Tjorven Skrevet 12. juni 2003 #1 Skrevet 12. juni 2003 Har nå (endelig) kommet i gang med å lese Hobbiten. Skal etterpå begynne på Ringenes Herre-bøkene. Men disse rune-tegnene, finner det noen oversikt over hvilke bokstaver de tilsvarer? Det står noen forklaringer i boka mi, men de er så dårlige. Finnes det noen oversikt noe sted over runene som benyttes i disse bøkene? De er vel litt ulike fra de norske runene? Noen som kan hjelpe meg?
Gjest *anonyma* Skrevet 12. juni 2003 #2 Skrevet 12. juni 2003 Det står ganske godt forklart i tilleggene i min utgave av Ringenes Herre (alle tre (seks) bøkene i en bok uten illustrasjoner), mulig det også finnes i andre utgaver. Jeg vil også tro at de ligger på nett ett eller annet sted, tatt i betraktning hvor mange Tolkien-fanatikere det finnes :D Prøv å søke på "runes" eller "Cirth".
Tjorven Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2003 Takk for svar. Mulig runene står i Ringenes Herre-bøkene, men de står altså ikke i Hobbiten... Men men... Skal se om jeg finner noe...
Gjest *anonyma* Skrevet 13. juni 2003 #4 Skrevet 13. juni 2003 Har hatt lit mer tid til å lete.... Her er en side om runespråket som Tolkien lagde. http://www.omniglot.com/writing/cirth.htm
Tjorven Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2003 Tusen takk for kjempegod hjelp! Det var veldig snilt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå