemme hos venner. Har sagt 21.00 som innetid i ukedagene og i helgene. 13-åringer trenger ikke henge ute etter den tid i helgene. Er de på klubben kan de være ute til 22.00 på fredag. Oppfordrer heller til aktivteter som filmkvelder hjemme osv. Jeg var selv ganske utagerende i ung alder. Så jeg vet hvordan dette fungerer. Men som sagt er miljøet blitt mye hardere nå med mye tyngre stoffer. Er derfor supernervøs for hvordan hun takler utfordringene med å være en del av den gruppen. Man får bare håpe hun er fornuftig, mer fornuftig en det jeg var. Men da var det jo bare Petterøes 3 og dårlig heimbrent det gikk på... Å så lurer jeg på om dere ville fortalt foreldrene til disse jentene om hvordan ståa er? Det er ikke superalvorlige ting, men kan kanskje bli verre hvis ingen ser det. Hvor mye skal man blande seg. Jeg vet jeg ville ha visst, men vi er ikke alle like...
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Altså, ingen her kan si hva du skal gjøre. Hvis du syns 21:00 er bra tid for en 13åring, så er det det. Noen vil si at du er for streng, noen vil si at du ikke er streng nok. Selvsagt kan du si det hvis du føler at det er det riktige. Men vær forberedt på at noen ikke vil tro deg ("vi kjenner vår datter bedre enn det du gjør, takkskalduha"). Eller at du kan få informasjonen rett tilbake. De vet kanskje noe om din datter du ikke vet (jeg håper ingen her er så naive at de tror at deres barn ikke lyver, eller at de vet alt som foregår i dets liv ), og en mor eller far som tar det du sier om deres barn personlig kan være ganske nådeløse. Og så er det selvsagt noen svært få som rett og slett ikke vil vite, eller som ikke bryr seg. Men igjen. Det er din avgjørelse. Jeg vil bare oppfordre deg til å trå forsiktig.
Egotrippen? Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. oktober 2008 Altså, ingen her kan si hva du skal gjøre. Hvis du syns 21:00 er bra tid for en 13åring, så er det det. Noen vil si at du er for streng, noen vil si at du ikke er streng nok. Selvsagt kan du si det hvis du føler at det er det riktige. Men vær forberedt på at noen ikke vil tro deg ("vi kjenner vår datter bedre enn det du gjør, takkskalduha"). Eller at du kan få informasjonen rett tilbake. De vet kanskje noe om din datter du ikke vet (jeg håper ingen her er så naive at de tror at deres barn ikke lyver, eller at de vet alt som foregår i dets liv ), og en mor eller far som tar det du sier om deres barn personlig kan være ganske nådeløse. Og så er det selvsagt noen svært få som rett og slett ikke vil vite, eller som ikke bryr seg. Men igjen. Det er din avgjørelse. Jeg vil bare oppfordre deg til å trå forsiktig. Alt er veldig individuelt fra forelder til forelder. Men ønsket litt tilbakemelding på hvilken praksis er det hos dere andre her? Tror ikke jenta mi er den som ikke gjør noe galt, eller aldri kommer til å lyve eller gjøre gale ting. Men jeg kommer til å sette pris på det, hvis noen fortalte meg det hvis/når hun gjør noe galt. Jeg vet akkurat hvor lett man kan tråkke i salaten med å blande seg inn i andres liv. Så jeg kommer nok ikke til å si noe, dette er ting som jenta mi forteller i all fortrolighet, og da blir det ikke rett av meg å fortelle videre. Med mindre det er noe alvorlig.
Gjest Også mor Skrevet 24. oktober 2008 #4 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har også stort sett 21 som innetid på hverdager, men gjør av og til unntak når det er fritidsklubb. Vil ikke ha mitt barn rekende ute til sene kvelden uansett hva andre får lov til. Etter klokka 22 skal barn/ungdommer ikke befinne seg ute iflg. politivedtektene, kanskje en god grunn til det!
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #5 Skrevet 24. oktober 2008 Etter klokka 22 skal barn/ungdommer ikke befinne seg ute iflg. politivedtektene, kanskje en god grunn til det! Det er ikke helt sant. Etter klokken 22 kan de kjøres hjem av politiet selv om det ikke foreligger en straffbar handling eller lignende. Men det finnes ikke noe påbud om at de skal være inne etter denne tiden, slik som det gjør i enkelte andre land.
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 Så jeg kommer nok ikke til å si noe, dette er ting som jenta mi forteller i all fortrolighet, og da blir det ikke rett av meg å fortelle videre. Med mindre det er noe alvorlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå